NMJ BM69 |
Post Reply |
Author | ||
Øivind S
Viderekommen Joined: 25 mars 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 desember 2015 at 13:08 |
|
Jeg kjøpte BM69.06 forrige uke. Testkjørte settet i går på anlegget mitt, men jeg opplever at motoren "kniper" veldig i kurver. Hører at den sliter. Vil dette løse seg med innkjøring, eller har andre samme problem?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Moderne MJ-materiell er ofte "innkjørt" fra fabrikken. Det eneste unntaket jeg vet om, er livesteam (bortsett fra Roundhouse).
Det er derfor lite av deler som vil "slite seg til" for å få passende toleranser. - "Kniper" motoren på ditt BM69-sett, så er det sikkert noe som er feil? Det er ikke unormalt at kvalitetskontrollen er mangelfull på NMJ Topline. Jeg synes derfor at du skal gå tilbake med settet der du kjøpte det og reklamere. |
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kjører modellen på svært knapp svingradius? Jeg kjenner ikke modellen sin anbefalte minste raius
|
||
Terje
|
||
Øivind S
Viderekommen Joined: 25 mars 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er 371 mm radius. Må ha så krappe kurver for å komme rundt anlegget. Ingen av de andre lokene jeg har sliter med den radiusen. Har flere NMJ lok, men det er kun 69 settet som kniper i kurvene.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
371 mm radius er veldig skarpt, og 69-settet består av to lange vogner. Dette er ingen god kombinasjon. Jeg sjekket NMJs nettsider for dette produktet, men det er ikke oppgitt noe minsteradius der. Det burde de ha gjort, slik at folk ikke kjøper produkter som ikke kan brukes på små svingradier.
NMJ oppgir forøvrig at skinnebredden for denne modellen av type 69 er 16 mm. Men den kan da ikke være stort mer enn 1 mm ..... Jeg håper virkelig at dette produktet er beregnet for sporvidde 16,5 mm. |
||
Svein S
|
||
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er jo nesten Roco R2 radius det... Hadde det på mitt første anlegg, og det forårsaket mye problemer. Jeg kjører nå 420mm. Det er også altfor krapt, men det gir i alle fall litt mindre driftsproblemer. Jeg har ingen problemer med BM69 på denne radiusen. Står det ikke noe i papirene som fulgte med modellen om minste radius? Mener å huske det, men mulig jeg tar feil.
Min bm69 gikk også dårlig i kurver fra esken (lugget/dårlig strømopptak), men det var bare ujusterte strømoppptaksblikk og var enkelt å rette. StenR
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De fleste anbefaler å kjøre inn 30 min begge retninger uten vogner, iallefall for Roco's lok
|
||
A matter of life and death
|
||
Janfo
Medlem i MJF Joined: 27 november 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 94 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har en BM 69 gammeldesign hvor motoren fra den var ny hadde en spesiell burende lyd.
BMen er nå ett år gammel og her forrige dagen så tok den kveld, dvs det var lys oppe og nede men ingen reaksjon fra motoren , sjekket alle ledninger og loddepunkter samt dekoder uten å finne feilen. Ser meg nødt til å sende den inn til NMJ, eller kanskje det er noen her på forumet som har vært borti det samme med denne modellen |
||
JAN
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er det som skal "innkjøres" på et nytt lok? - Mener at dette er noe som "henger igjen" fra gamle dager? Gearet burde være ferdig tilpasset - i hvert fall tannhjulene som burde ha rett overflate og toleranse fra fabrikk. Det eneste er børstene som kan kreve en viss tilpasning. Her er nok 5-polede motorer i flertall på dagens lok. - Kan forstå at dette kan ha en viss betydning på 3-polede motorer (som det er få av i dagens konstruksjoner). - Ellers burde man "kjøre inn" alt elektrisk verktøy og apparater med motorer/gir også. Det har jeg til gode å se at er anbefalt! |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har 3 slike motorvogner, og alle går bra på vanlig Roco startsett. Men jeg har også erfaring med at lok og motorvogner bør kjøres inn en halv times tid hver vei før de går bra.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fikk akkurat et av de nye Di5 fra Roco, og der står det i anvisningen at de bør kjøres inn.
Om det er fordi det er en kopi av gammel anvisning, kjenner jeg ikke til .... |
||
Bjørn Egil
|
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er anbefalt av flere produsenter/leverandører, bl a NMJ. Synes det er ganske logisk med en viss innkjøring. Ikke spørsmål om gammeldags eller ikke uten at jeg har noe ønske om noen doktorgradsavhandling på tema
Kjør inn eller la være Forøvrig God jul om litt ! |
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Man kjører vell inn biler, motorsykler osv? Så den ikke blir daukjørt?. Det står i vedlegget til Roco at lokene bør kjøres inn. Så jeg antar det er en grunn til det. Vill vell la motoren får gått seg til uten belastning. Så jeg har gjort dette med alt jeg har av lok, for å være sikker.
|
||
A matter of life and death
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De siste bilene jeg har kjøpt har ingen merknader om spesielle tiltak ved innkjøring. Tidligere hadde man spesiell "innkjøringsolje" på bilene som måtte skiftes etter kort tid. Det er det slutt på.
Dette er lok fra Märklin/Trix, Südmodel, B-Model og NMj Superline. For NMJ Topline er det ikke nevnt noe om innkjøring - men for Di3 er det anbefalt 30 min. Hva er forskjellen reint teknisk på BM69 og Di3? Tidligere da presisjonen under framstilling ikke var like høy, var sikkert dette nødvendig - ellers skulle det være nokså gjengs for alle modeller? |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |