Eldre modeller. |
Post Reply |
Author | |
jonsto
Viderekommen Joined: 21 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 september 2017 at 11:05 |
Hei.
Jeg kom i kontakt med en kar spm har en del eldre modelljerbane materiell liggende. Noe av det er i skala 1:120. Er det mulig å få tak i noe til denne skalen i Norge nå? Jeg har funnet Zuelke på nettet. Det andre er litt mer interessant, Det er nok gammelt. 60 år eller mer antagelig. Flere lokk og ganske mange vogner i noe som jeg tror er skala H0, men er ikke helt sikker. Sporvidden er H0, men jeg synes den ene passasjervognen jeg har her er stor, men det er mulig det er riktig. Lenge siden jeg håndterte H0. Den er 315 mm lang og 33 mm bred. med noen koblinger jeg aldri har sett før. En lang krok gjennom en hempe. Umulig å koble frta uten fysisk å løfte vognen. Lokket er 275 mm langt over bufferne. Vognen tror jeg er 100% hjemmelaget av blikk. Men her finnes det ikke skinner, men som sagt så er det H0 sporvidde så det burde ikke by på problemer. Både dette og de mindre lokkene går på likestrøm. Kan noen gi meg et tips om hva det største kan være? Prøvde å legge inn noen bilder, men det funket ikke slik som jeg er vant til så det får jeg komme tilbake til. Jon.
|
|
jonsto
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Uten å ha sett noen bilde så kan det høres som om det kan være noe engelsk 00 skala. Det er i 1:76 så et lite hakk større en H0 men sporvidden er den samme. De har også en krok som kobbel.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Høres ut som Hornby el.l.
|
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Målestokk 1:120 er TT-skala.Fabrikatet du har funnet er kanskje Zeuke, som i 1972 ble til "Berliner TT-Bahn"? Det firmaet finnes ikke lenger, det ble så vidt jeg vet overtatt av Tillig. Før Berlin-murens fall var TT så og si bare utbredt i øst-europa.Tillig produserer en god del TT-materiell, men jeg vet ikke om noen i Norge forhandler det. Det finnes vel noen flere produsenter også, men TT er ikke den mest utbredte målestokken.
Det andre materiellet du beskriver er det helt umulig å si noe om uten å se bilder. Vognbredde på 33 mm er helt normalt for H0. Det tilsvarer 2,85 meter vognbredde i 1:1, noe som er standard europeisk vognbredde. Loklengde på 275 mm er også helt innenfor det normale, det er umulig å vurdere uten å vite akkurat hvilken modell det er. Koblingen du beskriver høre merkelig ut. Den kan tyde på noe britisk, men kan også være hjemmelaget. Det ville uansett være interessant å få se hva det er for noe. Prøv å få lagt ut bilder.
|
|
jonsto
Viderekommen Joined: 21 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da fikk jeg lastet opp bilder av vognen og av koblingen. Men jeg måtte legge dem i en ny tråd, dessverre.
Tråden heter "bilder av eldre modeller". Jon |
|
jonsto
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden jonsto hadde problemer med å laste opp bilder har jeg tilbudt meg å laste dem opp for ham. Jeg hadde også en del problemer (som nevnt i annen tråd), men ved å mikse og trikse litt fikk jeg til slutt lastet dem opp. Materiellet stammer fra et anlegg som ble vist i Norge Rundt i 1982. Hvis jeg ikke husker feil ble dette innslaget også nevnt i dette forum for et år eller to siden. Den røde personvognen kan være selvbygget eller muligens en ombygget industrimodell. Koblingen ser hjemmelaget eller modifisert ut. Resten er nok industrimodeller. Det ene damploket ser nokså amerikansk ut, dog med noen europeiske trekk, det andre damploket og dieselloket er typisk tyske. Hvilke fabrikater det kan være aner jeg ikke, men det kan se ut til å være fra 50-tallet eller tidlig 60-tall. |
|
jonsto
Viderekommen Joined: 21 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg demonterte litt på det store lokket. Da kom navnet frem. Det er et Lima lokk. Men da dukket det opp et annet spørsmål. Det ser ut som det kan være vekselstrøm. Laget Lima i sin tid 2 skinners vekselstrømsanlegg?
|
|
jonsto
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig lenke til Norge RUnd fra Bergen og MJ-anlegget på loftet.
Men vel så artig var klippet som fulgte, om GTL-systemet på NSB i 1982. |
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
En mulighet er at han som hadde dette anlegget og materiellet har bygget det om selv, for det er jo åpenbart at han var oppfinnsom og gjorde veldig mye rart på egenhånd.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
På filmsnutten så mener jeg at jeg la merke til en Märklintransformator av eldre type. Det kan være en indikasjon på at dette var vekselstrømsdrevet, samtidig kan det også hende at han har plassert en likeretter mellom den trafoen og sporet.
|
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |