MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB Kjølevogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB Kjølevogner

 Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB Kjølevogner
    Posted: 29 oktober 2013 at 11:41
Roco har kommet med en NSB kjølevogn H36065. Smile
 
Er det noen som vet noe mer om denne/disse vognene? Antall, når, hvor mange, nummerserie?
 
Hilsen Halvor
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2013 at 14:13
Fant frem en gammel database (trolig basert på opplysninger i På Sporet)

Vogna tilhørte en serie av eks-Tyske vogner, bygde i 1943-44.
36065 med eks Tysk litra : Gkehs Berlin.
Nummerserie 36000-36066.

Et tyvetalls vogner ble senere ombygd av NSB ti H2 og .Ibdlps 802 4xxx.

(med reservasjon for mulige feil)
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2014 at 22:14

Jeg har to av disse vognene, og ville gjerne ha forskjellige nummer på disse. Samtidig ser jeg (på det eneste bilde jeg har funnet av slike vogner) at påskriftene ikke var malt direkte på siden som på Roco-modellen, men at det var benyttet et plateskilt.

Etter litt "photoshopping" hadde jeg fått laget opp 14 forskjellige numre, gitt skiltene en gulhvit farge som vognen og printet de ut (på en blekkskriver med et litt glatt spesialark for blekkskriver).

Her er ett av skiltene skåret ut med skalpell og lagt løst oppå vognsiden:

Jeg skal forsøke å skrive ut på laserskriver også, for å se om de blir noe skarpere.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2014 at 17:33

Utskrift fra laserskriver ble litt skarpere:

Skiltet er 6,5 mm høyt...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2014 at 00:15
Originally posted by jhv jhv wrote:

Fant frem en gammel database (trolig basert på opplysninger i På Sporet)

Vogna tilhørte en serie av eks-Tyske vogner, bygde i 1943-44.
36065 med eks Tysk litra : Gkehs Berlin.
Nummerserie 36000-36066.

Et tyvetalls vogner ble senere ombygd av NSB ti H2 og .Ibdlps 802 4xxx.

(med reservasjon for mulige feil)


Nå har jeg ikke lister over ombygginger og omlitreringer av slike vogner tilgjengelig for øyeblikket, men de ble vel neppe ombygget til H2.
Indekstall 2 = aksellast inntil 9 tonn
Indekstall 3 = aksellast inntil 12 tonn
Indekstall 4 = aksellast inntil 15 tonn
Indekstall 5 = aksellast inntil 18 tonn
I følge påskriftene kan denne vognen ha aksellast på inntil 15 tonn, den ville i så fall fått litra H4.
Riktignok har det forekommet at vogner på grunn av ombygging har fått lasteevnen noe redusert, men at den skulle bli endret fra 15 til 3,8 tonn er lite trolig.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2014 at 11:18
Hvis disse vognene fikk noen annen litra enn H pga ombygginger er det vel mer sansynlig at de ble omlitrert til H type 2, muligens også skrevet H-2, før de fikk UIC litra.
Men dette har neppe fremkommet på de gamle litraskiltene.
(Mener det sto en liste over UIC + gamle litra i PS 14, men----.)
 
mvh og ønske om god sommer
Bjørn
I feriemodus uten andre hjelpemidler enn teflonhjernen.
mvh
Bjørn
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2014 at 17:16
Originally posted by jhv jhv wrote:

Et tyvetalls vogner ble senere ombygd av NSB ti H2 og .Ibdlps 802 4xxx.

Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Hvis disse vognene fikk noen annen litra enn H pga ombygginger er det vel mer sansynlig at de ble omlitrert til H type 2, muligens også skrevet H-2, før de fikk UIC litra.
[...]
(Mener det sto en liste over UIC + gamle litra i PS 14, men----.)
I oversikten i PS nr. 14 (s. 6) er det listet en type med tidligere litra H, ombygd 1968-69, som fikk ny litra Ibdlps med nr. f.o.m. 11 76 802 4000-1 t.o.m. 4024-1. Noen H2, H-2 eller H type 2 er ikke listet.


Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2014 at 20:37
Der kan du se. Teflonhjerner er ikke å stole på
 
mvh
Bjørn
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2014 at 10:48
Litra på overtatte tyske godsvogner.
Nå får jeg spore denne tråden fullstendig av og komme med litt info om overtatte tyske godsvogner. Disse vognene fikk litra som avvek fra NSB sine standarder.
Etter 1945 sto det nesten 2000 godsvogner fra okkupasjon makten i Norge. Av disse ble ca 1650 overtatt av NSB.
Vognene ble gitt litra uten indeks tall for aksellast/vognkasse. Ett unntak var Opplen vognene, som var ekspressgodsvogner og fikk litra Gp4.
Men for å skille vogner som er av samme hovedtype, men er avvikende på eks last ble det gitt en underlitra. Eks To-1, To-2, To-3 og To-4. (To-4 er vognen som Roco gav ut for noen år siden)
En del vogner ble også bygget om utover 50 tallet. Over 200 lukkede godsvogner ble bygget om til Tl, mens over 100 vogner fikk ny vognkasse og litra G-1 og G-2. (G-2 fikk endeplattformer på samme måte som G4)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.