Hvorfor kaller man det for DC? |
Post Reply |
Author | |
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 juli 2015 at 21:29 |
Hvorfor kaller man alt som er digitalt men for 2-skinne for DC? Det er jo vekselstrøm i alt digitalt. Faren min er elektroingeniør og med et verktøy som heter osyloskop så målte ham at i DCC er det også Vekselstrøm.
Da er det jo løgn å skrive DC på noe som er digitalt. Edited by Helgejohan3 - 25 juli 2015 at 21:29 |
|
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er nok på gammel vane, (Direct Current)DC = likestrøm, DCC digital. AC = vekselstrøm.
Måleinstrumentet du viser til heter osciloskop. For å måle digitale pulser kan man benytte et slikt, men også for å se frekvensen (Hz)på analog elektrisitet ( forestil deg en sinuskurve). 180 grader faseforskyvning i en periode. Egentlig bør man benytte 2R og 3R for å beskrive skinnesystem. Edited by Skiftetraktor - 25 juli 2015 at 21:51 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Man kaller ikke alt som er digitalt for 2-skinne for DC. Men noen gjør det fortsatt fordi 2-skinne var inntil digitaldriften kom likestrøm (=DC), mens det rådende merket i 3-skinne i H0 (Märklin) var ekte vekselstrømdrevet (sinusformet strøm/spenningskurve). Dette henger igjen hos mange, men på dette forumet vil du se at 2-skinne kalles nettopp det ("H0 2-skinne" i denne tråden), og det "gamle" vekselstrømsystemet for 3-skinne. Selv prøver jeg konsekvent å bruke betegnelsene 2R og 3R ved forkortelser, som også "Skiftetraktor" nevner.
|
|
Svein S
|
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Betrgnesen DC henger kanskje igjen fordi det er likestrømsmotorer i lokene
Edited by bkv1 - 26 juli 2015 at 00:16 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Interessant. Hva slags motrorer er det i Märklins digitalstyrte lok? DC der også? Eller fortsatt AC-motorer, dvs motorer med viklinger både i stator og rotor, og to i stator, en for hver kjøreretning?
|
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror nok det er en blanding av begrepene her nå. DC = Direct Current, altså likestrøm, mens AC = Alternating Current, altså vekselstrøm. DCC er en forkortelse for Digital Command Control, og har ingenting med likestrøm/vekselstrøm å gjøre. Jeg har for øvrig aldri sett noen omtale digital 2-skinne som DC, så der tror jeg trådstarter roter litt.
Edited by Svein_A - 26 juli 2015 at 11:13 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja du har visst rett i det når jeg tenker meg om. DC brukes vel kun når det kjøres analogt med likestrøm. DCC er Digital Command Control og brukes om digital drift etter NMRA normen. Så finnes det jo også Selectrix digital, Märklin Motorola digital, analogdrift med vekselstrøm og 3 ledere, analogdrift med likestrøm og 3 ledere (Trix Express) og sikkert andre ting som er meg fjernt. Edited by bkv1 - 26 juli 2015 at 16:05 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |