FREMO modulstandard og modul |
Post Reply |
Author | |
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 november 2013 at 21:06 |
Hei!
Jeg har etter et lengre opphold i modellhobbyen bestemt meg for å hoppe over fra Z-skala til H0, og ønsker med det å bygge moduler. Dette er hensiktsmessig for meg både pga. plassbegrensninger hjemme og fordi jeg syns det hadde vært gøy å delta på treff. Jeg har tittet litt på den tyske standarden, samt de norske retningslinjene, men føler fortsatt at jeg har noen spørsmål jeg håper noen her kan svare på. I den tyske PDF'en jeg lastet ned fra fremo-sidene fant jeg et par forskjellige modulprofiler, der den som heter Fremo B'02 er den jeg syns er finest. Etter hva jeg leste om norsk standard, brukes slik jeg forstår det en profil som heter B88 eller B96. B88 klarte jeg ikke å finne i PDF'en fra den tyske siden. Kan jeg bruke profilen som heter B'02? Hvilken lengde er det praktisk at modulet har, og bør jeg prioritere kurver fremfor rette strekninger? Jeg har et ønske om å modelere deler av strekningen mellom Oslo sentralstasjon og Hauketo stasjon. I så fall vil vel strekningen legge føringer på kurver o.l. Jeg hadde satt stor pris på innspill, tips og "feller" jeg må passe meg for.
|
|
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Hyggelig at du vil prøve deg på moduler. HO-B02 er en nyere utgave av HO-B96, hvor hovedforskjellen er at skråen på fyllingsprofilet er litt slakere. Dette er det mest brukte profilet i Norge. Nå er vel strekningen du nevner dobbeltsporet hele veien, og da vil vel profil HO2B00 være det du skal ha. Som første modul kan nok et par rette være greit, og en lengde opp til 1,2m er greit å håndtere. Blir de lengre er de ikke alltid like enkle å frakte. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med noen i de miljøene som finnes, det er mye man bør tenke over før man setter i gang, og man trenger ikke å gjøre de feilene vi andre allerede har gjort. |
|
Steinar
|
|
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, da er vel kanskje ikke den strekningen ideel å begynne med. Vil gjerne begynne litt enkelt. Har vokst opp på Nordstrand, så har derfor et litt ekstra godt forhold til linja der.
Bor nå på Lillestrøm, og vet det er en klubb på Kløfta jeg tenkte jeg skulle ta kontakt med. Er det slik at man MÅ modelere ekte strekninger, eller kan man bruke fantasien, så lenge modellen blir virkelighetstro, tidsriktig og følger standarden? Så da er den profilen jeg har laget mal av i papp, riktig med andre ord. Det er bra! |
|
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange bygger etter et forbilde med tilpasninger for å få det til å passe inn på en modul, og da er det helst stasjoner som bygges, mens linjemoduler i stor grad er fri fantasi, eller fritt etter et forbilde.
Det viktigste er som du selv nevner at modulen ser riktig ut og at man opplever at dette er et lite stykke Norge på et gitt tidspunkt. Ellers kan jeg nevne at Skaaererbanen holder til på Bryn hvor vi møtes. Ta gjerne kontakt med undertegnede. |
|
Steinar
|
|
Steinar Norrøne
Medlem i MJF Joined: 01 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kløfta modelljernbaneklubb har klubbkvelder hver tirsdag fra ca 17 og utover kvelden. Der har vi flere medlemmer som bygger Fremo moduler og kan svare deg på mange av dine spørsmål.
mvh Steinar Norrøne |
|
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for hjelpen!
Jeg stikker gjerne innom både bryn og kløfta for nyttige råd og inspirasjon. Jeg skal tilfeldigvis til Kløfta i dag, så da burde jeg kanskje prøve å ta turen innom.
|
|
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nytt spørsmål:
Jeg var innom klubben på Kløfta i går, noe som var både lærerikt og inspirerende. Fikk en del tips av gutta der, blandt annet at dersom jeg skulle lage et sving-modul var det lurt å holde seg til 30 grader. Er det slik at vinkelen på endestykkene i forhold til sidene skal være 15 grader på hver side da, altså totalt 30 grader, eller skal det være 30 graders vinkel på begge endestykkene ift sidene. Her ble jeg litt usikker...
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Anders,
Dersom totalvinkelen på modulen skal være 30 grader, altså at sporet skal ha en 30 graders kurve, skal normalt endestykkene i hver ende være skrådd 15 grader i forhold til en vinkelrett kasse. Husk også at radius på sporet skal være minimum 150 cm etter den siste normen. Vanlig radius er 150 cm, 200 cm, og eventuelt større. Ved større radius er det vanlig å lage moduler med mindre vinkel (for eksempel 15 grader) da kassene ellers blir veldig lange. Av praktiske hensyn er det også laget en del kurver med 100 cm radius, men dette er absolutt minimum. Det finnes et regneark for beregning av kassemål og vinkler for kurvemoduler, send meg en PM med din emailadresse så kan jeg sende deg en kopi. Hilsen Halvor
|
|
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det nødvendig å bryte opp skinnene i flere deler på et modul kortere enn 1m? Jeg mener med tanke på ekspansjon ved temperaturforskjeller. Er det vanlig å bruke lasker ved skjøting av skinner på Fremoduler? Lasker ser jo ikke særlig "pent" ut.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |