MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB 26c 411 modifisering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB 26c 411 modifisering

 Post Reply Post Reply
Author
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB 26c 411 modifisering
    Posted: 14 januar 2014 at 22:40
Jeg har fått et crazy innfall at jeg vil modifisere røykskjermene på min superline modell. Bilde følger under..

Det eneste er at jeg ikke tør å gjøre dette selv!! Er det noen som kunne hjulpet meg med dette??

Gammel



Etter modifisering

http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2014 at 00:03
Selv har jeg 433 med nettopp denne røkskjermtypen du ønsker. Jeg liker ikke Witte-skjermene. De passer i grunnen best på stortyskeren etter min smak. Men så er det vel det at 411'en er den som er bevart av NJK og da er det vel den du vil ha. 436 har en annen type buede mindre skjermer.

Tror ikke du vil finne mange som vil ta på seg et slikt prosjekt på en titusenkronersmodell. De virkelige nerdene vil vel neppe engang gjøre noe slikt uten å fjerne sporene etter Witte-skjermene totalt. Hvilket innebærer full omlakkering. Men det spørs selvsagt hvor nøye du vil være. Det finnes jo de som har konvertert f. eks. en Brimalm 24b til variant med Witte-skjermer.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2014 at 15:30
Originally posted by Tog Tog wrote:

Jeg liker ikke Witte-skjermene. De passer i grunnen best på stortyskeren etter min smak.

Forsåvidt litt off-topic, og trengt tatt ikke særlig relevant når det er snakk om modeller i 1:87, men Witte-skjermer er noe møkk å ha med å gjøre under vedlikehold og klargjøring enten de er på type 26, 63 eller andre loktyper, fordi de hindrer tilgangen forfra til fotbrettet på sidene av kjelen. Man må enten klatre på utsiden av førerhuset (og det er ikke så lett hvis man skal ha med seg verktøy, oljekanner m.v.), eller bruke stige.
Witte-skjermene skal riktignok være mer effektive enn de fleste andre typer røykskjermer, men hvis det blåser mye hjelper ikke de heller. Da får man røyken i fjeset uansett....   
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2014 at 16:21
Interessant! Har forstått det slik at røkskjermene ikke alltid hadde den ønskede effekt. Sågar var det vel flere som mente effekten var minimal etter en del utsagn. Skjønner at du oppebærer en viss damper-erfaring. Fint med slikt 1:1-knask. Mange av oss har jo ett ben også i NJK, der i alle fall jeg henter inspirasjon i databasene. Gjerne flere slike innspill.
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2014 at 22:55
Jeg hadde en tur som 10-åring i 411 på jernbanens dag på Sandnes i 1987. Etter det har 411 med de høye røykskjermene hatt en viss affeksjonsverdi. Når det gjelder lakkering etter modifisering føler jeg at jeg har et godt drag på airbrushen selv. Det er selve fjerningen av de gamle og lodding og utforming av de nye jeg kunne trengt hjelp til.

Mvh Espen
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2014 at 23:08
Originally posted by Tjetland Tjetland wrote:

Jeg hadde en tur som 10-åring i 411 på jernbanens dag på Sandnes i 1987. Etter det har 411 med de høye røykskjermene hatt en viss affeksjonsverdi. Når det gjelder lakkering etter modifisering føler jeg at jeg har et godt drag på airbrushen selv. Det er selve fjerningen av de gamle og lodding og utforming av de nye jeg kunne trengt hjelp til.

Mvh Espen


Vel, det første du må er i så fall å få etset ut selve røkskjermene. De skal jo ha falser og nagler, samt deretter knekkes litt. Et så lite etseprosjekt kan bli dyrt dersom du f.eks. må sende det til England for produksjon. Kanskje det også finnes noen i Norge som kan hjelpe deg.

For å løsne eksisterende Witte-skjermer kan det muligens lønne seg å benytte en varmluftloddestasjon. Den varmer opp det gamle tinnet kjapt uten at andre deler i nærheten løsner "på kjøpet".

73 fra LN NPW

Edited by Tog - 15 januar 2014 at 23:14
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2014 at 01:26
NMJ-modellen av 26c 411 gjengir loket slik det så ut etter at det fikk ny kjel i 1961.
De nye kjelene som ble bygget til type 26 på 50- og 60-tallet (den aller siste havnet i 411) fikk en spesiell sylindrisk regulatordom som var for høy til at det var mulig å gjenbruke de opprinnelige avlange domdekslene (slike som modellene av 433 og 436 har). Lok 411, 412 og en del andre fikk derfor den etter min mening ufattelig stygge "flosshattdomen" som man dessverre ikke kan bli kvitt uten en komplisert ombygging av regulatoren.
Samtidig med kjelbyttet mistet 411 de spesielle "hønsestigene" på hver side av røykskapet. Ellers beholdt de fleste 26-lokene disse stigene til de ble utrangert.

De spesielle fargene med blå fyllinger i veiv- og koblestenger er også et fenomen som hører til den siste tiden av damplokdriften, da verkstedene gjorde mer eller mindre som de selv ville. 411 fikk nok disse fargene tidligst i 1961, muligens noe senere. Opprinnelig var det spesifisert at fyllingene i stengene skulle være "rammefarge", og rammene skulle være sjokoladebrune.

Hvis man setter høye røykskjermer på modellen av 411 blir den dermed slik loket så ut som museumslok fra 1982 til det ble hensatt i 1990. Med unntak av "hønsestigene" vil modellen imidlertid se ut slik søsterloket 412 så ut på slutten av driftstiden.

De røykskjermene som 411 fikk ved istandsettelsen på begynnelsen av 80-tallet ble plukket av 412 før opphugging i 1972.
Det skal egentlig ikke være noen synlige nagler på disse røykskjermene. Kantene er forsterket med halvrundjern som er klinket på med forsenkede nagler. De to skrå rekkene med punkter som er synlige utvendig på hver side er sveisepunktene som forbinder de vertikale skjermene med de skrå ledeskjermene som står mellom disse bak skorsteinen. Under demontering og montering har nok skjermene fått litt hard medfart. Derfor er det også blitt to skrå knekker (særlig på venstre side) og sveisepunktene er blitt svært synlige, men egentlig skal hele sideflaten på røykskjermene være glatt. Det eneste skal være noen boltehoder helt oppe ved kantjernet som fester skråstagene i front og et stag inn mot baksiden av skorsteinen.

Røykskjermer begynner å få effekt et sted mellom 50 og70 km/t, avhenging av lok- og skjermtype. Ved lavere hastigheter blir ikke luftstrømmene sterke nok. At man satte røykskjermer på noen lok av type 24, som hadde topphastighet på 45 km/t, virker derfor uforståelig.
Etter forsøk bestemte NSBs maskinavdeling at det bare var loktypene 30b, 30c, 49 og 63 som skulle utstyres med røykskjermer, og disse skulle ha Witte-skjermer. Den gang var imidlertid de enkelte jernbanedistriktene nesten som små kongedømmer å regne, så i slike saker gjorde de åpenbart som de selv ville.



Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2014 at 08:52
Supert med så mye informasjon om røykskjermene!!
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2014 at 09:20
Teoretisk kan røykskjermene fra et Type 30 byggesett brukes uten noen form for ombygging.

Så hvis noen har bygget en Type 30 uten røykskjermer eller med en annen type, har de kanskje et sett liggende til overs.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2014 at 09:49
Hva med å bruke messingplater og forme de som på en type 31? Jeg har en type 31 og kunne tatt målene på den
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2014 at 10:44
De høye røykskjermene på type 26 og 31 var tilsvarende i utforming, men målene var ikke like. Type 31 har betydelig større kjel enn type 26 og derfor lavere skorstein, dermed var også røykskjermene på type 31 en del lavere enn på type 26. Det kan også se ut til at skjermene stod litt lenger fra hverandre på type 31 enn type 26.
Om lengden er den samme vet jeg ikke. Hvis du har både en type 26 og 31 kan du imidlertid måle lengden på røykskapet og sammenligne med bilder.
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2014 at 10:49
Bra tips. Takker
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,141 seconds.