Da jernbanen kom til Ringenes Herre.... |
Post Reply |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 februar 2015 at 01:29 |
|
|
Svein S
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om man skal være helt korrekt så skal vel overskriften være "Da toget kom til Emyn Muil" evt. Mordor. Men i Mordor er det mer vulkansk aktivitet.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott. Jeg er ikke særlig godt bevandret i den trilogien, men har oppfattet at deler av hendelsen skjer i etgoldt og forrevent landskap.
|
|
Svein S
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor er da Daudemyrene??
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Therie
Viderekommen Joined: 03 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig bra fjellformasjoner! Spennende landskap, passe voldsomt slik som i Midgard. Ser frem til fortsettelsen. Konturene er heimelaga?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er Henning Larsen som står for fjellutformingen på TMJK-anlegget. Det er fullstendig håndlaget, eller håndhugget og håndslipt for å være mer presis.
|
|
Svein S
|
|
Therie
Viderekommen Joined: 03 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Finnes det en kort beskrivelse av hvordan de ytre lagene av formasjonene lages og hva materialer og overflatebehandlingen består av? Skulle gjere gått et kurs.... Jeg trener meg nå opp på forskjellige områder før jeg starter modulbygging. Tok tid for å skjønne at det er veien. Skinner og ballast begynner jeg å få tak på, bygging av rullende materiell og fiksing mekanisk kommer seg, bygge hus er givende, grønt (trær, busker, gress) begynner å bli spennende. Landskap er for meg utfordrene, må trene opp kunstneriske evner. Men mye dreier seg om å finne de riktige ingrediensene (type skinner, maling, bladverk, gress, farger, tallus, gips, ), her har det blitt endel runder. Og jeg oppdaget at også i denne hobbyen er veien målet. Jeg har holdt på med modeller av mange slag veldig lenge, jobbet en lang karriere rent teknisk med mekaniske løsninger, men modelljernbane spenner over et stort område med mange givende og gode utfordringer og en fantastisk historie som for meg begynte med barndomsminner på 50 tallet med damptog fra Oslo Ø/Grefsen til Bjørgeseter sammen med farmor. Ble litt utenom temaet det her, ha meg som fersking unnskyldt.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
En del av hvordan Henning har gjort dette er beskrevet på TMJKs Facebookside, og noe på TMJKs blogg, men den siste er ikke så godt oppdatert den senere tiden.
De ytre lagene er en gipsvariant som gjør at den kan bearbeides i etterkant uten alt for stor møye. Han har eksperimentert en del for å kommet fram til en passende gipsblanding for dette formålet. Men mye går også på egnede verktøy for etterbehandlingen, og det går i stemjern, skraper, skarpe kniver, stålbørster, men også at hovedstrukturen legges på plass med gipsen er bløt, for å ikke behøve hugge bort alt for mye. Til slutt forsegler han det hele med mattlakk, før fargingen med tynne lag starter. Han bruker mye svamper i denne malingsprosessen - har jeg observert. For at landskapet skal virke troverdig er det lurt å ha kunnskap om hvordan landskap i virkeligheten former seg gjennom forvitring og samspillet mellom bergmaterialet og bekker og elver, og hva som skjer med dette når en jernbane har trengt seg fram. Ved jernbanebygging tenker man hele tiden over den såkalte massebalansen. Det vil si at det man tar ut av masse (løsmasser eller utsprengt) et sted, bør brukes til sporets underbygning helst så nært som mulig. Dermed veksler baner i kuppert terreng hele tiden mellom å gå på fylling og gjennom skjæring/i tunnel. For MJ må man da tenke seg hvordan landskapet så ut FØR banen kom, og så modellere landskapet slik at denne skiftingen mellom fylling og skjæring blir troverdig. Det kan man se på bildet nedenfor på øverste plan. Det tas ut masse i skjæringen til høyre og tunnelen i bakkant, og terrenget rundt holdeplassen viser at banen ved holdeplassen ligger på en brei fylling. Et bilde til tatt for et knapt år siden. Da var partiet på det første bildet i denne tråden ikke fargesatt. Det ses på nederste nivå på det nedenstående bildet: |
|
Svein S
|
|
Therie
Viderekommen Joined: 03 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for utfyllende svar. Utrolig bra. Jeg ser at det ligger mye givende trening/arbeid godt hjulpet av litt kunstnerisk magi bak det som gjøres her. Fint å ha noen å strekke seg etter.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |