MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Oppkjøringssikring av sporveksler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppkjøringssikring av sporveksler

Post Reply Post Reply
Author
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oppkjøringssikring av sporveksler
    Posted: 10 november 2015 at 20:55
Jeg vet at det finnes ei skisse (koblingsskjema) som viser kobling av ei 12 V lyspære for å sikre seg mot kortslutning ved at en kjører opp en sporveksel. Jeg kan ikke finne igjen denne? Noen som kan dele denne?  Jeg har den nok et sted i arkivet, men pga flytting er masse pakket vekk,\.

Edited by Per Einar Orebe - 11 november 2015 at 12:43
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2015 at 22:24
Hei
Du monterer bare lyspæren på den ledningen som går til hjertestykket.

Dersom veksel ligger feil vil kortslutning oppstå og pæren lyser opp
Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2015 at 23:17
Det er viktig at pæren er lyssterk, for den bør lavohmig. ca 20W bør holde.
Svein S
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2015 at 23:55
Ikke koblingsskjema, men en oppskrift:

Edited by KnuT - 11 november 2015 at 22:03
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2015 at 15:00
Jeg bruker 12V / 10W bil-lyspærer. Det er faktisk et poeng at pærene er så små som mulig uten å tenne ved "normal" strømtrekk fra et lokomotiv. Blir de for store (for stor Watt-styrke) så vil kortslutningstrømmen uansett bli så stor at strømopptaket på loket kan bli ødelagt.

Så har jeg også brukt sylindriske pærer med kontakt I begge ender, disse er lette å lodde på og greie å feste med smeltelim.

Pæren koples i serie med strømtilkoplingen til veksel-krysset, mellom bryter (i vekselmotor) og krysset.

Ellers har jeg I det siste gjort forsøk med Frog Juicer fra Tams Valley, med godt resultat. Her unngår man kopling til vekselmotoren, og får ingen problemer med dårlig kontakt i eller synkronisering med bryteren.

Hilsen Halvor
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2015 at 16:19
Prøver meg med samme produktet Hexfrog juicer. Prinsippet til den er vel en konstant kortslutning som vender polariteten svært raskt? Jeg har lurt på om den er rask nok til ESU ECOS 2 eller om jeg må sette inn ei pære mellom juiceren og sentralen for å gi sentralen en liten buffer
Terje
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2015 at 22:02
Jeg kan ikke si noe om ESU, men fikk faktisk nylig 2x HexFrogJuices i bursdagsgave av kjøregjengen min, inkludert montering Smile
Dette ble gjort lørdag, og det virker som det funker bra.
Har fra før en DualFrogJuicers på to Atlas #8 med svært lange skinnekryss (frog).
Har ikke hatt problemer med stopp der etter at de ble montert.

dette betyr at jeg nok lander på dette for resten av anlegget.
Så nå har jeg mange SPDT brytere og multifuse til overs.....

hilsen KnuT

mvh

KnuT

Digitrax DCC
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2015 at 22:52
Hei.
Et lite tips til de som kjører med Blokkdetektering FrogJuicers.
Dersom du har detektering av strømfølerprinsippet på hjertestykket så trekker FrogJuicer tilstrekkelig med strøm slik at du kan få falsk detektering.
Det gjør du ikke med lyspære
Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 13:02
Originally posted by GETEL57 GETEL57 wrote:

Prøver meg med samme produktet Hexfrog juicer. Prinsippet til den er vel en konstant kortslutning som vender polariteten svært raskt? Jeg har lurt på om den er rask nok til ESU ECOS 2 eller om jeg må sette inn ei pære mellom juiceren og sentralen for å gi sentralen en liten buffer

Jeg har ikke opplevd problemer med at boosteren kopler ut når Frogjuiceren kopler om. Det sies spesielt in bruksanvisningen at man ikke skal ha noen form for lyspære eller sikring i kretsen, da dette kan hindre Frogjuiceren i å reagere raskt nok.

Såvidt jeg har skjønt er prinsippet at DCC-stømmen fasevendes når kortslutning opptrer. Frogjuiceren kan jo også brukes som fasevender for vendesløyfer og svingskiver.

"Problemet" som Terje nevner med deteksjon har jeg ikke sjekket, men det er vel først og fremst DCC-tilførselen til Frogjuicer som trekker strøm, og den kan tas fra et område utenfor deteksjonen. Men det kan jo også variere med hvordan deteksjonen er utført...? Man skal helt klart holde tunga rett I munnen her

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 13 november 2015 at 13:02
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 16:21
Hei
Jeg referer til deteksjon ikke boosteren ;)

Å hente strøm "utenfra" ville jeg vært forsiktig med da du fort kan komme til å koble sammen to ulike kretser..
Jarle H Hansen

Bergen

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 21:51
"Å hente strøm "utenfra" ville jeg vært forsiktig med da du fort kan komme til å koble sammen to ulike kretser.."

Dette kan kanskje være av interesse i denne sammenheng:
Jeg hadde nylig kontakt med Duncan som driver Tamvalley. Jeg spurte han om man kunne la en HexFrogJuicer styre skinnekryss som var koblet opp til forskjellige kortslutningsvern (f.eks PSX som jeg bruker). 
Han svarte:
"It should not be an issue to cross between different blocks protected by PSX circuit breakers.  
Different boosters could be an issue."

Om ikke akkurat deteksjon, Jarle, så kan det kanskje ha betydning?

Edited by KnuT - 13 november 2015 at 21:53
hilsen KnuT

mvh

KnuT

Digitrax DCC
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 22:24
Hei
Det jeg prøver å si er at OM det er deteksjon inne i bildet vil dette kunne påvirke deteksjon ..
Jeg kan ikke bruke dem siden jeg har deteksjon i skiftesporene fordi jeg fikk konstant opptatt. Siden jeg benytter TrainController blir det dn umulig situasjon for meg

Avhengig av type detektor vil også bruk av ekstern tilførsel kunne gi spenningsforskjell og fortsatt falsk deteksjon.

For all del - jeg bare deler mine erfaringer - dere gjør som dere vil 😜
Jarle H Hansen

Bergen

Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 17:02
Jeg har laget et prøvestrekk med bla ESU ECOS, HEx Frog Juicer fra Tam Valley og PSX-1 kortslutningsvern fra DCC Specialties. Etter litt frusterende resultat og søk på nettet har jeg følgende:

- Frog Juicer virker sammen med ECOS II og den skifter polaritet på hjertestykket uten at ECOS sentralen tripper

- Hex Frog Juicer virker ikke sammen med den nye generasjonen PSX-serien fra DCC Specialties, PSX'en er for rask og tripper strømmen

Det var en liten skuffelse, så da må jeg velge mellom PSX med polarisering via pensemotor eller Hex Frog Juicer for polarisering av hjertestykket. Hadde ønske om Frog Jucier for da blir det ikke kortslutning om jeg kjører mot en feillagt pens

Fant også denne på nettet:
Hex Frog Juicer og PSX Tonys Trains
Terje
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 23:59
Hmm, Terje, likte ikke det du viser til mht FrogJuicers og PSX.
Men hos meg funker det, antakelig er ikke min aller nyeste versjon av PSX da. Et par år siden de ble innkjøpt.
Jeg har Digitrax Zephyr og har brukt både DCS50 og 51 uten problemer så langt.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.