Fråga kring en signal. |
Post Reply |
Author | ||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 april 2015 at 16:45 |
|
En modell av en signal som är en attrapp.
Signalen finns placerade på bryggan ( om det heter stå ) på en vändskiva inom tysk järnväg. Jag vet inte om det sitter 3st eller 4st lampor i denna signal, och frågan är även vilken färg dessa lampor hade/har. Finns det en bild av förebilden så vore jag tacksam. |
||
HAI
Viderekommen Joined: 13 mai 2012 Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vil tro det er et skiftesignal og at de har to hvite lamper og to røde. De hvite 45 grader på skrå. Slik:
https://c2.staticflickr.com/4/3198/2931280638_251a24d1e7_b.jpg |
||
Mvh Halvard
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stort tack
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et billedsøk etter "Drehscheibe Signal" og etterhvert "Drehscheibe (Signal OR Gleissperrsignal)" førte meg bl.a. til disse sidene: http://www.h0-modellbahnforum.de/t317900f54852-Signal-auf-der-Drehscheibe-1.html http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=113286 Bildene i den første er uskarpe, og ingen av sidene viser signalbilder hvor annet enn de røde lampene er tent. Søkene kan imidlertid tyde på at det er en form for "Gleissperrsignal" (sporsperresignel ), og et søk på dette førte bl.a. hit: http://www.voelkner.de/products/109844/Maerklin-H0-Licht-Gleissperrsignal-Hobby-7437.html Min teori blir da at det er to lamper under den bredere skjermen til høyre. Begge de ytterste lampene øverst er røde, og utgjør det ene signalbildet (spor sperret?). Den nederste og den nærmest midten øverst er gule, og utgjør det andre signalbildet (spor åpent?). Dette er bare en teori ut fra det jeg fant i søkene, ikke noe fasitsvar. |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det er et skiftesignal (gleissperrsignal) Sh0/Sh1.
Ved søk på "gleissperrsignal drehscheibe" kommer det frem mange muligheter. Det er tydeligvis noen som har arbeidet med å sette lys i slike før, se eksempelvis her (litt nede på siden): http://blog.modellbahn-anlage.de/Modelleisenbahn/drehscheibe/ Det ser ut til at det er noe forskjellig praksis hvordan disse signalene settes opp. Noen steder gjelder de tydeligvis for innkjøring på svingskive, mens det ikke er signaler for utkjøring: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=113286 Andre steder ser det ut til at det er signaler for både inn- og utkjøring: http://abload.de/image.php?img=aedrehscheibe2011-01-zxs80.jpg Man kan også bruke den gamle typen gleissperrsignal (tilsvarende den som Märklin har i semaforutgave, men de er da teknisk sett utført som sporvekselsignaler (dreibar kasse): http://i.ebayimg.com/00/s/NjAxWDY5Mw==/z/tfAAAOSwkNZUlu1l/$_57.JPG og http://www.khk-modellbahn.de/images/thumb/5/5b/Gleissperrsignal_1403.jpg/404px-Gleissperrsignal_1403.jpg Et annet alternativ er å sette opp "Wartesignal" (gul W) som betyr at man skal stoppe foran signalet og vente på muntlig ordre eller håndsignal for å kjøre videre. Noen steder er "Wartesignal" utstyrt med to hvite lamper, når disse tennes betyr de det samme som "kjør (Sh1) i skiftesignalet. Eller man kan la være å ha noe signal i det hele tatt, slik det har vært vanlig i de nordiske landene.... |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Teorien er korrekt, bortsett fra at lampene skal være henholdsvis røde og hvite, ikke røde og gule. En annen sak er at de hvite lampene i en del tilfeller kan se noe gule ut, men formelt skal de vise hvitt lys. På tysk kalles det "Gleissperrsignal", men den korrekte oversettelsen til norsk er "skiftesignal". I hovedsak tilsvarer disse signalene sikkerhetsmessig de norske dvergsignalene, den største prinsipielle forskjellen er at de tyske bare kan vise to signalbilder mens de norske vanligvis kan vise tre signalbilder (og noen steder fire). To røde lys betyr at man skal stoppe foran signalet, ikke nødvendigvis at sporet er "sperret" i norsk språkbruk. Vi kaller dette "skifting forbudt". To hvite lys på skrå oppad mot høyre gir tillatelse til passere signalet, vi kaller dette "skifting tillatt". Tilsvarende signal i de norske dvergsignalene er to hvite lys på loddrett linje. De norske dvergsignalene har i tillegg mulighet til å vise to hvite lys på skrå oppad til høyre, signal "forsiktig skifting tillatt". Dette vises eksempelvis som det siste signalet i en rekke med flere dvergsignaler etter hverandre, når man skal kjøre inn på et spor hvor det står materiell, eller inn på et buttspor. De tyske signalene har ikke denne muligheten. |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stort tack för all information.
De har tydligen sett olika ut med tiden, men har samma funktion. Nu ska jag tillverka sådana i modell, och det blir ett tufft handarbete, för att få till en precision.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her kan også problemet være at jeg linket til et MJ-produkt, som kanskje stammer fra tiden før det fantes hvite lysdioder. Dette er visst et kjent problem i tysk MJ: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=23063 En wikipedia-side om denne typen signaler finnes her: http://de.wikipedia.org/wiki/Schutzsignal
I NSBs tidligere sikkerhetsreglement, trykk 401, er det også noe som heter "sporsperresignal". Det ene av de to signalbildene under dette, signal 53 "sporet sperret", er identisk med signalet Sh 0 i den tyske semaforutførelsen: http://www.jernbane.net/norge/Trykk401/401_Vc.html#par279 Tyskerne har sine egne dvergsignaler som avviker fra "Schutzsignal"/"Gleissperrsignal", og som har omtrent de samme tre signalbildene som de norske dvergsignalene: http://de.wikipedia.org/wiki/Zwergsignal Edited by TorsteinS - 14 april 2015 at 21:27 |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som du sier er det et problem med at de hvite lysene i signaler ofte er gule når det er brukt lysdioder. På den annen side er det mange signaler (spesielt gamle signaler) som ga nokså gulhvitt lys. I artikkelen du har lenket til står det at signaler fra Erbert gir hvitt lys med blåstikk, og det passer faktisk godt til nyere tyske Gleissperrsignale, de har ofte et relativt blåhvitt lys (uiten at jeg vet hvorfor).
Det er alltid litt vanskelig å sammenligne to lands signaler og sikkerhetsbestemmelser når både språkbruken og bestemmelsene er forskjellige, og man også i noen tilfeller bruker identiske signalbilder som ikke har helt samme betydning. "Gleissperrsignal" (som nå tydeligvis har skiftet navn til "Schutzsignal) brukes i utgangspunktet til å regulere skiftebevegelser på en tilsvarende måte som de norske dvergsignalene. Begge opphever signal "Stopp" i utkjørhovedsignal (der de er satt opp i forbindelse med slike) for skiftebevegelser. I en del tilfeller er Greissperrsignal (som lyssignal) også bygget sammen med utkjørhovedsignalene. Det er vel også derfor at det tidligere signal Sh0 (stopp) i lyssignalet nå heter Hp0 (samme som stopp i hovedsignal). "Gleissperrsignal" som "Formsignal" (mekanisk semaforsignal) Sh0/Sh1 er sikkerhetsmessig det samme som Gleissperrsignal som lyssignal (Hp0/Sh1). Det brukes også til å regulere skiftebevegelser. Det norske "Sporsperresignal" er et signal som er teknisk utført som sporvekselsignal, men det settes opp bare ved sporsperrer og har egentlig ikke noe direkte med skiftebevegelser å gjøre. En sporsperre er en mekanisk avsporingsinnretning som er montert ved sporet og kan svinges av eller på skinnen. Bilde av norsk sporsperre (men sporsperresignalet er dessverre utenfor bildet) Det norske signal 53 "Sporet sperret" betyr ganske riktig at man ikke må passere signalet, men det er fordi det ligger en fysisk sperre på skinnen akkurat ved signalet og man er garantert å spore av om man passerer det. Signalet viser dermed bare sporsperrens stilling, og det er sporsperrens stilling som avgjør om man kan eller ikke kan passere signalet, ikke signalbildet i seg selv. I Tyskland har de så vidt meg bekjent ikke spesielle signaler ved sporsperrene slik vi (som oftest) har, men der det anses nødvendig kan det settes opp "Gleissperrsignal" som står i avhengighet til sporsperren slik at signalet bare kan vise Sh1 når sporsperren ligger av. Signalet gjelder dermed ikke bare for sporsperren alene, men for kjøring visere på et spor hvor sporsperre inngår som en del av de sikkerhetsmessige forhold som må oppfylles for at kjøretillatelse skal kunne gis. "Zwergsignal" som ligner på de norske signalene på denne siden er sveitsiske signaler, og de kan vise tre signalbilder som de norske (riktignok anordnet på en litt annen måte). Lenger nede på siden er det vist de tyske "Gleissperrsignal" som har samme betydning. Illustrasjonen med sporplan og tre sveitsiske Zwergsignale etter hverandre illustrerer for øvrig også i hovedsak hvordan de norske dvergsignalene brukes. |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Modellen klar.
Nu ska dessa vara attrapper, annars går det bra att sätta i belysning. |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |