1:8 veksel |
Post Reply |
Author | |||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 oktober 2015 at 23:16 |
||
Er det noen forskjeller på norske og amerikanske 1:8 veksler annet enn svilleavstanden??
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Norske 1:8-veksler er vel ikke særlig vanlig. Finnes det slike? Normalbøkene har bare 1:7 og 1:9.
Men hvis det finnes, så er det vil ingen andre måter å gjøre de annerledes på enn skinnetypen og svillene. En ekte 1:n-veksel har rett skinnekryss med dette stigningsforholdet, og da gir resten seg av selv. Slike veksler med rett skinnekryss er veldig greie å ha med å gjøre når det gjelder utforming av sporplaner, og ved å legge to slike mot hverandre i sporsløyfer oppnår man automatisk en viss lengde mellom dem med rett spor, og dermed en gunstigere S-kurve enn om man bruker veksler med krumt skinnekryss, slik f.eks. Pecos ikke-amerikanske veksler har. |
|||
Svein S
|
|||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er tegning av en 1:8 veksel for bredt spor 35kg skinner. I boken Normaler etter 1920 som jeg har. Grunnen for spørsmålet mitt er at jeg har en venn som akkurat har gått til innkjøp av fasttracks sine vekselsmaler. Han bygger ikke etter Norskt forbilde. Men om det er stor forskjell på disse og Norske veksler?
|
|||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Litt OT:
Hva blir avstanden på de rette skinnene ved å sette to Peco code 75 lange veksler mot hverandre ? |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
I så fall husker jeg feil (befinner meg milevis fra min utgave av Normalboka), eller så er utgavene vi har forskjellige mht innhold (utskiftbare blad i min utgave). Uansett er det med norske 1:8-veksler godtgjort. Normalboka gir også svar på svillestørrelser og plassering på veksler, så da er det vel bare å sammenligne med Peco code 83 vekselen for å finne svaret på om svillenes plassering. Utforming av skinnekryss og plassering av tvangsskinner må styres av de MJ-normene vekselen lages etter, og her vel det NMRAs? De avviker fra 1:1/87, men sånn må det være dersom MJ-hjul skal gå gjennom greit, så fremt man ikke anvender en av proto-skalaene. |
|||
Svein S
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nå er jeg ltit usikker på om jeg oppfatter spørsmålet ditt rett, men ved å sette to lange Peco 75-vekseler mot hverandre uten noe i mellom får man ingen rett skinne mellom, for Peco-vekselens avvik består av en sammenhengende bue, til og med med varierende radius. |
|||
Svein S
|
|||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tror kanskje han tenker på parallellavstanden mellom sporene, som skal bli 50,8 mm om jeg husker rett. Men som Ses sier vil det da bli en S-kurve gjennom vekslene, da de kurver hele veien ut til enden.
|
|||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har lurt litt på det med at stort sett alle veksler man får kjøpt hos forhandlere i Norge har en sammenhengende bue, og ikke et rett spor etter buen, sånn at man på en måte får en "S" sving vist man leger vekslene rett etter hverandre, som man gjør med et parallelspor, med et stikkspor.
Hvor mange produsenter lager veksler med et rett stykke på slutten og ikke en sammenhengende bue ? Jeg har sett at Tillig har to, en kort veksel på knappe 20 cm, med en radius på rundt 45 - 50 cm, og en veksel på neste 40 cm og en radius på ca 2200 cm. Disse har en kort rettspor etter buen. Jeg vet ikke om Peco sine code 83 US veksler har det |
|||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Peco code 83 synes å ha bue kun fra tunge til skinnekryss, og så rett videre, altså slik som standard norske veksler etter normalboka er.
Men i TMJK, Åge, har vi modifisert noen Peco code 75-veksler slik at kurven blir kortere ved å kappe av sporet rett etter krysset. Da vil det være plass til en lite rettstykke før motgående veksler slik at S-kurven blir bedre. Grunnen til at de fleste produsenter lager veksler med gjennomgående bue, er nok at en veksel da kan legges inn i en kurve uten videre, og særlig hvis kurven i vekselen tilsvarer en kurveskinne av seksjonsstypen. |
|||
Svein S
|
|||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takker for svar, og som Svein A oppfattet riktig.
Følgespørsmål: Har JBV en standard for avstand på paralelle spor på stasjonsområder, evt minsteavstand ? Etter litt ommøblering i hjemmet, så fikk jeg en IKEA bordplate 100x60 cm til overs. Har så begynt med et diorama av en for meg velkjent stasjon - med fire rette spor. Vil sporlegge dene slik at en eventuell senere utbygging med veksler vil passe inn. Derav spørsmålet. Og håper Kokken tilgir avsporingen fra opprinnelig topic. |
|||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
På amerikanske fora sies det at Peco sine S, M og L tilsvarer omtrent 4, 6 og 8 type veksel
|
|||
Terje
|
|||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja, jeg syntes også at det var antydning til et lite rett strekke helt på slutten, men jeg var ikke hel sikker på det .
Ja vel, det var derfor noen veksler var kuttet, jeg har lurt litt på hvorfor avviket i noen veksler var kortere en normalt, men glemsks som jeg er, har jeg glemt og spørre om det på klubbkvelder ..
Ja, jo, det kan vel også være grei i flere tilfeller Edited by Tåge - 20 oktober 2015 at 00:23 |
|||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det går bra det, men vet ikke om jeg fikk svar på om fasttrack sine byggemaler/jigger kan brukes til norske veksler?
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg kjenner bare overfladisk til FastTracks jigger, men hvis de ikke gjør stort mer enn å plassere skinnene og tvangskinner/kryss på rett sted, må de kunne brukes. Noen sviller må brukes til å sikre denne plasseringen, men resterende sviller kan jo plasseres etter norsk standard.
|
|||
Svein S
|
|||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det kan se ut som at vekselsjiggene er litt lengre enn en norsk veksel jeg har printet ut tidligere
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Sist jeg sjekket (for noen år siden) så hadde disse standard-jiggene til FastTracks mye mindre kurveradius i avvikesporet enn norske veksler. Altså kortere tungeparti
Men de lager jigger på bestilling :-) Edit: Var inne å sjekket nå på en 1:9 veksel, og der oppgis radiusen til 91" (2311mm) og det stemmer vel med en norsk R=190 veksel.
Edited by jevistad - 20 oktober 2015 at 19:40 |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
For øvrig går det an å lage jigger selv med utgangspunkt i en korrekt tegning. Med korrekt mener jeg at den tilfredstiller den MJ-standarden man bygger etter mht mål som gjelder for sporvekselsdelene (kryss og tvangsskinneplassering). Legg en slik tegning oppå et materiale man kan slå ned stifter el.l. som skinnene skal ligge mellom. Plassering av sviller kan også inngå i en slik.
Selv har jeg nøyd meg med å lage slike jigger for den skinnekrysstypene jeg trenger, for det er krysset som er vanskelig å lage korrekt. |
|||
Svein S
|
|||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvor fant du beskrivelse av radiusen?
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du må laste ned en av pdf. tegningene på denne siden: Templates
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er et eller som er forskjellig fra de norske i tungepartiet. Jeg kjøpte disse filejiggene til 1:9 veksel for å file til tunger og kryss.
Krysset er greit, men det skrå i tungepartiet blir for kort til en norsk veksel. Men hvis du kjøper en monterings-jigg fra samme firma, så går jeg ut i fra at det passer til hverandre.
|
|||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja jeg har filejiggene som jeg syntes er greie å bruke, men er enig at tungepartiet blir litt kort ifh til tegningen av en norsk veksel.
|
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |