MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Farge på SKD 221
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Farge på SKD 221

 Post Reply Post Reply
Author
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Farge på SKD 221
    Posted: 11 november 2012 at 07:24
På alle bilder jeg har sett av skd 221, er taket malt i (sølv)grå farge. Dette blir vel og oppgitt i Skala design sitt byggesett. På bildene av originalen går denne fargen litt ned på hytta, slik at den er synlig selv om en ser traktoren fra siden eller forfra. Men på dette bildet ser det ut som taket er rødt. Er det noen som kan bekrefte dette?http://pix.njk.no/11/11117-20182-221.jpg
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 09:14
Burde vel nevne at bildet er hentet fra njk.no : http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=11117&aut=&eng=   og fotograf er Svein Sando.
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 13:13
Kan ikke bekrefte noe, men vet iallefall at denne traktoren er noe spesiell.
Hele understellet er rødt på denne også, noe jeg ikke har sett på andre.  Samt at denne traktoren har et slikt "Internt skiftemerke/nummer"
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 13:21
Takk for svar. Låg faktisk ikke merke til understellet før du påpekte det. Har bygget min med svart understell, så det blir vel å maskere taket, og male det sølvgrått.

NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 16:15
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Kan ikke bekrefte noe, men vet iallefall at denne traktoren er noe spesiell.
Hele understellet er rødt på denne også, noe jeg ikke har sett på andre.  Samt at denne traktoren har et slikt "Internt skiftemerke/nummer"

Her terngs det visst litt historisk informasjon:

Skiftetraktorene til NSB var fra starten på 1930-tallet malt i en rødfarge. Det varte til en gang ut på 1960-tallet, da man gikk over til å male dem grønne, slik som fargen for godstoglokene forble etter 1962 da persontogene begynte å bli røde. Det grønne perioden for skiftetraktorer varte etter også at loktyper som EL 10 og Di 2 ble røde (fra 1971 og gradvis utover), før de også ble røde igjen i nyere tid.

Skd 221 ble bygget i den første røde perioden, og det er slik den avbildede traktoren fra 1969 på Oslo Ø er i. Så jeg tror ikke den fargen var noe spesiell for Skd 221, men alle traktorene av typen var slik fra starten. Men den tilhører altså perioden fra første røde periode.

Det interne skiltet, stor gult skilt med et ensifret stort nummer på, var løst, og ble hengt på skiftelokene og traktorene på Oslo Ø for å vise hvilken tjeneste de gikk i den dagen. Det var mange såkalte skifteturer på Oslo Ø, og disse skiltene sa kalrt fra hvilket lok/traktor som gikk i den og den turen. Trondheim stasjon hadde også et lignende system på den tiden, men med mindre skilt og bokstaver i stedet for siffer. Men det er mulig at 1969 var siste året for den ordningen. Her et bilde av en 25e-maskin med skiftetur 7 (Sigmund Sunde  ca 1960):



Og Trondheim med skiftetur D (43a 95)



Svein S
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 16:51
Originally posted by ses ses wrote:


Skd 221 ble bygget i den første røde perioden, og det er slik den avbildede traktoren fra 1969 på Oslo Ø er i. Så jeg tror ikke den fargen var noe spesiell for Skd 221, men alle traktorene av typen var slik fra starten. Men den tilhører altså perioden fra første røde periode.
 
Nå er vi ikke tvil om at traktoren var rød, det er ikke det som det tas opp her.  Men nemlig at denne traktoren på bilde hadde rødt tak, mens de fleste andre har tak i sølvfarge.
En annen ting jeg bemerker er at underdelen er helt rød på denne, mens på mange andre er den svart.
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 17:36
Det jeg prøver å si, er at den traktoren jeg tok bilda av i 1969 nok har det fargeskjemaet den ble levert med på starten av 1960-tallet. Altså et mye eldre rødt skjema enn det som kom senere. Bildet fra 1971 er interessant i den forstand at det kan virke som at den traktoren aldri ble grønn, men at den hoppet over en fargevariant.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 18:06
Nå var de to første traktorene innleid fra Høka noen år, og så overtatt. Det kan hende at dette er en av disse to, og at det forklarer at understillingen er rød. Nummeret kan ikke leses på bildet.
Svein S
Back to Top
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 10:27
Det ser ut for meg som det sølfargede taket er et isolasjonspåbygg. Et tynt blikktak som originalt gir mye god varme inne i hytta.....
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 10:53
Et spørsmål på "sidelinjen": Er det noen som vet hvilket loknr. som skjuler seg bak nr. 7?
Mvh

Rune H
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 14:26
Nummeret på "nr. 7" er ikke oppgitt noen av de stedene bildet er gjengitt, så fotografen har neppe notert det.
Ut fra tilgjengelig bildemateriale og andre data kan man dog med relativt stor sikkerhet utelukke i hvert fall 3 av de 5 lokene som fantes av denne typen i Norge.
- 485 - korsbuffere og annerledes vannfylling. Dessuten overført til Trondheim 1955.
- 488 - skygger over frontvinduene, korsbuffere
- 489 - skygger over frontvinduene, korsbuffere, turbo plassert bak skorstein
Da står vi igjen med 486 og 487 som mulige kandidater.
486 finnes det et bilde fra "ca 1960" som viser loket som varmelok på Sundland, med demonterte buffere. Jeg har ikke klart å finne noen klart identifserbare avvik mellom loket på bildet i denne tråden og 486.
I NJKs materielldatabase finnes det 3 bilder av 25e-lok som er uidentifisert fordi nummeret er dekket av et turnsunummerskilt (faktisk nr. 7 på alle tre). Det ene bildet er det som er gjengitt i denne tråden, et av de andre bildene viser åpenbart det samme loket, tatt samme dag på samme sted.
Det tredje uidentifiserte loket har hylsebuffere, rund dampdom og turbogeneratoren plassert mellom dom og sandkasse. Denne kombinasjonen er det ingen av de andre lokene som har, det loket må dermed være 487.

Konklusjonen er at loket på bildet i denne tråden sannsynligvis er 486, og at bildet er tatt relativt kort tid før loket ble sendt til Sundland og endte som varmelok. Det var for øvrig det første loket av typen som ble utrangert (mai 1961).
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 14:40
Originally posted by Therie Therie wrote:

Det ser ut for meg som det sølfargede taket er et isolasjonspåbygg. Et tynt blikktak som originalt gir mye god varme inne i hytta.....


Det er neppe noe påbygg. Meg bekjent har taket vært like høyt hele tiden.
De har imidlertid ikke takrenner eller noe annet markert skille mellom tak- og veggflater. Når man malte taket i avvikende farge har de sannsynligvis valgt å trekke takfargen ned til et skille nedenfor buen mellom vegg og tak.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2015 at 09:21
Takk for svar og detaljert redegjørelse for forskjellene mellom hvert lok (jeg forbereder bygging av 489)!
Mvh

Rune H
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.