Hjul |
Post Reply |
Author | |
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 desember 2016 at 09:09 |
Er det en kurant sak å skifte hjul på Marklin vogner fr AC til DC?
|
|
thomasm
Viderekommen Joined: 01 januar 2014 Status: Offline Points: 29 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja.
Klart alt er relativt og det er jo selvfølgelig forskjell på vogner og hva slags hjul de har osv... .thomas |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er det noen år siden jeg hadde Märklin, men har ikke de likestrømshjulsett til omtrent alle vognene sine som tilbehør..?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser ut som de fortsatt har likestrømshjul ja. Er inne på http://www.maerklin.de/en/products/gauge-h0/wagons/ og klikker meg inn på vilkårlige vogner, og alle jeg har sett på lister opp "DC wheel set" og et artikkelnr under produktbeskrivelsen. Da kan du jo bare finne igjen dine egne vogner og lete opp artikkelnr for de hjulene du trenger, så regner jeg med flere forhandlere kan bestille inn disse for deg.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er jo også en mulighet og høre med Amundsen Hobby, er vel størst i Norge på märklin.
|
|
Proud to be a nerd.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Märklin bruker fortsatt uisolerte hjul på metallaksling. Da de bruker å isolere ene sporet for tilbakemelding av alt materiell er fortsatt akslingene/hjulene som de var tidligere.
Märklin har en annen hjulavstand (13,8 mm.) enn de fleste likestrømsfabrikat (14,3 mm.). Når man kjøper en Märklin-vogn hos forhandler, kan man be om hjulskifte. De fleste forhandlere gjør dette gratis! - Man må bare spørre! Likestrømshjulene til Märklin har ofte lavere flenser og ikke de grove som er på vekselstrømshjulene. På lokfronten er Märklin gått over til likestrømsmotorer og 3-skinnedrift. De må imidlertid ha en del elektronikk i lokene (eller dekoder) for at de skal virke på vekselstrøm. Må man kjøpe hjul til gamle vogner, så er det flere som selger slike på EBAY (med RP25-hjul). Disse er ofte rimeligere enn originalhjul og ser bedre ut!
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |