MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygger modelljernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygger modelljernbane

 Post Reply Post Reply
Author
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygger modelljernbane
    Posted: 16 april 2015 at 22:15
Hei,

Begynte på førstegangs-modelljernbane prosjekt i dag. Laget til et fundament av en 12mm kryssfinerplate som ble forsterket med lekter og annet jeg hadde liggende. Platen ble kappet litt, den er nå ca 215x120 cm.

Har et Jouef Aquataine anlegg kjøpt på tilbud sent på 70-tallet (arvegods). Prøvde å legge opp skinnene i dag for å se hvordan det ble - etter hva jeg har lært på internett burde dette fungere med tanke på polvending? Tenker å ha et teknisk enkelt anlegg sånn til å begynne med, er ikke helt klar for å styre med vendesløyfer enda..

Sporene ut fra X-pensen skal ende i stoppere.

Planen er å heve det ytterste sporet mot høyre, stigning 5% ish. Innersporet skal gå delvis i i tunnel, skal skjære ut et hull så jeg kan stikke hodet inn og rette opp avsporinger der.





Back to Top
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2015 at 22:33
Hva er beste metode for å kutte skinner? Baufil?
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2015 at 22:46
Med baufil vil du mest sannsynlig rive skinnestrengene av svillene. Det beste verktøyet er en skinnekuttetang fra Xuron eller en god avbiter som kutter rette flater (på den ene siden). Alternativet er en kutteskive på en Dremel drill (tilsvarende); noe som krever øyebeskyttelse.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2015 at 22:55
I tillegg bør man bruke en fintannet metallfil til å ta av gradene etter kappingen.
Svein S
Back to Top
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2015 at 23:07
Takk for tips :) Legger ved et bilde med planer...

Det blir et glassfiberfjell rundt tunnelen, så inspeksjonsluken vil ikke bli synlig.
 




Edited by Simpel - 16 april 2015 at 23:08
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 00:40
Noen praktiske råd:

Bordet ditt ser for så vidt greit ut, men rammen er alt for svak. Den kommer garantert til å bøye seg ned mellom bena og bli salrygget etter hvert som du kommer i gang med bygging og det blir litegrann vekt oppå.
Du behøver imidlertid ikke rive fra hverandre hele greia og starte på nytt. Det holder å skru på tynne bord eller kryssfinerstriper på høykant langs de kantlektene (sargen) du har under platen. Bredden på bordene/finerstripene (som blir rammehøyde når du har satt dem på) bør være minst 8-10 cm, helst en del mer. Da får du en stiv og fin ramme som du slipper å ergre deg over etterpå.
Du bør også ha minst to slike høye avstivere under platen også for å unngå at midten siger ned.

Sporet som går fra kryssvekselen og opp for å krysse over og lage 8-tall blir veeeeldig bratt. Det ser ut til at du ikke har stort mer enn 1 meter å stige på, og med jevne overganger i begynnelsen og sluttet av stigningen vil du få en stigning på langt over 100‰ - som er over det dobbelte av Flåmsbanen. Det er alt for bratt for så og si alle lokomotiver.
Du vil også kunne få problemer i overgangene. I den andre delen av sporet (der det snur 270 grader rundt) har du mer en dobbelt så lang strekning, så hvis du bare lager stigningen helt jevn kan det gå greit.
En måte å fikse dette på er å sage ut en stripe i finerplaten som det nedre sporet (under brua) kan gå på, og senke denne 4-5 cm ned under grunnivået (en dump). Da trenger ikke sporet fra kryssvekselen stige mer enn halvparten så mye for å komme over det andre.

Personlig ser jeg ikke noen hensikt i å la det ytterste sporet stige for med 50‰ for så å gå ned igjen. Hvis grunnen til dette er at du vil lage en bru, så ville jeg heller laget en åpning (en dal) i bunnplaten, og latt sporet gå over denne. Hvis den rammen jeg anbefaler deg å skru på under platen lages høy nok (20-30 cm eller mer) kan du lage en åpning i den øvre delen av rammen slik at dalen fortsetter ut i "intet" utenfor platen.
Hvis man lager noen senkninger i landskapet som går lavere enn grunnivået på hovedplaten blir det straks et mye mer interessant og livfullt landskap.

Jeg er for øvrig helt enig i at man bør prøve unngå vendesløyfer på 2-skinnesystem. Etter min mening finnes det så mye annet som er mye morsommere man kan bruke tiden på.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 506
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 08:40
En annen måte å få mulighet til å grave seg ned under sporet på, er å legge alt på ett eller to lag med XPS-plater. Slik som vi har gjort her:



Da blir det enkelt å sette inn bruer:



Mer om byggingen av dette her: http://gleng.org/oyvind/2015_03.htm


Edited by Heine Pedersen - 17 april 2015 at 08:41
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 12:17
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

En annen måte å få mulighet til å grave seg ned under sporet på, er å legge alt på ett eller to lag med XPS-plater. [...]

Mer om byggingen av dette her: http://gleng.org/oyvind/2015_03.htm

Jeg ser det er brukt kork under noen av skinnene. Betyr dette at XPS ikke demper støy noe særlig, eller er det kun for å fore opp RocoLine-skinnene til samme høyde som GeoLine?

Stemmer det at XPS er et ganske lett materiale, slik at det kan være gunstig til et flyttbart anlegg?

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 13:00
På bildene som det er lenket til av av Gleng-anlegget sees også tydelig hva jeg mente med å få god høyde på rammevangene for å oppnå tilstrekkelig rammestivhet. Det skader ikke å gjøre rammen enda høyere enn det er gjort der.

Edited by H. Lindholm - 17 april 2015 at 13:00
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 506
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 15:52
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Stemmer det at XPS er et ganske lett materiale, slik at det kan være gunstig til et flyttbart anlegg?



XPS veier omtrent ingenting. :) Men er veldig stabilt og enkelt å jobbe med.

Korken er delvis for lyddemping, og delvis for å få grei høyde før ballastering.
Back to Top
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2015 at 00:28
Takk for tips :) For å redusere klatring inne i tunnelen skjærte jeg et spor i plata får å få sporet til å gå dypere. XPS plate var fine greier ja, svært medgjørlig med multikutter :) Kryssfinerplaten er stivere enn vanlig kryssfiner så den svikter ikke nå, men skal skru på noe som foreslått for at det ikke skal bli noe tema når det blir mer tyngde på anlegget.

Skjærer til trebiter og limer de fast på XPSn for å få noe å skru fast skinnene i. Under skinnene tenker jeg å legge strimler av noe asfaltlignende greier jeg har liggende - hvor høye bør disse strimlene være?




Stigninger på langsidene er rundt 5%, testet med testlokomotivet, en Joeuf SNCN 6505. Bakkestart var ingen problem :)



Kom på at skinnene jeg skal legger er rundt 35 år gamle... Pusser de med smergelpapir, det fungerer men loket kan finne på å hakke litt. Er det noen metode som er bedre enn smergelpapir for å ta av oksidering på skinnene?


Back to Top
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2015 at 00:36
Bonus-spørsmål - hvor stor høyde bør en ha under en bro for å takle de fleste H0 tog?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2015 at 01:07
Smergelpapir blir for grovt, så fremt du ikke bruker 600 eller noe slikt. Det er vanlig å bruke egen skinnepussekloss til slikt, som de fleste MJ-butikker bør ha. Gammeldagse blekkviskelær fungerer også.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2015 at 10:16
Originally posted by Simpel Simpel wrote:

Bonus-spørsmål - hvor stor høyde bør en ha under en bro for å takle de fleste H0 tog?

For jernbanemateriell gjelder det såkalte "laste og konstruksjonsprofilet", som er bestemte maksimumsmål for bredde og høyde som ikke må overskrides for at lokomotiver og vogner skal kunne fremføres på de enkelte banestrekningene. Avstanden til faste punkter langs sporet (stolper, fjellvegger, bruer m.v.) må da selvfølgelig være litt større enn laste- og konstruksjonsprofilet.
Laste- og konstruksjonsprofilet er litt forskjellig i de enkelte land og på de enkelte strekningene, blant annet arbeides det med å utvide det på strekninger hvor man vil fremføre godstog med containere i to høyder ("doublestacking").

De vanligste laste- og konstruksjonsprofilene er ca 4,5 meter høye. Det vil i H0 si at ingen vogner eller lokomotver skal være høyere enn ca 5,2 cm til høyeste punkt på taket (lufteventiler og annet utstyr medregnet, også senkede stømavtagere). De fleste lok og vogner er imidlertid ikke så høye.
Dermed skal det være tilstrekkelig med 6 cm fri høyde fra skinnetopp til underkant av bru hvis man ikke skal ha kontaktledning for elektrisk drift. Nå er det riktignok en del MJ-produsenter som er like nøye på målestokken, så man bør nok legge på til 6,5 cm fri høyde for å være sikker.

Stigninger på 5% (50‰) går sikkert helt greit med store boggilokomotiver, men å testkjøre med slike sier i grunnen ikke noe om hvordan det blir å kjøre med andre loktyper. På grunn av fleksibiliteten i boggiene har boggilok generelt størst trekkraft og "står best på beina" i forhold til damplok og andre lok med stiv ramme. Hvis stigningene er mer enn 2-2,5% er det svært viktig at stigningen er helt jevn, og at overgangene mellom stigningen og flatt spor (lavbrekk og høybrekk) er lange og jevne. Spesielt i høybrekk (toppen) blir det lett problemer med lok med stiv ramme hvis radien på høybrekket er liten.

Edited by H. Lindholm - 19 april 2015 at 10:16
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 506
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2015 at 16:58
Korken vi legger under sporet er 5mm. :-)
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 506
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2015 at 17:03
XPS'en er fin å bygge resten av landskapet med også. Dette bildet er fra det forrige anlegget Gleng bygde. Lions-anlegget. Sjekk alle byggebildene, så ser du hele prosessen på anleggsbygging.



Back to Top
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2015 at 23:59
Da var det kommet så langt. Skinnene er skrudd på plass, det virker og er innkjørt med Jouef lokomotiv.

Fjellet er laget av hønsenetting, avispapir, hønsenetting og glassfiber (litt forskjellig ble det, begynte med glassfiber før jeg fant ut at velprøvde metoder ikke er å kimse av, takk til bla. Svein Sando for bra info på nett). Det flate området er standard gressmatte rett på kryssfinerplate, forhøyninger utenom fjellet er laget i XPS.

Jouef lokomotivet går godt, det er litt verre med Thomas (Bachmann). Den klarer ikke penser, sporer av uansett hva jeg prøver med av saktekjøring og godsnakking. Jeg tror grunnen kan være at hjulprofilen er mye "grunnere" enn på Joeuf-lokomotivet? Sporet er laget av et Jouef-sett fra 1975-1979 et sted. Har målt en skinne til 2,7mm høy, kan dette være Code 100 spor? Er Bachmann lokomotiv laget for Code 83 og det er grunnen til at Thomas sporer av oftere enn i TV-serien? 

Thomas er og mer kresen på nøyaktige skjøter enn hans franske kollega, men det lot seg rette til med tang og papirbiter.



I etterpåklokskapens navn: Neste prosjekt vil få mindre stigninger.. Det fungerer teknisk, men har nå bare synet av tog som sliter seg opp bakker eller raser utfor i en voldsom fart.


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 00:28

Originally posted by Simpel Simpel wrote:

[...] Den klarer ikke penser, sporer av uansett hva jeg prøver med av saktekjøring og godsnakking. Jeg tror grunnen kan være at hjulprofilen er mye "grunnere" enn på Joeuf-lokomotivet? Sporet er laget av et Jouef-sett fra 1975-1979 et sted. Har målt en skinne til 2,7mm høy, kan dette være Code 100 spor? Er Bachmann lokomotiv laget for Code 83 og det er grunnen til at Thomas sporer av oftere enn i TV-serien?

2,7 mm er mer enn code 100, ca. code 106, altså ganske grovt. Finere flenser på grovere spor pleier stort sett å gå greit. Flere store produsenter, også Roco, har imidlertid feilkonstruerte skinnekryss der det er meningen at hjulet skal kjøre på flensen. Med finere flenser kan det lett bli humpete gange, men det burde såvidt jeg har forstått ikke føre til avsporing.

Har du målt innvendig avstand mellom hjulene på problemloket? I følge NEM 310 skal denne avstanden være mellom 14,4 og 14,6 mm for H0. Er den feil, blir det gjerne avsporing i vekslene. De kan godt ha slurvet med dette på fabrikken (i Kina?). Jeg har bl.a. sett det problemet med én av akslene på en Di.8 fra NMJ. Når det bare er én enhet som sporer av i vekslene, og det går greit med øvrige lok og vogner, er det stor sannsynlighet for at det er problemet.

Back to Top
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2015 at 21:38
Det var 14,5mm mellom hjulene.. Ingenting er som pirkete kinesere :)
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2015 at 23:10
Thomas er fryktelig lett og har noe som ser ut som rp25 flenser. Midtre aksel er heller ikke sideforskyvbar, om jeg husker rett. Kjøpte noen balansevekter for bilfelg og vektet det litt ned. Ble mye bedre. Gjorde det samme med Annie og Clarabel, men de er fortsatt litt vriene. Spesielt i pensekombinasjoner og veksler i nærheten av kurver. Dessuten ble de så tunge at Thomas sliter i mine ~20promille stigninger (har ikke hefteringer).

StenR
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 00:33

En annen mulighet er at kurveradien i de Jouef-vekslene kan være for liten for Thomas.

Bachmanns Thomas skal visstnok klare kurveradier ned i 15", dvs. 381 mm, jfr.

http://www.bachmanntrains.com/home-usa/board/index.php?topic=14415.0;wap2

http://www.bachmanntrains.com/home-usa/board/index.php?topic=25793.0;wap2

Jouef har produsert veksler med radius helt nede i 325 mm, jfr.

http://lestrainsjouef.free.fr/en/voies/newrail.html

Om det er så liten radius på vekslene, må du regne med at mye annet materiell også vil få problemer. Flere av de store europeiske produsentene har forutsatt radier fra 360 mm og oppover for sitt materiell, men bl.a. lange passasjervogner og store damplok kan kreve mer. Av den grunn bør man sky radier under 40 cm som pesten om man vil ha muligheten til å kjøre med slikt materiell.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,137 seconds.