Malmvagnar Mas |
Post Reply |
Author | |
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 desember 2014 at 19:37 |
Lite vädring så får de ett mer livfullt utseende.
Lite fingervisning hur skillnaden blir. Det finns en hel del att bearbeta med de fabrikat som ges ut. Dessa vagnar är Märklin,s utgåva. |
|
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott arbeid
|
|
Jarle
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oftast när jag fotograferar modeller och det arbete som jag lägger ner som dessa Märklin Masvagnar så får jag inte helt rätt återgivning av det jag kan se i Live.
Har många orsaker naturligtvis, såsom en bra kamera och väldigt bra förhållande. Att fånga dagen med de rätta ljusförhållanden är en konst. Nu fick jag möjligheten att få tagit en bild med en betydligt bättre kamera och vad denna hade att erbjuda i inställningar. En ytterligare bild på två av dessa vädrade Märklinvagnar som jag tycker återspeglar mer av det jag kan se på modellen än tidigare bilder som är utlagda i olika inlägg. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg synes nå bildene du viste her 4. desember var bedre enn disse. At dette åpenbart er modell er mye tydeligere i disse siste bildene enn i de forrige.
|
|
Svein S
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bilderna tidigare var bla under lysrörsarmatur och därav att omgivningen kan tydas ge ett grönt skimmer. De andra bilderna är fotograferade under olika förhållanden, men med en compaktkamera. Den sista bilden är en kamera med objektiv av en helt annan klass, och naturligtvis är bilden tagen i en annan vinkel.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Smussing av materiell fra Ofotbanen/Malmbanan er ganske krevende.
Dette fordi man brukte brennere utvendig for å tine lasten, slik at vognen ble helt losset. Så lenge man "bare" fraktet malm, så gikk det stort sett greit uten "flammekastere" men om man modellerer etter pelletsen ble hovedprodukt, så er smussingen en annen. Et annet fenomen er etter overgangen til Uad/Uadp, så var lokene smusset på en spesiell måte i fronten. Det var en nærmest sort vertikal stripe over vinduene i skinnebreddeavstand. Dette var grunnet nærmeste vogn kastet opp skitt fra skinnene. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |