K-skinner og NMJ Di.3 |
Post Reply |
Author | |||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 mars 2016 at 17:27 |
||
Hei.
Jeg har kjøpt en ny NMJ Di.3 2 627 AC digital. Fin modell som jeg har satt inn lyddekoder i. Som sagt har jeg K-skinner, ganske nye. Modellen går fint helt til den kommer til penser. Da vralter den over, ved lav hastighet mister den grepet og noen ganger kortslutter det. Selv om pensene står rett fra. Alle de andre lokene mine, gamle Märklin og ett nytt Märklin A63 går fint som bare det, også på aller laveste hastighet. Det kan nesten virke som om det er noe feil med hjulene, feks for høye flenser eller feil hjulavstand. Noen som har kjennskap til problemet? |
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Problemet er lokalisert. Slepeskoen kan ikke bevege seg høyt nok. Midtpinnene er mye høyere i en pens enn ellers for å løfte slepeskoen over skinna som passeres. Boggien blir altså løftet fra skinnene. Hm, hva kan man gjøre med det? Klage?
|
|||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Man ikke bare kan klage på sånt, man skal klage. Spørsmålet er om man når frem med klagen..... |
|||
steinel
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk, jeg sender en mail på mandag. |
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kjører man norsk, er det nok DC som gjelder. Det er bonus hvis NMJ går på AC. Det er en av grunnene til at jeg holder meg til DC.
|
|||
A matter of life and death
|
|||
HJM.models
Veteran Joined: 16 august 2015 Status: Offline Points: 576 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvis man ikke kjører analogt heter det ikke DC, men DCC. Det er nemlig vekselstrøm i alle digitalsystemer, selv om det ikke er Marklin. Men det er vel gammel vane vond å vende så da sier dere DC på 2 skinne... Men det er likevel vekselstrøm 2 skinne digitalt. Jeg har analog DC.
Edited by HJM.models - 08 mars 2016 at 06:51 |
|||
HJM.models
|
|||
steinel
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har forsket litt mer på loket. Det er dekselet som slepeskoen sitter på som er krumt, minste en millimeter. Derfor løftes boggien fra skinnegangen over pensene. Slikte feil kan vel skje i produksjonen. Jeg har god dialog med NMJ og får det reparert evt tilsendt nye deler.
Her er video: https://youtu.be/PS3gS7hescI De fleste vet nok godt hva AC og DC er i virkeligheten. Jeg er helt fersk på MJ-hobbyen, men etter 3 dager skjønte jeg at det er mye annerledes terminologi her, som i alle andre miljøer. For eksempel at DC "betyr" 2-skinnedrift og at AC "betyr" 3-skinnedrift. Så tar man det videre derfra med analog, fmx, DCC osv. Min første test etterat jeg begynte, var å kjøre med DC-spenning på AC med et lok med digital dekoder. Funket fint det. Ikke rart jeg ble litt forvirret i starten. Så får vi heller si 2-skinne og 3-skinne utad. Finnes det forresten andre type H0-skinner enn Märklin?
|
|||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tyskerne sier 2L og 3L (L=leiter) Svenskene 2R og 3R (R=räls)
|
|||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
For å holde seg unna gammel historie, har Märklin K og C og Märklin lager også Trix som er C uten midtkontakter. Roco har flere typer, med og uten ballast, Fleischmann har, Peco har, Kato har og flere andre ... |
|||
Bjørn Egil
|
|||
HJM.models
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da kan dere i norge si 2S og 3S med S for skinne. I nederland heter det 2 rail og 3 rail mener jeg. (Nederlanske ordet for skinner er Rail som på engelsk)
Edited by HJM.models - 08 mars 2016 at 17:41 |
|||
HJM.models
|
|||
HJM.models
Post Options
Thanks(0)
|
||
De fleste vet nok godt hva AC og DC er i virkeligheten. Jeg er helt fersk på MJ-hobbyen, men etter 3 dager skjønte jeg at det er mye annerledes terminologi her, som i alle andre miljøer. For eksempel at DC "betyr" 2-skinnedrift og at AC "betyr" 3-skinnedrift. Så tar man det videre derfra med analog, fmx, DCC osv. Min første test etterat jeg begynte, var å kjøre med DC-spenning på AC med et lok med digital dekoder. Funket fint det. Ikke rart jeg ble litt forvirret i starten. Så får vi heller si 2-skinne og 3-skinne utad. Finnes det forresten andre type H0-skinner enn Märklin? [/QUOTE]
I skala O er det 3 skinne DC også. Ikke bare 2 skinne. Men dette er HO forum men det kommer an på skalaer også. Man har selvfølglig DCC i O også, båre 2-skinne og 3 skinne og da med vekselstrøm.
|
|||
HJM.models
|
|||
HJM.models
Post Options
Thanks(0)
|
||
Og vi har Marklin skala 1 og da er det omvendt - 2-skinne er A/C Marklin mfx. Ikke DCC.
|
|||
HJM.models
|
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |