Lodding |
Post Reply |
Author | |
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 april 2014 at 17:21 |
Hei
Ved lodding av lasker på Flexiskinne får jeg ikke skikkelig feste.
Er der noen som har noen gode tips som kan hjelpe
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
bruker du loddevann eller loddepasta? det gjør underverker
Edited by Stian - 04 april 2014 at 17:40 |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stemmer i med Stian, bruk litt loddevann. Pass også på at du ikke fjerner loddebolten for tidlig (eller for sent, det ser du når svillene begynner å smelte ), før den har fått varmet opp materialet skikkelig. Det er materialet som skal smelte tinnet, ikke loddebolten.
Det jeg gjør når jeg lodder skinneskjøter er følgende: 1. Pusser overflatene som skal loddes, slik at de er rene (kjapp omgang med en liten fil) 2. Venter til loddebolten er skikkelig varm (bruker en 40W loddepenn kjøpt på Clas Ohlson, mer enn bra nok til slike ting) 3. Har litt loddetinn rett på bolten, slik at den er blank og fin 4. Pensler loddestedet med litt loddevann 5. Setter loddebolten borti loddestedet, holder den der mens loddevannet freser bort, og holder den der litt til (et sekund eller noe slikt) til jeg ser at tinnet flyter fint inn mellom lask og skinne. Jeg pleier sjelden eller aldri tilføre ekstra loddetinn, det holder med det lille som er på pennespissen. Dette er min måte å gjøre det på, du vil sikkert få svar fra noen som gjør det annerledes og som sier at jeg gjør det feil |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen
Takk for informativt svar.
Jeg misforstår muligens noe her. Er ikke Fluss og loddevann ting med samme effekt.
Da skulle det vel gjøre susen når man bruker flussfylt loddetinn (Biltema).
Fortsatt god lørdag.
|
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mulig jeg forklarer meg dårlig, men det jeg forsøker å gjøre er å feste lasken til skinnen.
Ikke lodde to flexiskinner sammen
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor prøver du å lodde fast lasken til skinnen hvis du ikke skal skjøte to skinner..?
Flussmiddel og loddevann skal vel ha samme hensikten ja, uten at jeg har detaljkjennskap til emnet. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg opplevde hvertfall at loddingen min gikk mye bedre når jeg brukte loddevann, kanskje det er for lite med kun flussmiddel i tinnet? Er helt sikkert noen som kan gi en forklaring på dette. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Forsøker å lodde lasken fast på skinnen fordi når jeg setter 2 skinner sammen så har lasken så lett for å forskyve seg når man kobler sammen skinnene. Har i utgangspunktet ikke lyst enda til å lodde skinner sammen siden jeg holder på å legge spor og vil ha endringsmuligheter til jeg ser at sporplanen fungerer.
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Evt kan du bøye skinnen omtrentlig i fasong før du kobler den sammen med neste skinne, så blir det ikke så mye fikling med skinnene etter at de er koblet sammen. Da kan du bare tre lasken helt inn på den ene skinnen først, deretter legger du neste skinne inntil og skyver lasken tilbake over skjøten med en liten nebbtang. Husk at når du bøyer fleksspor vil den indre skinnestrengen bli lengre enn den ytre, så i en lengre kurve med flere skinner vil da skjøten forskyve seg mer og mer hvis du ikke samtidig kapper litt av den indre strengen.
Dersom problemet ditt er at laskene rett og slett er for slappe (de skal være ganske trange å få på) kan du evt klemme de litt igjen med en tang før du trer de på. Uansett vil jeg fraråde at du lodder lasken fast til kun den ene skinnen, da det er fort gjort at loddetinnet flyter inn i hulrommet der den andre skinnen skal, med det resultat at du ikke får den på i det hele tatt... |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flussmiddel og loddevann tjener omtrent samme hensikt. Flussmiddelet er oftest syrefritt og harpiksbasert, slik at man trenger ikke vann/såpe etter at loddingen er utført for å fjerne syrerester.
På elektronikk, ledninger og annet som ikke kan enkelt nøytraliseres etter loddingen, bør man derfor ikke bruke loddevann som er en syre. Syren kan i ettertid forårsake etsinger, spesielt på tynne, flertrådige ledninger som loddes fast - særlig dersom loddeforbindelsen etter loddingen er utsatt for fuktig miljø. Ofte er en glassfiberbørste god å bruke på loddestedet for å fjerne oksydbelegg (som gjør at loddingen ikke fester seg). Syrebasert loddevann og loddefett er ofte sterkere enn harpiksbasert flussmiddel til å fjerne slikt oksydbelegg kjemisk. |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Loddevann kan nøytraliseres med aceton, men å ha noe så kraftig i nærheten av plastsviller eller plastkappe på ledninger er ikke å anbefale.
Loddevann skal ikke være i nærheten av elektronikk, det spiser opp kretskort, tynne forbindelser, ledninger, osv. Det er kun til bruk når man lodder metall som kan vaskes etterpå. Til elektronikk bruker man elektronikktinn med harpiksbasert flussmiddel. Er loddeområdet rengjort holder det ofte med tinnet som er på rengjort spiss, når spissen varmer området så flyter tinnet ut når det er tilstrekkelig varmt. To-sekunders operasjon. Husk å ha litt tinn på ledningsenden på forhånd. Som allerede nevnt er glassfiberbørste/pensel viktig for å få loddeflaten helt ren før lodding. Liten fil kan også brukes, men raskere og bedre fjerning av urenheter med glassfiber. Hard stift på 2mm er kjekt å bruke til slikt. For å rense hjul er myk glassfiberbørste på 5mm kjekt, og til større loddeflater. Glassfiberbørster er ikke lett å finne i norske hobbybutikker, men finnes flere selgere i Tyskland som sender hit. Jeg handler fra butikken under, husk å ikke kjøpe for mer enn 24€ + frakt. Kjøp heller i to omganger 2mm stift: http://www.ebay.de/itm/160787553847 Refill: http://www.ebay.de/itm/160787542741 5mm: http://www.ebay.de/itm/160787445223 Refill: http://www.ebay.de/itm/310395886478 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mulig at det går an å skylle bort rester av loddevann med aceton - men jeg hadde ikke tatt sjansen på det?
Så vid jeg vet, ble aceton regnet til keton-familien og ikke til baser som må til for å nøytralisere syrer. Da må man bruke en base som inneholder et metall og en -OH-forbindelse (som f.eks. såpe NaOH gjør). Da får man et natriumsalt og vanlig vann. Natriumsaltet bør skylles bort med vann. Det legger seg gjerne rester av loddevann inn i sprekker og kroker. jeg bruker derfor etter lodding å legge ferdig loddete modeller i et ultralydbad - først med såpe og siden med vanlig vann. Etter jeg begynte med dette, har jeg ikke hatt problemer med korrosjon fra loddevann som jeg tidligere hadde noe problem med. |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Leser igjennom trådene etter en ferietur.
Til lodding av ledninger og steder hvor jeg ikke får vasket ut fluxxmiddelet anvender jeg et flussmiddel fra CARR. "C1028 Orange Label Flux; A non-corrosive flux that is ideal for electrical, track, wiring and any job that is difficult to clean up." Gugle "CARR flux" så finner man steder å kjøpe det. |
|
Terje V.
|
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette hjelper desverre veldig lite, da Royal Mail ikke tillater at kjemikalier sendes i posten. |
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har rett. Endringer hos Royal Mail gjør det nå nesten helt umulig å sende noe som ikke er solid. Edited by TeVe - 05 juni 2014 at 17:22 |
|
Terje V.
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Köp fosforsyra, blanda ut detta till 12% lödvatten, ger mycket bra lödningar, efter varje lödning, skölj med ljummet vatten.
Efter några lödpass naturalisera med varmtvatten lägg i modellen och ta en matsked bakpulver. Inga utfällningar eller problem i efterhand, och inga frätande metoder. Resultat, bedöm själva.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |