Egentlig ikke Fremo men.. |
Post Reply |
Author | |
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 januar 2014 at 17:08 |
Jeg vet ikke om jeg har plassert dette innlegget i rett tråd, men det er her jeg mente å kunne finne de med erfaring. Spørmålene som kommer gjelder nemlig M-Play produktene.
Hva er disse laget av som er forholdsvis lette, ikke vrir seg, tåler fuktighet mm.? Kan disse materialene disse er bygget av brukes som underlag for en vanlig fast mj. bane? Tåler de noe belastning? Dette var årets første spørsmål.
|
|
SOHo
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Henger meg på denne tråden -
Ser frem til erfaringer med dette nye materialet. Har et par moduler i "hodet", men pt ingen snekkermuligheter. Tillegsspørsmål til de de erfarne Fremoister: Ønsker mest mulig rom til en industri, og ser for meg spor i en utvidet Z-form. Hvor nedre horisontal er hovedsporet. Skifting vil derfor medføre at hovedsporet til tider vil være blokkert. Er dette "pyton" i Fremosammenheng, eller akseptert ? |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vil ikke si det er "pyton", vi har mange moduler hvor dette er situasjonen. Ideelt sett foretrekker vi vel moduler hvor toget kan låses inn og gjøre skifting uten å blokkere hovedsporet, i alle fall på "hovedstrekninger". Om en slik industri skaper mer problemer enn glede vil avhenge av hvor lenge hovedsporet blir blokkert, og hvor mye "annet" i form av generert trafikk som modulen bidrar med. Hilsen Halvor |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det trenger det ikke være. Men det er de som legger opp trafikken som vil legge føringer for hvor mye hovedsporet tillates å bli blokkert. Og er trafikken forbi stor, vil det heller ikke være ofte at det kan settes opp tog som skal betjene et slikt sidespor. Så slik sett vil en slik modul egne seg best på en sidelinje med mindre trafikk. |
|
Svein S
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for svar om Z-en.
Utgangspunktet var å få til litt skifting med utfordringer. Etter en prøveoppstilling, så ser jeg at dette blir for kronglete, og vil derfor gå for et gjennomgående sidespor med avstikker. Litt om industrien - en takpappfabrikk. (tror jeg har vært innom dette tidligere) Husker fra min barndom en slik virksomhet i Nedre Ila i Trondheim. Har lenge lett etter foto. så langt med mindre hell. Inngående transporter: Papp fra en papirfabrikk i lukkede vogner Sand i kassevogner. Fyringsolje i tankvogner. Tjære i tankvogner. (Husker noen Svenske vogner med "skorstein" for dampovarming.) Utgående: Ferdigvarer i G-vognene og kanskje i kassevognene med presenning over. ( Noe til nærmeste vognverksted for bruk på tre- og godsvogner. [:) ) Tomme tankvogner. Produksjonen så liten at en eller to vogner av hvert slag på stedet samtidig. Hos forbildet tror jeg tjæren ble kjørt rett fra tankvognene til produksjonen, uten mellomlagring. Og at noen av "ingrediensene" kom med bil i stedet for jernbane. Firmanavn: Nordenfjeldske Destillasjonsverk - Nodest ? Om andre har opplysninger/foto av en slik industri, så kom gjerne med dette . |
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mye bra her, men er det noen som har noe svar til det første spørsmålet i tråden?
|
|
SOHo
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |