Kran |
Post Reply |
Author | |||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 august 2015 at 21:39 |
||
Jeg skulle gjerne hatt tak i slike kraner, noen som vet hvor jeg kan få tak i dem??
|
|||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Den store ligner en del på Faller sin (eller omvendt ) ...
|
|||
Bjørn Egil
|
|||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja den gjør det. Mener Faller sin er kledd med trepanel
|
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Terje V.
|
|||
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
||
Den kan kanskje brukes, om ikke hele så ihvertfall "understellet"
|
|||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vil en styrenplate bote for trepanelet?
|
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det vil noke gå bra, enten å kle styrenplaten utenpå eller sparkle over panel så det det blir seende ut som metallvegger
|
|||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Og hva er feil med trepanel på veggene? Mange slike kraner, for eksempel de på havna i Arendal og malmkrana på Treungen hadde trepanel på kranhuset. Hilsen Halvor |
|||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Som Halvor nevner så hadde mange av disse trepanel, og jeg mener mange av de gamle kranene på Oslo havn hadde rødmalt panel. Problemet med byggesettkranene kan være at de blir for store for ditt formål, kanskje hvis det finnes, en N-skala kran med noe ombygget hus kunne fungert.
|
|||
Steinar
|
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Alle de eldre kranene på havna i Drammen hadde også trepanel.
|
|||
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Og kranene hadde tre farger,en lys okergul - type, en mellomting mellom blå og lyseblå og rød som kanskje hadde litt "maroon" - preg. Kranene var plassert litt hulter til bulter og gav et fargerikt innslag til havnemiljøet. "Kølagrabbene" var røde - men felles for alle var nettopp trepanel. Kranene fra 1. verdenskrig ( Drammen Jernstøperi), med fast kranbom, løftet vel 1,5 tonn, mens de som var ombygd av Refsum på 50 - tallet og med bevegelig kranbom løftet noe mer. Alle er i dag hugget opp, de siste rundt 1995 - 1996 tror jeg.
|
|||
krsven
|
|||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det står vel igjen en på Grønlikaia i Oslo som er pusset opp og skal tas vare på.
På digitalt museum dukker det opp noe hvis man søker på havnekran. |
|||
Steinar
|
|||
Steinar Snøtun
Post Options
Thanks(0)
|
||
Står tømmerkrana på Skulerud enda? Den burde jo være temmelig lik de på Rødberg.
|
|||
Steinar
|
|||
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
||
N-skala kran blir ikke for smått?? Får se nærmere på N-skala kraner. Edited by kokken - 21 august 2015 at 18:54 |
|||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Artitec sin H0 kraan 10.142 har trepanel og ligner, men har mye større understell for havnespor.
Her er lenke til en rekke ulike kraner: Sjekk også Oslobilder.no. Et enkelt søk ga dette: Oslobilder havnekran Kraner H0 |
|||
Terje
|
|||
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for linken
|
|||
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
||
Etter nærmere undersøkelser av gamle bilder så er selve kranhuset likt som tømmerkrana som stod på Skulerud stasjon. Har også funnet en N-skala kran fra faller som jeg kan bruke som utgangspunkt, men selve understellet må alt scratchbygges. Her er et bilde av den på Skulerud.
Edited by kokken - 23 august 2015 at 19:47 |
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Denne kranen du viser på bildet har bevegelig utligger, mens kranen på bildet øverst i tråden ser ut til å ha fast arm.
|
|||
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det har du helt rett i Bjørn Runar, en liten glipp der . Men dette er den kranen jeg har funnet som er nærmest mulig lik, den som stod på Rødberg.
|
|||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg var på Skulerud i 2010 og tok endel bilder av krana og understellet med tanke på scratchbygging, i tilfelle du ønsker å se de.
|
|||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|||
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du har PM
|
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |