Gammel Fleischmann trenger dekoder |
Post Reply |
Author | |
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 januar 2016 at 20:08 |
Hei
Jeg har en gammel BR218 N-skala fra Fleischmann som jeg gjerne vil sette en ESU LokPilot V4 micro inn i. Denne dekoderen har de vanlige 6 ledningene pluss en blå ledning som jeg ikke forstår bruken av. Loket har tidligere hatt en dekoder (men ikke loddet inn av meg). Den oransje og den grønne ledningen på bildet er der bare for strømopptaket ettersom kontaktblekkene på boogiene er ødelagt. Den blå og den grå derimot forstår jeg ikke. Disse er loddet fast til siden på hver sin lyspære. Som dere ser er pærene også isolert fra rammen. Jeg vet hvilke dekoderledninger som skal til motor og hvilke som skal til hjulene, så jeg skal nok få loket til å kjøre, men jeg vil gjerne har lys også. Men jeg vil ikke grille dekoderen under forsøket på å få det til. Er det noen her som kan si meg hva jeg skal gjøre for å få lysene til å virke?
Edited by bkv1 - 02 januar 2016 at 20:09 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Svart ledning til venstre skinne Rød ledning til høyre skinne Grå ledning til motor der venstre skinneopptak var Orange ledning til motor der høyre skinneopptak var Blå ledning er til felles (pluss) til funksjonsutganger Vanligvis skal det være en hvit ledning til frontlys og en gul til baklys De tre siste ledningen er ofte ikke loddet på på n-skal dekodere så her må du sikkert lodde på disse på rett sted men her må du nesten sjekke manual Lykke til 😀 |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men er ikke spesielt Fleischmann konstruert slik at de kortslutter dekoderen hvis en ikke isolerer printkortet mot motoren?
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Har enda ikke prøvd dette - men har funnet denne informasjonen om BR218 Hvit og gul til lys, holder er allerede koblet til chassis ? http://www.sumidacrossing.org/ModelTrains/ModelTrainDCC/DCCDecoders/InstallingDecoders/ Color CodesThe standard color codes for decoder wires are: - Red = Track, right hand (as viewed by an imaginary engineer in the cab) - Black = Track, left hand - Orange = Motor, previously connected to right hand track - Gray = Motor, previously connected to left hand track - Blue = function output common (+) - White = Headlight or function output 1 (F0 normally) output (-) - Yellow = Taillight or function output 2 (F1 normally) output (-) - Green = function output 3 (-) - Violet or Brown = function output 4 (-) - Black with white stripe = “always on” function output (-) The red wire can also be connected to third rail or pantograph collectors, although neither of these is typical of Japanese model trains. The six-pin (NEM651) socket has one issue: it only has pins for track (Red, Black), motor (Gray, Orange), Headlight (White) and Taillight (Yellow); there’s no “common” (Blue). The usual solution is to wire the lights to use one of the rails as the common. It doesn’t matter which, but both lights need to use the same one; the red wire is probably a good choice to ensure consistency and remind you that it’s acting as a + wire (DCC function outputs are negative). You get a bit less light this way, since the track is sometimes at the same polarity as the function output (and hence voltage is zero) due to the AC nature of DCC. That’s an argument against adding a NEM 651 socket in my cab cars. http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51981_LokPilot_V40_Familie_ESUKG_DE_Betriebsanleitung_Auflage_3_eBook.pdf eksempel 6.1 bilde 5 - uten blå ledning. Et annet eksempel : http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-218.php Edited by programmeringssporet - 02 januar 2016 at 23:02 |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heisan. Denne har jeg sett, og jeg har også en Br212 som er gjort likedan. Kanskje jeg bare skal prøve det. Han som forrige gang loddet inn dekoder i min br218 gjorde det allikevel anderledes, ved å isolere pærene fra chassiset, og jeg tror også han brukte den blå ledningen. Jeg skulle gjerne forstått dette. Jeg leser nå på Sumida Crossing at dcc function outputs er negative, og at den blå ledningen er felles (common) function outputs. Kanskje jeg skal koble den blå til siden på pærene som er isolert fra chassiset? Edited by bkv1 - 02 januar 2016 at 23:32 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Sånn som jeg forstår det (basert på erfaring med Fleischmann H0 (som benytter N-scala 6 pins plugg)). Er: 1. hvis du ikke benytter blå ledning (som det ikke er plass til på 6 pins pluggen) vil lyset lyse svakere, men fungere - ved at plusspolen kommer fra chassis. 2. Hvis lampene allerede er isolert fra chassis, kan du bruke den blå ledningen. (Har sett en del imponerede digitaliseringer i N-Skala på youtube, med både, lysfunksjoner, røyk og Lyd - Jeg er litt fristet til å lage et n-skala anlegg med Lyd dekodere i diesel og damp, men skal teste ut å kombinere dette med DC i kjøreledningen for el-lok.) |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk, da er det litt klarer. Dekoderen min har blå ledning i tillegg til de 6 andre. Da skal jeg forhåpentligvis få det til å virke med metode 1 eller 2.
Jeg prøver forøvrig å lære meg litt om strøm for der er jeg nokså blank. Hvordan chassiset kan være plusspol f.eks. er ikke klart for meg. |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sjekk om chassiet er koblet til rød kabel(høyre spor) eller sort kabel(venstre spor). Begge leverer halvdelen av det digitale signalet, så felles jord fungerer.
|
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg loddet på en dekoder, og loket kjører veldig bra. Jeg fjernet tapen som isolerte pærene fra chassiset. Det lyser i kjøreretningen, men merkelig nok bare mens loket er i bevegelse. Lyset oppfører seg som om det var et analogt lok. Hva kan forklaringen være?
Steinp: jeg fant ikke ut av det der. Kan ihvertfall ikke se forbindelsen. Pelle: Dette loket hadde for noen år siden en dekoder. Jeg regner med at den nødvendige isoleringen ble gjort da. Så langt har det ihvertfall ikke kortsluttet. |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg gikk tilbake til hobbyrommet, isolerte pærene fra chassiset igjen og loddet den blå ledningen fra dekoderen på pærene. Jeg fikk sterkt og klart lys slik det skal være.
Dessverre går ikke kåpa helt på plass. Det kan skyldes at jeg brukte en 15 år gammel lenzdekoder som tar mer plass enn dagens. Dette loket har ikke vært i bevegelse på mange år, men det ser ut til å kjøre svært bra, så kanskje jeg koster på det en ny dekoder. |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |