Min Loftsbane :) |
Post Reply |
Author | |
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 oktober 2014 at 20:03 |
Tenkte kanskje noen her inne kan hjelpe meg.
Ble nettopp medlem her inne. Har arvet pappas Märklin H0 anlegg, men siden dette er i fra 50tallet, tenkte jeg og fornye meg en del. Har gått til innkjøp av Roco digital startsett med El17 persontog. Tenkte og gå for Peco skinner i stedet for Geoline skinnene. Sitter jeg og ser hva jeg skal bruke av skinner. Ser det finnes mye forskjellige utgaver av Peco sine skinner. Alt fra Code 100, 83, 75 osv? Hva er forskjellen på disse? Og hvordan blir det og få strøm på disse skinnene, må mann drive lodde på strøm ledinger osv? Har som sagt Roco med Multimaus kontroll. Mvh Petter Larsen. Edited by Larsen - 31 oktober 2014 at 20:04 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Code" angir skinnehøyde i tusendels tommer, slik at code 100 blir 2,54 mm. Dette var utbredt før, og tillater også kjøring med de grovere hjulflensene som var vanlig i gamle dager. Imidlertid blir skinnene da urealistisk høye. Code 75 ligger nærmere korrekt høyde, og spesielt de tunge skinnene som gjerne brukes på nyere spor. Pecos code 83 er spor etter amerikansk forbilde, med smalere sviller som står tettere. Disse bruker du altså om du vil bygge et "amerikansk" anlegg. For ordens skyld, så finnes code 83 også etter europeisk forbilde, men fra andre produsenter, f.eks. Roco GeoLine og RocoLine, Tillig Elite og Trix C-skinner. |
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk, for fint svar. Så du ville gått for Code 75 skinner? Hvordan blir det da og koble strøm på disse skinnene når jeg har alt annet fra Roco? Skal en tur ned til NMJ på Ensjø senere i dag, så får høre litt der nede og.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
For det første må Peco-skinnene fores opp slik at skinnetoppene kommer i samme høyde. Så må skinnelaskene delvis kuttes på midten og bøyes til, om man ikke bruker ferdige overgangslasker som dette: Disse er beregnet på overgang mellom code 100 og code 83, så de må tilpasses noe for overgang mellom code 83 og code 75. Rocos code 100-skinner er mye bredere enn code 83 og code 75, så Rocos overgangslasker passer antagelig ganske dårlig. Pikos 55294 passer nok bedre, da de er beregnet på overgang mellom code 83 og Pikos A-skinner, som er code 100 med smalere profil. (Må ikke forveksles med Pikos 55293, som er for overgang mellom Pikos A-skinner og "normal" code 100.) |
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har vært nede og handlet det lille NMJ hadde igjen av skinner. Gikk for Pikos code 100skinner. Handle de 16 lengdene de hadde igjen der nede i dag. Ville ikke få inne mer før evt om 14dager. Syntes det er litt for lenge til, men skal se om www.togbutikken.no kan ha en pakke eller to.
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bare sånn for ordens skyld.
Du er klar over at du ikke kan bruke gammelt Märklin og Rocos digitale startsett? Det er vekselstrøm og midtkontakter vs likestrøm og strøm i begge skinner. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jaja, har ikke tenkte og bruke noe av Marklin tingene. Har startet på nytt med bruk av bare Peko 100 skinner.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når du skriver "Peko", så håper jeg du har fått med deg at Peco og Piko er to forskjellige produsenter, med ulike systemer. Pikos nåværende code 100, A-skinner (A-Gleis), er som sagt smalere enn de fleste andre code 100-skinner, også de fra Peco. Edited by TorsteinS - 01 november 2014 at 15:53 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis man starter på nytt i dag, ville jeg ikke valgt code 100; men det toget er kanskje allerede kjørt.
|
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er Peco jeg mener. Blir code 100.
|
|
magnus
Medlem i MJF Joined: 09 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 49 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har en del Peco-skinner code 100 liggende jeg ikke har bruk for. Både Flexitrack og Settrack.
Ca. to pakker flexi. Interessert? |
|
magnus
|
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva har du av Settrack? Tror jeg har det meste nå av flexi.
|
|
magnus
Medlem i MJF Joined: 09 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 49 |
Post Options
Thanks(0)
|
En del svingskinner, to forskjellige radier, R2 og R3.
Noen småskinner, både buer og rette. Har også en del pens-materiell. |
|
magnus
|
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har fått lagt skinner på stasjons område på loftsbanen min. Håper det blir bra til slutt.
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig!
Ser ut til å bli Dal stasjon .... |
|
Bjørn Egil
|
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe, det har jeg ikke tenkt over, men når jeg ser på bilder så ligner det en del. Kanskje det skal bli Dal Stasjon :)
|
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fått gjort en del videre i dag. Blir en containerterminal på det lengste side sporet. Alt som blir på baksiden av stenderne blir borte i tunnel.
|
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har oppstått ett lite problem eller stort problem, på banen min. Er som sagt på loftet og der er det kaldt nå på denne årstiden. Sliter med når jeg kjører at toget hakker og stopper av og til ved strøm skinnene på banen. Noen som har noen peiling på hva dette kommer av? Kulda?
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, jeg liker hvordan du har klart å få det beste ut av en vanskelig plass! Det er ganske utfordrende å bygge på et slikt loft. Kanskje du skulle lagt litt isolasjon i taket? Det vil sikkert hjelpe litt på temperaturen.
Om togene hakker og stopper på samme sted hver gang er det nok noe med skinnene der. Har du rengjort de? En pussevogn eller en Roco pussekloss kan løse problemet. Eller du kan prøve med litt tørkepapir og rødsprit.
|
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå vet ikke jeg hvordan taket ditt er utført,men tror jeg ville forhørt meg med en snekker (helst flere, for å se om alle gir samme forklaring) for å unngå mugg osv i taket,bare et tips. Dette gjelder for både om du skal isolere og det faktum at loftet nå blir besøkt oftere og gjerne også får varierende høyere temperatur ettersom hvor ofte du vanker oppå der. Tom |
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan jo så klart være noe med skinnene. Men toget hakket ikke slik før når den kom til strøm skinnene. Får prøve og se om jeg finner ut av det.
|
|
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kreativ utnyttelse av et krevende areale!
Min erfaring fra anlegg med betydelig variasjon i temperatur er at kulden først og fremt gir tregheter i lok. Typisk at toppfarten er betydelig redusert før de kjøres varme. Vil tro at økt treghet i lokmaskineriet kan forsterke rykking utløst av punktvis dårlig kontakt i sporet Pga smuss. Lykke til Mvh Arne L |
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Har vært opp og testet litt, og tror du kan ha rett i det du skriver. Tok lokket ned i varmen. Og tok det opp igjen noen timer etterpå. Da gikk alt på skinner igjen, ingen hakking. Er nok derfor toget hakker sånn.
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror nok konklusjonen er at du ville spart en del trøbbel dersom du hadde temperert mj-rommet.
I dette tilfellet primært ved å isolere mot kalde flater = takflaten og områder du ikke benytter (fx der høyden er for lav). Når det gjelder (skrå)taket, må du i tilfelle isolasjon huske på å lage en luftspalte (ca 5 cm) mellom isol. og sutaket (= takplatene som ligger på sperrene) .. |
|
Bjørn Egil
|
|
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det noen aktivitet på loftet for tiden? :-)
|
|
Larsen
Viderekommen Joined: 31 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har ikke fått gjort noe mer siden sist. Og banen har blitt lagt på is.... ble for mye smuss og sh*t fra loftet. Men har trua på ett anlegg i ett varmt rom i stedet for ett kaldt loft :)
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |