NMJ El 13 og El 11 |
Post Reply |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 juni 2015 at 08:05 |
Jeg har en El 13 fra NMJ, og en El 11. Det er himmelvid forskjell på kjøreegenskaper og strømopptak på de to modellene. El 11 går smidig og villig, og er god på krypkjøring. Helt motsatt med El 13 (nesten som i virkeligheten). Den stopper opp for det minste, og den er nesten ikke kjørt så strømopptaket bør ikke være slitt eller tilgriset. Er det jeg som har vært uheldig med min El 13, eller er dette noe som er kjent? Kan man i tilfelle gjøre noe med dette?
Jeg legger for så vidt merke til at hjulene på El 13 er ganske grå på løpebanen, men jeg regner det som en selvfølgelig at man ikke må pusse hjulbanene før den tas ut av esken første gang. |
|
Svein S
|
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har to NMJ EL13. En med fabrikkmontert høyttaler og en uten. Tror det er to ulike opplag. Den uten høyttaler gikk helt elendig fra begynnelsen, og det viste seg å være feiljusterte kontaktblekk. Var borti det samme på en Di8. Lett å fikse opp, men du bør ut med hjulene. Boggisidene sitter på plasttapper (ala HobbyTrade/Heljan) og det er et klips for å få av lokket under boggien for å ta ut hjulene. Når dette var gjort, går begge mine 13-maskiner helt fint. Kanskje ikke like fint som EL11 og Di3, men ikke noe jeg har tenkt så nøye over.
StenR
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
De 2 modellene har i utgangspunktet identiske motorer, men El 11 motorene er vesentlig bedre enn de som sitter i El 13 modellene.
Hvorfor det er slik er for meg en gåte, men El 11 motorene går stillere og smidigere. Eneste synlige forskjell er at El 11 motorene har gylne motordeksel (messing look-alike), mens El 13 er mer sinkgrå. I et forsøk på å få min El 13 til å gå vesentlig bedre er bl.a motoren skiftet ut med en Faulhaber, strømopptak justert og i tillegg er det innmontert kondensator back-up til dekoderen. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg mener å ha kommentert dette tidligere?
El 13 har mindre aksialslakk på akslingene, derfor er korrekt justerte strømopptak mer kritisk enn på El 11 der aksialslakket er større. Der kan akslingene mer beveges sidelangs for å tilpasse seg trykket fra blikket til strømopptak. - På den andre siden, så ser det ikke særlig pent ut når El11 kjører med svingutslag på boggiene på rettstrekninger. Dette skjer om trykket fra strømopptaketer forskjellig på hver aksel på boggien. Jeg mener derfor at dette store sideutslag (aksialslakk) burde begrenses. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tips.
|
|
Svein S
|
|
lolke
Medlem i MJF Joined: 16 november 2004 Location: United States Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
One of the issues with the El13 are the wheel sets. That is why NMJ has new improved wheel sets, see for example: http://www.nmj.no/andre-nmj-produkter/topline-deler-og-tilbehor/1000559.html I installed one of these new wheels and I see a noticeable improvement. But I don't see much difference between the El11 and El13 on my layout. Med vennlig hilsen, Lolke |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |