Tips til sider med tegninger?? |
Post Reply |
Author | |
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 januar 2016 at 20:41 |
Tips til sider eller noen som kan sitte på tegninger man kan kopiere?? Husker faren min hadde mange permer med tegninger, disse er kastet!
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tegninger av hva da? |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Terje
|
|
cmi
Post Options
Thanks(0)
|
GETEL57: dette er slikt jeg tenker på, denne har jeg kommet over selv også, denne er topp.
Skulle gjerne hatt hvis det fantes på mer saler og ting langs jernbanen, slikt som lystignaler, stolper, skilt, ja egentlig alt av detaljer som var tilknytning til jernbanen... Finnes det tegning på dressin?? Det jeg er ute etter er målene på ting, for å regne om i skala størrelse |
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det nyere tegninger fra 80 - tallet eller eldre du er på jakt etter?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Min bok Modelljernbane på norsk fra 1992 har en god del slike tegninger. Biblioteker bør kunne skaffe boka. Den for lengst utsolgt fra forlaget.
|
|
Svein S
|
|
cmi
Post Options
Thanks(0)
|
Nå begynner vi å snakke!! Gode tegninger på blant annet telegrafstolper...
Noe godt tips til hva man kan lage de hvite keramikk koppene hvor ledningene er festet på slike stolper? |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det er eldre jernbaner som er av interesse, finnes det mange tegninger i læreboka for NTH-studenter i veg- og jernbaneteknikk: Kolbjørn Heje: Veg- og jernbanebygging. Utgitt flere ganger, dels som stenstilutgaver fra Tapir helt tilbake til 1917, men også bundet og trykt utgave (ca 900 sider) i 1945 hos Aschehoug.
Denne mastodonten av en bok er egentlig en gullgruve for MJ-ere på mange plan. Her får man vite om hvordan en jernbane stikkes i marken og altså plassering i terrenget, og hva det måtte medføre av skjæringer og fyllinger, om stasjonsutforminger (sporplan), om sporet og skinnedeler, om brobygging, tunneler, svingskiver, vanntårn, gjerder, forstøtningsmurer, overgangskurver osv. osv. Mange av tegningene i Modelljernbane på norsk er hentet fra Heje. Edited by ses - 05 januar 2016 at 11:24 |
|
Svein S
|
|
cmi
Post Options
Thanks(0)
|
Denne skal skjekkes ut!
|
|
jarleek
Medlem i MJF Joined: 20 juli 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 57 |
Post Options
Thanks(0)
|
På Nasjonalbibliotekets tjeneste "Bokhylla" er boka til Svein tilgjengelig digitalt (selvsagt med de restriksjoner som er å forvente: ingen kopiering, nedlasting etc), her er LINK.
|
|
Jarle VE
Fersking i TMJK |
|
cmi
Post Options
Thanks(0)
|
Det var der jeh sniktittet litt :)
|
|
cmi
Post Options
Thanks(0)
|
Skulle gjerne hatt mål/tegning på en dressin
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |