Prob med Lok |
Post Reply |
Author | |
TogKris
Viderekommen Joined: 05 februar 2013 Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 april 2014 at 13:44 |
Hei.
Jeg har et Märklin 37654 BR 261 Diesel Skiftelok som har begynt å fuske. Den kjører litt, så stopper den i 2-3 sek så kjører den litt til, stopper. Dette gjentar seg hele tiden. Lok har lysene på hele tiden så det er ikke strømproblemer - tror jeg. Mine andre 10-12 Lok kjører fint samtidig. Kan det være dekoderen kanskje ? Gode tips mottas med takk. |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er ingen ekspert, men hadde lignende problem med et DCC lok for noen uker siden. Det viste seg å være feil med gearoverføringen ned til drivhjulene. Leverandøren byttet da understellet kostnadsfritt. Er loket kjørt inn etter beskrivelse fra produsenten?
|
|
TogKris
Viderekommen Joined: 05 februar 2013 Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Loket er flere år gamnelt og har kjørt prikkfritt helt til nå. |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Har du sjekket børstene ? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
TogKris
Viderekommen Joined: 05 februar 2013 Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ehhh, hvordan gjøres det ?
|
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sjekk bruksanvisning :)
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Bjørn Egil
|
|
TogKris
Viderekommen Joined: 05 februar 2013 Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Har testet, mekket, søkt og lest, men ikke kommet noe vidre med dette problemloket. Kjører helt alene hvor alle andre lok er fysisk tatt vekk. Kjører både manuelt via IBox og via pc. Det samme skjer uansett hva jeg prøver. Flere tips mottas med takk. Kanskje resett av decoderen er en ide ? |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
TogKris
Viderekommen Joined: 05 februar 2013 Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Har kommet frem til å bytte børstene er det enkleste og rimeligste i første omgang. Men hvordan gjør man det ? Hilsen en fersking . . . |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
http://www.maerklin.de/service/produktservice/pdfmac.php?brand=1&artikelnummer=37654 Se delene merket med 19. Det er børstene Edited by jhh61no - 14 oktober 2014 at 20:14 |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
TogKris
Viderekommen Joined: 05 februar 2013 Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det.
Men må motoren skrues fra hverandre for å skifte de ? |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Sannsynligvis ikke. Ta av kåpen så ser det det nok lettere |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
TogKris
Viderekommen Joined: 05 februar 2013 Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Da er børstene byttet uten noe bedring. Heller værre for nå stopper den oftene. En annen ting er at motoren og/eller elektronikken (dioder og motstander) er fryktelig varme. Kan nesten ikke ta på de. Kan det være noe mekanisk som gjør at den sliter ? Eller er det decoderen som feiler ? Kanskje en reset av decoderen vil hjelpe ? Tips mottas med takk. |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis denne typen motorer kjøres med dårlige børster blir kollektoren lett svidd. Kollektoren er den lille runde delen på motorankeret (del 17 på tegningen) som børstene går inn mot. Det hender også at børstefjærene mister spennet slik at børstene ikke ligger godt nok an mot kollektoren. Da blir det mye gnistdannelser mellom børstene og kollektoren, noe som igjen fører til at kollektoren blir svidd. Alt dette fører til dårlig kontakt mellom børster og kollektor. Dette er en veldig vanlig feil når lok stopper slik du beskriver, og når det er dårlig kontakt blir det
Kjør loket uten overdel og se om det blir mye blå gnister ved børstene. Det er normalt med litt gnister, men det skal ikke være veldig mye. Sammenlign gjerne med et lok med samme type motor som går normalt. Det er helt normalt at motor og elektronikk blir varme, men vir det blir veldig varmt kan det skyldes gnistdannelse ved børstene. Når loket stopper av seg selv, la det stå med ca 1/3-dels pådrag. Trykk forsiktig den ene børsten innover i holderen med en liten skrutrekker, en tannpirker e.l. Hvis det da øyeblikkelig går i gang er det dårlig kontakt mellom børsten og kollektoren. Om det ikke skjer noe med den ene børsten, prøv den andre. Sjekk at børstefjærene har et jevnt og godt spenn slik at børstene blir trykket passe hardt inn mot kollektoren, og at fjærene ikke er deformert Et annet mulig problem er at børstene ikke glir lett nok i børsteføringene, det kan skyldes at føringene er fulle av skitt eller at de er blitt deformert. På lok som har gått i mange år er årsaken ofte avleiringer av skitt, olje og slitestøv fra børstene. Vipp børstefjæren forsiktig til side på den ene børsten og sjekk at børsten glir lett og pent ut og inn i føringen. Sjekk deretter den andre. Når du snur loket så børsteholderen peker nedover skal børsten falle ut av seg selv, snur du loket motsatt vei skal børsten gli helt til bunns i holderen uten motstand. Det skader sikkert ikke å rense kollektor og børsteholdere. For å gjøre dette må du først ta ut børstene, deretter skrur du av motorskjoldet (del 18 på tegningen, festet med 2 stk skruer nr. 21.). Pass på å ikke skade noen ledninger. Når motorskjoldet er vippet til side kan motorankeret løftes ut. Tørk forsiktig av kollektoren med vanlig tørkepapir. Vær spesielt oppmerksom så ikke de små loddepunktene innerst på kollektoren skades. Vri en tynn strimmel av tørkepapir så den kan stikkes inn i og trekkes gjennom børsteholderne for å rense disse. Bruk aldri spraybokser med rensemidler ("verktøykasse på boks") inn i slike motorer. Skru dem fra hverandre og rens manuelt. Sånne spraybokser gjør bare vondt verre og flytter skitt fra steder det ikke skal være til steder det absolutt ikke skal være. Når du allikevel har tatt ut motorankeret bør du sjekke at hjul og tannhjul går lett rundt. De skal nå kunne dreies lett rundt for hånd praktisk talt uten motstand. Hvis det går tungt kan det ha lagt seg hår, tråder eller annen skitt rundt aksler tannhjul, dette vil føre til at motoren går tungt og blir varm. Hvis du merker at hjulene gir stor motstand bare på visse punkter må du sjekke om hjulene på den ene og andre siden har nøyaktig 90 graders forskyvning i forhold til hverandre. Hvis ikke vil koblestengene sperre i noen posisjoner. Når du skrur sammen motoren igjen skal skruene trekkes til fast, men ikke veldig hardt. Før du setter inn børstene må du sjekke at alt roterer greit ved å dra lokhjulene forsiktig rundt for hånd. Det skal da være en jevn motstand, ikke veldig mye, men mer enn når motorankeret var ute. Hvis ikke noe av dette hjelper er det enten en løs ledning et eller annet sted mellom dekoder og motor, eller dekoderen som er i ferd med å ta kvelden. |
|
TogKris
Viderekommen Joined: 05 februar 2013 Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Da er motoren rengjort etter beste evne - og den fungerer nå mye bedre. Høres ut som om den knaker og skurrer litt, men det kan kanskje løses med en liten dråpe olje på tannhjulene. Stor takk til Hr Lindholm for utfyllende forklaring. |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bare hyggelig med noen råd.
Når det gjelder skurrelyder, så er det med ca 99,99 prosent sikkerhet IKKE tannhjulene, selv om de fleste tror at det er der lydene kommer fra. Skurre- og pipelyder fra lokomotiver kommer så og si alltid fra motorlagrene. Det er disse lagrene som roterer fortest, og som derfor begynner å skurre/pipe hvis de blir tørre. Ta en LITEN dråpe olje inn på ytterenden av akselen til motorankeret, på begge sider. På den loktypen det har vært snakk om her synes enden på motorakselen på begge sider. Oljen skal trenge inn mellom selve akseltappen og lageret. Oljedråpen skal være så liten som du greier å få den, det er nesten ikke noe som skal til. Bruk gjerne en nål. Mye olje bare samler skitt og lager problemer - samme type problemer som du nettopp har fjernet. Man kan også smøre AKSLENE for tannhjulene med en mikroskopisk oljedråpe. Hvis disse er helt tørre hender det at disse også lager lyder, om enn sjelden. Legg merke til om akselen står stille med roterende tannhjul, eller om akselen sitter fast i tannhjulet og roterer i en boring i rammen. I det første tilfellet skal oljedråpen inn mellom tannhjulet og akselen, i det siste tilfellet inn der akselen roterer i rammen. Normalt behøver man ikke smøre tennene på tannhjulene, det er ALDRI disse som lager skurrelyder. På grunn av rotasjonen vil det vanligvis helt av seg selv komme litt olje ut fra tannhjulsakslene, det pleier å være nok. Hvis man på død og liv vil smøre tennene kan man ha bittelite grann smørefett på dem. Det eneste som generelt skal smøres på tennene er snekkedrev, men det er det ikke i dette loket. Ellers er det alltid lurt å følge bruksanvisningen. Generell regel om smøring av MJ-lok: Ikke noe olje er det aller verste. Mye olje er det nest verste. Smør derfor så lite som overhode mulig, og smør BARE på de rette stedene. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |