NSB LM 1 |
Post Reply |
Author | |
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 mai 2012 at 09:28 |
Ettersom fotobasen forsvant så legger jeg påny inn elrevisjonsmotorvognen LM 1. Lakkjobben tok utgangspunkt i den tyske forbildemodellen fra Trix. Tamiya Dull Red og dekaler gjorde susen. Vips hadde jeg en tilnærmet norsk motorvogn til el-revisjon. Fremgangsmåten ligger trolig fortsatt inne, men altså uten fotos. Modellen er digital og har en rekke artige lydeksempler. Lyden av vinkelsliper, slegge mot skinnegang, motorpådrag samt at arbeidsplattformen kan kjøres opp og svinge fra side til side. Løp og kjøp en gul Trix, og det er ikke lenge før du også har en slik til anlegget. Uten en slik får du jo heller ikke vedlikeholdt kjøreledningen!
Edited by MJ - 03 mai 2012 at 09:31 |
|
hilljens
Veteran Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg regner med at du har NSB's logoer, men hvis ikke finner du de her:
|
|
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III |
|
MJ
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, i fronten skal det være det gamle vingehjulet, men på siden hadde NSB kun denne skrifttypen på denne vognen. Som f. eks på BM 91.71 postvogn, BM 64, BM 67, B1-serien,B2-serien, C3-vognene, skiftetraktorer og de første B3-vognene m.fl. SES kan helt sikkert alt om hvilke, når og hvorfor de ulike merkene "kom til verden".
NJK Materielldata: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=55187&aut=&eng= Edited by MJ - 03 mai 2012 at 10:05 |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Knallfin LM!
Jeg mener å ha hørt at forbildet er bevart, og befinner seg i Sverige. Kan det stemme? |
|
MJ
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, for noen måneder siden mener jeg at jeg så et foto på NJK-forum der LM1 var motiv. Bildet var etter det jeg husker fra Sverige. Men helt sikker er jeg ikke.
|
|
EirikS
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det var kanskje der jeg snappet det opp!
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Originalen ble nok hugget opp hos Brødrene Anda i Stavanger så det må være en annen vogn.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
TGOJ i Sverige hadde samme type revisjonsvogner.
Har sett en slik i Grängesberg for noen år siden.
Er ikke sikker - men tror de hadde minst 2 stk. slike?
Mener den norske var utsatt for kollisjon i ene enden?
Har hørt at den da ble sendt til Tyskland og fronten fra en utrangert motorvogn ble montert?
|
|
EirikS
Post Options
Thanks(0)
|
Er disse hos TGOJ bygd opp ifra samme motorvogntype som den norske LM1? At den ble reparert med deler fra en annen tysk motorvogn er nok ikke usannsynlig. LM1 er en tyskbygd revisjonsvogn av samme type som tyskerne også hadde(har), bygd med utgangspunkt i de velkjente røde tyske motorvognene, "rote brummer". Det er to typer av de, VT 95(BR 795) og VT98(BR 798), forskjellen er bla at førstnevnte har en motor, mens den andre har to. Begge typer har blitt brukt til å bygge ulike typer gult materiell. Link til tysk LM1, br 701/702 http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_701 |
|
EirikS
Post Options
Thanks(0)
|
Her er bilde av TGOJ sin, er nok en Uerdinger skinnebuss det også:
http://www.gbbj.nu/images/phocagallery/Lok/thumbs/phoca_thumb_l_f-27.jpg |
|
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilken model fra trix er forbilde??
|
|
AtleB
Viderekommen Joined: 29 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Trix 22215 ser det ut til. :)
|
|
Mvh Atle
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |