MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Egentlig ikke Fremo men..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Egentlig ikke Fremo men..

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Egentlig ikke Fremo men..
    Posted: 01 januar 2014 at 17:08
Jeg vet ikke om jeg har plassert dette innlegget i rett tråd, men det er her jeg mente å kunne finne de med erfaring. Spørmålene som kommer gjelder nemlig M-Play produktene.
Hva er disse laget av som er forholdsvis lette, ikke vrir seg, tåler fuktighet mm.?
Kan disse materialene disse er bygget av brukes som underlag for en vanlig fast mj. bane?
Tåler de noe belastning?

Dette var årets første spørsmålWink.
SOHo
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 22:19
Henger meg på denne tråden -
Ser frem til erfaringer med dette nye materialet.

Har et par moduler i "hodet", men pt ingen snekkermuligheter.

Tillegsspørsmål til de de erfarne Fremoister:
Ønsker mest mulig rom til en industri, og ser for meg spor i en utvidet Z-form.
Hvor nedre horisontal er hovedsporet.
Skifting vil derfor medføre at hovedsporet til tider vil være blokkert.

Er dette "pyton" i Fremosammenheng, eller akseptert ?

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 23:46
Originally posted by jhv jhv wrote:

Tillegsspørsmål til de de erfarne Fremoister:
Ønsker mest mulig rom til en industri, og ser for meg spor i en utvidet Z-form.
Hvor nedre horisontal er hovedsporet.
Skifting vil derfor medføre at hovedsporet til tider vil være blokkert.

Er dette "pyton" i Fremosammenheng, eller akseptert ?


Jeg vil ikke si det er "pyton", vi har mange moduler hvor dette er situasjonen. Ideelt sett foretrekker vi vel moduler hvor toget kan låses inn og gjøre skifting uten å blokkere hovedsporet, i alle fall på "hovedstrekninger". Om en slik industri skaper mer problemer enn glede vil avhenge av hvor lenge hovedsporet blir blokkert, og hvor mye "annet" i form av generert trafikk som modulen bidrar med.

Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 23:47
Originally posted by jhv jhv wrote:


Ønsker mest mulig rom til en industri, og ser for meg spor i en utvidet Z-form.
Hvor nedre horisontal er hovedsporet.
Skifting vil derfor medføre at hovedsporet til tider vil være blokkert.

Er dette "pyton" i Fremosammenheng, eller akseptert ?


Det trenger det ikke være. Men det er de som legger opp trafikken som vil legge føringer for hvor mye hovedsporet tillates å bli blokkert. Og er trafikken forbi stor, vil det heller ikke være ofte at det kan settes opp tog som skal betjene et slikt sidespor. Så slik sett vil en slik modul egne seg best på en sidelinje med mindre trafikk.
Svein S
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 22:17
Takker for svar om Z-en.
Utgangspunktet var å få til litt skifting med utfordringer.

Etter en prøveoppstilling, så ser jeg at dette blir for kronglete,
og vil derfor gå for et gjennomgående sidespor med avstikker.

Litt om industrien - en takpappfabrikk. (tror jeg har vært innom dette tidligere)

Husker fra min barndom en slik virksomhet i Nedre Ila i Trondheim.
Har lenge lett etter foto. så langt med mindre hell.

Inngående transporter:
Papp fra en papirfabrikk i lukkede vogner
Sand i kassevogner.
Fyringsolje i tankvogner.
Tjære i tankvogner. (Husker noen Svenske vogner med "skorstein" for dampovarming.)

Utgående:
Ferdigvarer i G-vognene og kanskje i kassevognene med presenning over.
( Noe til nærmeste vognverksted for bruk på tre- og godsvogner. [:) )
Tomme tankvogner.

Produksjonen så liten at en eller to vogner av hvert slag på stedet samtidig.
Hos forbildet tror jeg tjæren ble kjørt rett fra tankvognene til produksjonen, uten mellomlagring.
Og at noen av "ingrediensene" kom med bil i stedet for jernbane.

Firmanavn: Nordenfjeldske Destillasjonsverk - Nodest ?

Om andre har opplysninger/foto av en slik industri, så kom gjerne med dette .

Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2014 at 19:41
Mye bra her, men er det noen som har noe svar til det første spørsmålet i tråden?
SOHo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.