EL17 og Slipevogn |
Post Reply | Page 12> |
Author | |||
chris007
Viderekommen Joined: 30 desember 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 juli 2015 at 18:15 |
||
Er det noen som har erfaring med NMJ EL17 DC og slipevogn fra Roco?
Jeg har nettopp kjøpt en slipevogn som jeg skulle benytte på anlegget mitt, men jeg er litt usikker på om EL 17 kan brukes til det. Jeg har prøvd å kjøre med vognen på, men da begynner loket å rykke framover og hvis jeg prøver å kjøre raskere så begynner den å spinne. Kan noen hjelpe meg? Takker for alle svar |
|||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei
Om mulig prøv et Rocolok til å håndtere slipevogna. 17 loket har ikke tyngde nok til den jobben ut i fra mine erfaringer. Mvh Arne L |
|||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|||
chris007
Viderekommen Joined: 30 desember 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har ikke et Roco lok for øyeblikket. NMJ startsett. Kan EL 18 greie det? Vurderer å kjøpe det men er litt usikker fordi jeg har vært uheldig med nesten alle togene jeg har.
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg vet ikke helt hvorfor det er viktig med et Roco-lok for å trekke/skyve (fortrinnsvis) slipevogna, men at det er god tyngde på loket, er viktig. Vi lot to slike kjøre over alle sporene hver natt på Gardermoanlegget for å holde sporene rene der, en for hver kjøreretning. Begge lokene for disse vognene mener jeg var et par gode gamle Fleischmanlok med sinkstøpt overdel.
<p>På TMJK-anlegget kjører vi alltid et slipetog først, hvis det har gått litt tid siden sist gang anlegget ble kjørt. Der har vi Heljan Di 3-lok som brukes til å skyve slipevogna. Det loket er nok litt i letteste laget, for vi har noe slik rykking, men aldri så mye at loket stopper helt opp og slurer. |
|||
Svein S
|
|||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvorfor ikke gjøre som forbildet når det blir for tungt, og bruke hjelpelok? Hvis du har både El 17 og El 18 så bruk begge to .
|
|||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ikke noe spesielt med Rocolok bortsett fra at de vanligvis har tyngde nok 😀
Mvh Arne L |
|||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|||
chris007
Viderekommen Joined: 30 desember 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg skulle gjerne gjort det, men jeg har ikke EL 18 for øyeblikket. (Må få moren min til å sitte mer penger på kortet mitt. (Jeg er bare 15 år))
Men er det et lok dere kan anbefale som ikke koster så veldig masse? Vil egentlig ikke bruke masse penger, men må man så må man. |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kanskje det gikk an å legge noe vekt på (eller i) loket når du kjører slipevogna?
|
|||
Svein S
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
NMJs modell av El.17 skiller seg fra en del andre lokmodeller ved at den ikke har gummiringer på noen av hjulene. Gummiringer gir bedre trekkraft (p.g.a. høyere friksjon), men kan gi dårligere strømopptak og behov for hyppigere rensing av skinnene.
Om du ønsker en rimelig modell av et annet norsk lok, så finnes El.13 fra både NMJ (hos bl.a. NMJ selv og Togbutikken) og Hobbytrade (Alvalia og Togbutikken) på tilbud til kr. 995. Begge har gummiringer på ett hjul i hver boggi. Jeg kan imidlertid ikke gå god for at noen av disse faktisk løser problemet ditt.
|
|||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg kan anbefale El18 som lok til pussevogna. El18 er både tung og er driftssikker. Andre lok fra Heljan, NMJ, Hobbytrade blir ofte litt for lette til slike jobber.
På modellanlegget på Flåm ble det prøvd med en El17 til å trekke en pussevogn, men den ble fort byttet ut med en EL18 |
|||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||
chris007
Viderekommen Joined: 30 desember 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg vil helst holde meg unna NMJ lok fordi jeg har dårlige erfaringer med de. Jeg har både BM73b og EL 17 loket, og de har problemer begge to. Så jeg vil helst ha noe fra ett annet merke.
Hvilke merker er de beste? |
|||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Min personlige mening er Roco. Roco har god kvalitet, god slitestyrke og bra med detaljer.
Trix modellene har jeg ikke så mye erfaring med, men tror at disse også vil være robuste. Der er det ikke så mye norskt å velge mellom, men EL10 modellen deres er veldig bra. |
|||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Chris007
Leit å høre at du har problemer med både 73-settet og EL17. Bortsett fra utfordringen med å bruke 17-loket med slipevogna, hvilke andre vansker opplever du? Vi er mange her som har plundret med "vanskelige" lok så mulig vi kan hjelpe deg. Mvh Arne L |
|||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|||
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Trix Cargonet EL 19 ? til kr 850 ?
Mye trekkraft pr. krone. http://www.alvalia.no/products/cargonet-el19-dc |
|||
chris007
Viderekommen Joined: 30 desember 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
BM73en har problemer med lysene(både hvite/blåe og de røde, men ikke fjernlys). Den stopper også midt i anlegget/linjen og nekter å kjøre mer, når jeg åpner motorenheten så kommer det en spesielle lukt. Lukten kom etter den ble digitalisert med en dekoder fra NMJ( vet ikke hvilken) men lysene og den tilfeldige stoppingen kom fra "butikk"
EL17 har bare ett problem som gjør at de røde lysene ikke virker. Uansett retning, men det har jeg blitt vant til. |
|||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Siden du kjører digitalt (DCC) finnes flere mulige årsaker til problemene. Feil fra lok/motorvogn var nye skal butikken fixe for deg. Dersom du kjøpte lok/motorvogn hos NMJ synes jeg du skal ringe dem og be om å få snakke med Knut som er sjefen der. Vi som er i "sen steinalder" er opptatt av at du ikke mister trua og gleden ved denne flotte hobbyen pga tekniske vansker. Når det gjelder lukt fra dekodere er det vanligvis et dårlig tegn. At 73 stopper kan bety at dekoderen overbelastes og kutter ut. I såfall fungerer den ofte når den har kjølnet. Det er likevel normalt at de kan bli småvarme ved hard kjøring.
Gi ikke opp nå! Mvh Arne L Edited by Arne Lie - 10 juli 2015 at 19:21 |
|||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja, slutter meg til dette. Dersom du handlet loket og 73 settet nytt fra NMJ, vil de garantert hjelpe deg. Gutta hos NMJ er trivelige, så det er ikke farlig å kontakte dem.
For trekkraft er modellen av CargoNet El 19 et prismessig gunstig kjøp. Ellers har jo Trix også en DI 3 variant som skal ha brukbart med tyngde og trekkraft ( har ikke testet den selv) |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Den er ikke akkurat billig. Dessuten er den i en utførelse som svarer til de første dagene etter leveranse i 1965 (før den fikk vindusgitter), så det blir en annen epoke enn El.17 og BM 73.
|
|||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Helt billig er den ikke, men prisen er inkl DCC dekoder m/ lyd. Gitter kan man få kjøpt, vanskeligere å gjøre noe med epoken. |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det hjelper lite om budsjettet er begrenset.
Med ettermontert gitter utvider man epoken med noen år, men fortsatt begrenset til 60-tallet, siden førerhusene har dører på begge sider. Så det blir fortsatt over 30 år frem til BM 73. |
|||
chris007
Viderekommen Joined: 30 desember 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Epoken har ikke mye å si. Så lenge det matcher B7 i ny-design og har vært brukt på Bergensbanen så er jeg fornøyd.
Men er det noen her som har erfaring med EL18 fra Roco? Edited by chris007 - 11 juli 2015 at 12:34 |
|||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei
En haug av oss har diverse eksemplarer av Roco's El18. Selv har jeg tre stykker.. Kan bare anbefale det som et driftsikkert, tungt og sterkt lok som drar det meste. Boggiopphengningen gjør at loket tåler endel ujevnheter i sporet godt. Ingen betenkeligheter med å anbefale det. Mvh Arne L |
|||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vi brukte Rocos EL 18 (eller tilsvarende sveitsisk) på Gardermobanen i 1995-98. Det var utstyrt med hefteringer, men de akslene ble skiftet med aksler uten slike. Erfaringen var at lok med hefteringer smusset sporet mer enn de uten, så vi minimaliserte hefteringakslene på alle lok, og for El 18 lot de seg fjerne helt, og likevel trakk disse lokene 8-10 boggier i kortvarige stigninger på opp til 40 promille. Dette var meget driftssikre lok. Det eneste vi trengte skifte ut var hjulene og noen ganger strømopptakene. Lokene gikk nemlig så mye at hjulbanen etterhvert ble innhul på disse tunge lokene.
Om versjonene etter den gang, altså for 20 år siden, er blitt bedre enn verre vet jeg ingen ting om.
|
|||
Svein S
|
|||
chris007
Viderekommen Joined: 30 desember 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg tenker også på om hvilken jeg skal kjøpe (hvis jeg skal det) om det skal være med bildene på siden eller den med de røde stripene, med eller uten lyd og om lyd dekoderen er verdt de 700 eller noe sånn kroner.
|
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
De gikk noen år uten gitter til å begynne med, hvis man ikke er sær på hvilket lok nr man henger seg opp i. Roco EL18 trekker godt, den er tung. Det gjør ikke NMJs lok, EL17 er kanskje værstingen på klubbanlegget med 4-5 B7 vogner. Di6/Hobbytrade uten hefteringer trekker 0 i stigning. |
|||
A matter of life and death
|
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det enkeltlok som trekker suverent mest med skandinavisk forbilde, er den tidligste modellen av SJ Litt. Ma fra JECO. Dette var et lok som var basert på Rocos sveitsiske utgave av Ae6/6 og DJH hvitmetallskåpe. Det veier rundt 1 kg. og har også 2 aksler med gummiringer.
- Ellers kan kanskje et malmtogslok være et alternativ? Her er det flere utgaver av Dm3 og El12 å velge mellom. - Skal det være nyere lok, så er kanskje Rocos IORE brukbart? Det trekker i hvert fall 52 Uad/Uadp-vogner på flat mark. |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da bør man også være fargeblind, da de ettermonterte gitter noen år før de begynte å lakkere Di.3-lokene rødbrune med gul stripe. (Jeg formoder at det var Trix'/Märklins nye Di.3 det var snakk om, og den har vel ennå ikke kommet i grønn utgave?)
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Om du med "ny-design" mener den opprinnelige fargesettingen til B7-vognene, dvs. rød med sorte felter langs vinduene og sorte dører, bør du gå for den "gamle" El.18 med de samme fargene. Denne fargesettingen fikk kallenavnet "nydesign" på den tiden de fleste lok og vogner fortsatt var rødbrune med gul stripe ("gammeldesign"), men er slett ikke ny lenger. Det nyeste designet til B7-vognene, med bl.a. flere striper, lysere rødfarge, sølvgrått tak og orange dører, kalles gjerne "tomatsuppe". B7-vognene ble lakkert i "tomatsuppe" før man begynte å lakkere El.18 lys grå med skrå striper (først røde, senere mørkere grå) og bildemotiv.
|
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
De Grønne lokene gikk uten gitter fram til ca 1960. Altså i 2-3 år. Etter man man fikk kunst noen frontvinduer begynte man å sette på gitter rundt 1960. Di3.624-643 ble levert røde med stripe. Mens 602-623 ble levert grønne. 624 er slik den ble levert fra fabrikken. Trolig gikk den nok rett til Marienborg. Selv om pensjonerte lokfører stasjonert Mo i Rana sa lokene gikk uten gitter de første årene til meg. Kan tenkes at han siktet til den første serien, uten at han nevnte lok nr. 624 endte sine dager i butten på Bodø stasjon, og var en av de bedre Di3 lokene som var i drift. |
|||
A matter of life and death
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
I følge noen av svarene i denne tråden på NJKs forum, kom gitterne allerede i 1957 og/eller 1958: Siden 602 kom til Norge som prøvelok allerede i 1954, hadde NSB allerede minst et par års erfaring med loktypen før de begynte å montere vindusgitter, så det er ikke slik at den pensjonerte lokføreren du snakket med, husket feil.
I På Sporet nr. 22, som NJK-medlemmer kan lese online, er det et bilde av 631 uten gitter på Otta foran tog 1201 den 23/7-1969, fem dager etter leveransen. Det kan tyde på at lokene ble satt i normal drift før de fikk gitter (men kanskje ikke på Bergensbanen?), så kanskje fikk de det første gang de var innom Marienborg. Beklager støyen, chris007!
Edited by TorsteinS - 14 juli 2015 at 03:09 |
|||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |