Stasjonsbygning |
Post Reply ![]() |
Author | |
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 26 januar 2016 at 14:21 |
Fant en lenke på min pc til kartonbygge av et svensk stasjonshus. Bygningen burde kunne gå rett inn på et norsk anlegg også derfor poster jeg lenken her.
Hennan Om noen kjenner denne og har bygget den ville jeg sette pris på en kommentar. Terje Tante Edit: rettskrivning Edited by TeVe - 26 januar 2016 at 14:21 |
|
Terje V.
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er en trebygning, ja. Og sikkert mer norsklignende enn mye av det kontinentale, for eksempel. Men norsk stasjonsarkitektur er likevel ikke identisk med svensk. Dette henger selvsagt mye på hvilke arkitekter som er brukt og hva slags formspråk disse anvendte. I Norge er stasjonsarkitekturen preget av forholdsvis få arkitekter med sitt særpreg. Statsbanene benyttet faste arkittekter fram til ca 1913, da NSB opprettet sitt eget arkitektkontor, der også noen få arkitekter "regjerte" over lang tid. Den mest innflytelsesrike arkitekten(e) var far og sønn Paul Due, som leverte ca 2000 bygningetegninger i årene 1890-1910, som gav opphav til begrepet "Duehus". Grindvoll er et eksmpel på et slikt, og denne finnes også i modell: ![]() |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Jeg mener at "Allt om Hobby" hadde en artikkel om dette og en link til tegninger/byggeanvisning for noen år siden?
- Husker jeg rett, så ble denne revet og nøyaktig oppmålt for å flyttes til jernbanemuseet i Gävle? Kjørte forbi Hennan i Sverige etter stasjonen forsvant. Da var det ikke bygget opp noe venteskur, så stasjonen er vel nedlagt og kun et spor for kryssing? |
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Det stemmer. Den ble vel gjenoppført i Gävle like før jubileet i 2006. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |