Bremsevogn El 10 |
Post Reply |
Author | |
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 september 2016 at 20:56 |
For en som ikke har sett den selv: er det noen som har noe mer informasjon om bremsevognen som gikk med El 10 i Lodalen (?) en stund?
Hvorfor gikk den med denne vognen? Hva slags vogn er det tatt utgangspunkt i? Hvilken periode snakker vi om her? Og gjaldt det mange lokomotiver? Sysler med å lage en modell av en slik vogn, men trenger mer info og håper at dere kunnskapsrike her inne kan hjelpe til
|
|
Mvh. Espen
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
En kjapp titt på NJK MDB avslørte dette bildet:
El10 med bremsevogn på Oslo V Bremsevognen er opplyst å ha litra Xbr med nr. 5453. En sjekk i NSB fortegnelse nr. 745 av 1968 avslører at vogna da hadde litra Rbr. Nummeret tilhører en tidligere G3 type 1 med lengde over bufferne på 7,7 meter - dette stemmer med data på Rbr vognen som i tillegg er opplyst å ha en vognvekt på 20 tonn. Dvs. at hvis det er denne vognen du er ute etter kan du ta utgangspunkt i et messingbyggesett av G3 type 1 (leveres f.eks fra S&S og SM) og bygge om akkurat som NSB i virkeligheten. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bremsevogn ble brukt for å oppnå større bremsekraft under skifting uten å koble de øvrige vognenes trykkluftbremser til lokomotivet. Det spares veldig mye tid når man slipper tilkobling av trykkluftbremse.
Det har vært bremsevogn i bruk flere steder. I tillegg til Oslo V mener jeg å ha sett det eller sett bilder av det i Lodalen, i Hamar og i Drammen, og muligens også i Kristiansand (med forbehold for å huske feil...). Noen El 10 fikk ekstra ledning for direktebremsen, slik at bremsene på bremsevognen kunne betjenes direkte og dermed raskere enn med den automatiske bremsen. I hvert fall 2504, 2505 og 2506 hadde ekstra ledning, muligens flere. Bremsevogn ble også brukt med Di 2, men jeg vet ikke om noen av disse fikk ekstra ledning. Jeg har også sett bremsevogn brukt med El 1 på Oslo V. El1 hadde ikke ekstra ledning, så da måtte det i brukes automatisk bremse. På noen bilder ser det faktisk ut til at bremsene på bremsevognen ikke var koblet til lokomotivet i det hele tatt, da kan man jo spørre seg hva som var vitsen med å bruke bremsevogn. Legg for øvrig merke til at bremsevognen hadde signallamper i den ene enden. Driftsteknisk ble den nok regnet som en del av lokomotivet. 1.2005 med bremsevogn på Oslo V 31/3-1971. 1.2005 med bremsevogn på Oslo V 31/3-1971. Tilsynelatende ingen koblede bremseslanger. Oslo V 31/3-1971. Men 29/3-1972 var bremsene definitivt koblet mellom 1.2003 og bremsevognen.
Edited by H. Lindholm - 26 september 2016 at 00:17 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er usikker på utbredelsen av bremsevogner litra Rbr eller Xbr utover den på Oslo V. I NSBs vognfortegnelse av 1967 er det bare én slik vogn, og det er Rbr 5453 i Drammen distrikt. I fortegnelsen fra 1945 er det ikke oppført noen vogner med litra Rbr. I oversikten fra 1955, som jeg dessverre bare har i utdrag, er litra Rbr ikke oppført på side 34 der alle godsvognlitra er oppført, også R-vogner.
Muligheten er selvsagt at denne vogntypen oppstod etter 1955 og fikk en viss utbredelse da, for så å forsvinne igjen etter kort tid bortsett fra den på Oslo V. |
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mitt minne om å ha sett eller sett bilder av bremsevogner på alle de andre stedene jeg har nevnt i tillegg til Oslo V må som sagt tas med visse forbehold, men jeg er helt sikker på at det har vært bremsevogn på minst ett sted til. Den gang reagerte jeg på det nettopp fordi jeg hadde vokst opp som "Vestbanegutt" og da trodde at bremsevogn var en spesiell Oslo V-sak.Jeg er også praktisk talt 100% sikker på at jeg en gang for lenge siden har sett bilde av en Di 2 med bremsevogn, men husker ikke hvor bildet var tatt. Dette reagerte jeg også på fordi jeg til da bare hadde sett bremsevogn brukt med El 1 og El 10.
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt på siden:
For lenge siden hadde jeg en Roco DB E69, lett "fornorsket" til Dieseltraktor. Denne stoppet ofte opp i veksler på et analogt anlegg. Bygde derfor en "bremsevogn" med ekstra strømopptak, og koblet den fast med ledninger til "traktoren". Og dette fungerte utmerket. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har rett. Og jeg tok bildet selv i 1968. Det var i Moss, lok 839: |
|
Svein S
|
|
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk til dere kunnskapsrike her inne for hjelpen, da er jeg kommet lengre på vei Morsomt tips med å også faktisk bruke vogna til noe nyttig også i 1:87!
Noen som for øvrig har klart å finne endelig svar på når vognene kom?
|
|
Mvh. Espen
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Faktisk kan jeg svare på det siste. Rbr 5453 ble ombygget i 1963 fra G3 type 1, opprinnelig bygget av Skabo i 1927.
Den Rbr-vogna jeg har så vidt bilde av på Moss er nok ombygget fra en annen type, da den har glidelager av en annen type en G3 o.l. hadde. Antagelig er dette fra en etterlatt tysk vogn. |
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg stilte spørsmål om bruk av bremsevogner på NJK-forumet, og da kom det en del svar.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bremsevogn sammen med Di2 gikk i skiftingen på Kristiansand stasjon omtrent til 90-tallet.
Den tiden som El10 ble brukt på øvre ranger i Kristiansand, gikk dette loket også med bremsevogn.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og diskusjonen der viser at NSBs vognfortegnelse var en en ukomplett kilde hva angår slike vogner. |
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |