Ledningstverrsnitt |
Post Reply |
Author | |
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 februar 2015 at 21:25 |
Jeg i ferd med å klargjøre en av mange Peco vekseler for DCC iht råd fra MJ venner og litt lesing på blant annet Bjørn Runar Larsens hjemmeside og Alan Gartner´s "wiring for DCC". Jeg har kjøpt 1,5 kvadratsledning som bus gjennom anlegget, men begynte å stusse over ledningstverrsnittet til ledningene jeg skal lodde på sporet. Jeg har en kasse med ledninger (hovedsaklig Brawa) som er kjøpt på hobbybutikker. Disse har 0,14 kvadrat mm tverrsnitt og jeg lurer på om det er tilstrekkelig. Ledningene blir nok ikke lenger enn 15-20cm før de kobles på bus´en.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi praktiserer i hvert fall det samme på TMJK-anlegget, og selv om vi ikke har drevet med intens kjøring, så har strømforsyning ikke vært noe problem så langt. Det viktige er at hovedbusen er fet nok og at feederen mellom skinne og bus er korte.
Edited by ses - 20 februar 2015 at 21:58 |
|
Svein S
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hjertelig takk, Svein.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
En teoretisk tilnærming: Kobber har en resistivitet på ca. 1,7 x 10^-8 Ω m. En lengde på 0,4 m (2 x 20 cm) med tverrsnitt 0,14 mm² vil da gi en resistans på R = (1,7 x 10^-8 Ω m) (0,4 m) / ((0,14 mm²)(10^-6 m²/mm²)) = 0,049 Ω D.v.s. at ved en strøm på 1 A, som er burde være nok for de fleste lok i H0, blir spenningstapet i disse ledningene ca. 0,05 V. Det er vel til å leve med... Edited by TorsteinS - 21 februar 2015 at 01:39 |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jeg bruker 0,75 opp til skinnestrengen. Lodder først en litt tinn på skinnestrengen. Deretter dypper jeg ledningsenden i loddefett og fortinner den. Deretter bøyer jeg enden 90 grader og lodder den på undersiden av skinnestrengen mellom to sviller. Enkelt og greit.. |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Morten Jacobsen
Post Options
Thanks(0)
|
Når vi først er innom ledninger. Er det noen som kjenner til hvor man kan få kjøpt bananstikker eller andre type plugger til 1,5 kvadratsledning mellom seksjoner (moduler), helst lokalt i Bergen.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Clas Ohlson?
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hifiklubben har.
og elkjøp.
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Morten Jacobsen
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor kjøper du 0,75 kvadrat, Jarle? |
|
Morten Jacobsen (MJ)
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Morten
Biltema. Bilelektrisk type RK eller RKUB |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
jhh61no
Post Options
Thanks(0)
|
Eks. Biltema 35-3833
|
|
Jarle H Hansen
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fant fram en ledningstump fra en trafo jeg har tatt fra hverandre og kobberet i de indre ledningene i den ser ut til å være like tykke som èn tråd av i alt 7 tråder i en flertrådet 2,5kvadrat (16amper kurs) ledning, altså ca 0,35 kvadrat. Hvilken hensikt får det i såfall å øke tverrsnittet på ledningen man kjører fram til sporet i så tilfelle, og når man snakker om spenningsfall, hvor mange meter med spor må man ha før man merker noe til det?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Regnestykket ble gitt lenger opp i tråden. Spenningsfallet er avhengig av tverrsnittet og lengden. Så hvis tverrsnittet er lite må lengden være kort for å få lite spenningsfall, mens man tilsvarende kan holde spenningsfallet lavt ved lange ledere dersom man har et større tverrsnitt. Derfor har det en hensikt å øke tverrsnittet til større enn det trafoen selv måtte ha, dersom lederen er lang.
|
|
Svein S
|
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok, takk. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |