MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Radioantenne og stigtrinn el14
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Radioantenne og stigtrinn el14

Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Radioantenne og stigtrinn el14
    Posted: 15 mars 2015 at 18:03
Driver nå og ferdigstiller prosjekt "sminking av gris", som i denne sammenhengen betyr digitalisering med korrekt lysføring, nem kobling, førerrom , ploger og speil på en tidlig 90-talls lima el14. Det meste er begynt å komme på plass, men siden dette prosjektet ble påbegynt for 17-18år siden har radioantennene til loket forsvunnet. Noen som vet hvor man kan få kjøpt slikt? Scandinavian Miniatures har de korte på webshopen sin, men el14 har stort sett den lange typen. Kan jo sikkert hamre noen selv, men usikker på om foten blir så pen. Hva brukes forresten til stigtrinn? Finner ikke noe ferdig til 14.

StenR
Back to Top
Metallurgen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Metallurgen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2015 at 18:31
Hei, jeg har selv en El 14.2170 som jeg plukket opp på QXL for en del år siden. Denne mangler alt av detaljer og jeg lurer på hvor jeg kan skaffe det som trengs, og ikke minst hva som kan anskaffes av detaljer.

Foreløpig liste over det jeg trenger ser noe slik ut for min del:
  • Antenne
  • Tyfon
  • Vindusviskere
  • Slanger
  • Ploger
  • Stigtrinn
  • Speil

Har du noen mulighet for vise hvordan du fikk ordnet NEM-kobling på loket?
Mvh Metallurgen - Håkon
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2015 at 20:46
Jeg kjøpte hos Nmj, men det er nok nesten 20 år siden. Tror kanskje de har fremdeles. Det gjelder altså speil, tyfon, vindusviskere og ploger. Disse delene var messing. Slanger og koblinger er det mange som har. Jeg hadde liggende noen poser med rocodetaljer som jeg skal bruke. Ikke det fineste kanskje, men det duger. Skal ta noen bilder neste gang jeg jobber på det. Er ikke ekte kulisse altså.
Back to Top
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Messingmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2015 at 21:32
Originally posted by Metallurgen Metallurgen wrote:

Hei, jeg har selv en El 14.2170 som jeg plukket opp på QXL for en del år siden. Denne mangler alt av detaljer og jeg lurer på hvor jeg kan skaffe det som trengs, og ikke minst hva som kan anskaffes av detaljer.

Foreløpig liste over det jeg trenger ser noe slik ut for min del:
  • Antenne
  • Tyfon
  • Vindusviskere
  • Slanger
  • Ploger
  • Stigtrinn
  • Speil

Har du noen mulighet for vise hvordan du fikk ordnet NEM-kobling på loket?

• Antenne (kort)
  • Tyfon
  • Vindusviskere
  • Slanger
  • Speil
Kan kjøpes via Scandinavian Miniatures.
Ploger kan skaffes hos NMJ. Stigtrinn kan kanskje skaffes fra NMJ som reservedel til El 11/13
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 22:08
Hadde helt glemt at jeg hadde lovet å laste opp bilde av min innfesting av NEM sjakt. Ikke at dette er den eneste og beste måten å gjøre det på, men det var nå sånn jeg gjorde det. Legger også ved et par bilder av det ferdige loket. Jeg ble egentlig rimelig fornøyd, spesielt tatt i betraktning at det var jomfruturen med airbrush. Synes helhetsinntrykket ble omtrent slik jeg husker en møkkete EL14 i nydesign, og i greitt samsvar med bilder, men det er tusen små detaljer som kunne vært løst litt bedre + at elektronikken ble unødvendig kompleks da jeg like gjerne kunne brukt ESUs 21pins dekoder med tilhørende interface som å lage meg et eget kretskort. Men det er vel slik man lærer...

StenR

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,258 seconds.