Tognummer? |
Post Reply |
Author | ||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 november 2013 at 07:21 |
|
I rutetabeller har hvert passasjertog sitt unike nummer. Finnes det noe felles system for navngiving/nummerering av de ulike togene, og hvor kan jeg evt finne det? Hva med godstog og ekstratog, hvordan nummereres disse?
Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
-Tognummer med oddetall går i retning Oslo. Like tall fra Oslo. Godstog er gjerne på 5000-tallet. Lokaltog har gjerne 4 siffer. Ekspresstog har 2 siffer. Men ekspresstog eksisterer formelt sett ikke lenger, da alt spm ikke er lokaltog nå har den kjedelig og intetsigende betegnelsen "Regiontog". Men like fullt er tognumrene beholdt, slik at de togene som ble etablert som ekspresstog, dvs. tog med få stopp underveis, og fikk 2 sifre på 1970-tallet for det meste, fortsatt har det, og kjører etter omtrent samme stoppmønstre. Disse går på stambanene Sørlandsbanen (70-tallet), Bergensbanen (60-tallet) og Dovrebanen (40-tallet). Første siffer sier gjerne noe om hvilken bane toget går på. Dette følger for en del de gamle distriktene til NSB og delvis deres enda eldre nummerering. Lista nedenfor gjenspeiler den gamle hovedstrukturen for tognummer. Den er fortsatt gyldig et godt stykke på vei for tog med tre siffer. 1.distrikt, Oslo: -100-serien: Østfoldbanen -200-serien: Gjøvikbanen -1000-serien: Kongsvingerbanen 2. distrikt Drammen: -500-serien: Drammenbanen, Randsfjordbanen, Sørlandsbanen innen distriktet -800-serien: Vestfoldbanen 3. distrikt Hamar: -300-serien: Rørosbanen, Gudbrandsdalsbanen, Raumabanen 4. distrikt Trondheim: -400-serien: Rørosbanen nord for Røros, Nordlandsbanen, Dovrebanen nord for Dombås. 5. distrikt Stavanger: -700-serien 6. distrikt Bergen: -600-serien 7. distrikt Kristiansand -700-serien (8.distrikt var Narvik, men de hadde tognumre avvikende fra ovenstående, og så vidt jeg vet samordnet med SJ, slik at tog ikke skiftet nummer over grensen.) Som man ser er det avvik fra systemet i Drammen distrikt som har "tatt" 500-serien fra Stavanger. Dette beror muligens på at Stavanger distrikt var isolert helt til 1944 og at 5-tallet således var ledig. Ut fra samme isolasjonsgrunn var også 800-serien ledig. Drammen burde hatt 200-serien, men stor trafikk i 1.distrikt gjorde at Gjøvikbanen fikk tildelt 2oo-serien, antagelig fordi den fulgte rett etter 100-serien. |
||
Svein S
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
F.eks godstog 5800 og 5804 går fra Ganddal (Orstad) til Alnabru (Oslo)
Rt 720 Stavanger-Oslo osv.. Edited by jevistad - 11 november 2013 at 09:26 |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Finnes det noe tilsvarende region-system for nummerering av godstog, for eksempel med andresiffer i 5xxx-serien?
Hilsen Halvor
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hm. Jeg surrer stadig det der med odde og like. Du har selvsagt helt rett. 41, 61, og 71 går alle FRA Oslo og til hhv Trondheim, Bergen og Kristiansand. 42, 62, og 72 går TIL Oslo. |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det gjør det. Men da må jeg ha en komplett grafisk rute tilgjengelig foran meg, for å sette opp tilsvarende liste, og det har jeg ikke akkurat her og nå. I farten kommer jeg på disse: 55xx-serien - Bergensbanen 57xx-serien - Dovrebanen og Nordlandsbanen (578x og 579x) |
||
Svein S
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for flotte og informative svar! Så hvis jeg har forstått dette rett, og vil lage tognumre for f.eks Trysilbanen (som ville ha gått ut fra Elverum) skal jeg holde meg til hhv 3XX-serien (persontog) og 53XX (godstog)? Eller ville det blitt en helt ny nummerserie for den banen? De to siste sifrene, vil de bare øke fortløpende (1, 3, 5 osv fra Elverum mot Trysil, 2, 4, 6 osv fra Trysil mot Elverum) gjennom dagen? Eller er jeg totalt på bærtur nå..?
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du er ikke på bærtur, men som du ser av mitt eksempel på godstognumre, sø følger det IKKE samme system som persontogene: 5500 på 600, 5700 på 400. Jeg kan sjekke på en grafisk hva som var godstognumrene på Rørosbanen og kanskje også Solørbanen, siden utgangspunktet ditt er Trysil. |
||
Svein S
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja jeg så du hadde postet mens jeg skrev. Hehe, det hadde jo vært alt for logisk at de skulle følge samme system, sånt kan vi jo ikke ha noe av..! Kjempeflott hvis du kan sjekke opp det, men hvis dette ligger åpent på nett kan jeg sikkert søke litt rundt selv også, hadde vært interessant å lære seg litt mer rundt dette her. |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Forslag til Trysilbanen:
36x for persontog, og 509x for godstog. Elverum var vel grensestasjon mellom Oslo og Hamar distrikter. Tror disse tognumr egentlig tilhørte Oslo, men kunne være aktuelle. For godstog kunne/kan ? tredje siffer også si noe on kjørestrekning. Eks. fra Trondheim distrikt, ca70- og 80-tallet. 570x og 571x Trondheim-Oslo. Og Hjerkinn-Sarpsborg. 572x Rørosbanen og Trondheim-Hjerkinn. 573x Meråkerbanen. 574x til Storlien. Her har det senere blitt forandringer. 570x.571x og 572x ble senere til Trondheim-Oslo. 573x ble en periode brukt på gjennomgående tog Oslo-Trondheim-Bodø. 575x Trondheim-Steinkjer. 576x Trondheim.Grong/Namsskogan. 577x Trondheim-Mosjøen. 578x Trondheim-Mo i Rana. 579x Trondheim-Bodø og Mo i Rana-Bodø. 595x Malmtog i Rana. Kipptog hadde som regel lignende nummer, bare med 6xxx i stedet for 5xxx |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for innspill! Noen spes grunn til at du har valgt akkurat 6x og 09x som nummerserier?
OK, så det tredje sifferet indikerer at de ulike togene hadde ulike endestasjoner på samme bane? Nå vil vel kanskje Trysilbanen regnes som en sidebane til Rørosbanen, da vil vel alle godstog på banen også kunne regnes som kipptog med utgangpunkt i Elverum..? Dvs at jeg også kan bruke 609x for godstog? Vil disse også skifte fra oddetall til partall på turen tilbake? Sikkert mange dumme spørsmål fra meg nå, men jeg prøver å få et visst begrep om systemet sånn generelt... |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tar dette mest på "husken" , så andre med bedre opplysninger må gjerne korrigere.
Og, dette gjelder ikke dagens situasjon, men fra "en tid tilbake". Hamar distrikt hadde persontog i 300-serien. Gjennomgåemde tog Oslo-Trondheim over Røros 30x- Oslo-Hamar og Gudbrandsdalen 31x osv. Raumabanen 35x, Hamar-Røros 37x ov. Kan ikke huske tog i 36x-serien, og derfor forslaget. Gjennomgående godstog Hamar-Trondheim ble vel kjørt av Thm distr, med nummer i 57xx-serien. Godstog til Rena/Koppang/Tynset kjørt av Oslo distr. med utgangspunkt Kongsvinger. Nummerserie 508x ?, og derav forslag om 509x for Trysilbanen. Tror nummerbytte for kipptog var uvanlig, hadde som regel samme nr ut fra og tilbake til utgangsstasjon. Med unntak, f.eks kipp Hommelvik-Muruvik i perioder. Kipp på Trysilbanen ville jeg tro hadde skiftet nummer etter kjøreretning. :) |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Godstogene på Sørlandsbanen begynner på 58xx i alle fall
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk Jon Einar,
Det var mitt neste spørsmål Hilsen Halvor
|
||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan legge til at et togpar Alanbru-Langemyr hadde/har? nr 5601-5600.
Og fra 80-tallet og fremover, et togpar Kristiansand-Nelaug 5606-5607. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå har jeg funnet fram en grafisk rutetabellsamling for hele NSB for 1984. Jeg angir det banevis med følgende forkortelser for hver serie: Et=ekspresstog, Pt=persontog og hurtigtog (Ht noen ganger oppgitt), Lt=lokaltog, Gt=godstog, Jeg angir spennet av tognummer i hver serie. Det kan være ubrukte i mellom de angutte ytterpunktene.
Kongsvingerbanen: Et 51-56, Pt 1007-1080, Gt 5051-5070 Solørbanen: Pt 1082-1092, Gt 5081/82 (/ angir togpar), 5718/19 (behovsgodstog) Vestre Linje (ØB): Et 460-468 (utenlandstogene), Pt 140-156 (Oslo-Halden), Pt 101-131 (oslo-Moss), Lt 2700-2791 (oslo-Ski), Gt 41xx og 43xx og 43xxx (grenseoverskridende, samme nummer i Sverige, Kornsjø fortsatt operativ som tollstasjon og langt opphold for godstogene) Østre Linje (ØB): Pt 167-199, Gt 4923/24 (arbeidende), 4921/22 (gjennomgående, Kisen?) Gjøvikbanen: Et 61-64 (Bergensbanens), Lt+ Pt 200-serien, Gt 5161-5194 (ikke Bergensbanens), 5501-11 Bergensbanens Valdresbanen: Pt 281-284, Gt 5181-5183 Bergensbanen: Et 61-64 (Oslo-Bergen), Ht 601-608, 1403/04 (Oslo-Bergen), Pt 612-629 (Bergen-Myrdal), Lt 630-677 (Arnalokalen), Gt 5501-11 (Oslo-Brg), 5531/32 (Hfoss-Voss, arbeidende) Hardangerbana: Lt 1861-66, Gt K6513/14 (K=kipp) Flåmsbana: Pt 1880-95, Gt K6509 (løslok L6554 motsatt vei) Lillestrøm-Oslo-tunnelen-Drammen/Spikkestad (bare lokale tog): Lt 901-942 (Lillestr-Drammen), 2101-36 (Lillestr-Spikkestad) 2201-2216 (Spikkestad-Asker) Skøyen-Eidsvoll (ikke tog bortenfor Eidsvoll): Lt 1602-1651 (Oslo-Eidsvoll), Oslo-Dombås: Et 41-46 (Trondheim), Ht 405-406 (nattog), 307/08+326 (Otta), 340-345 (Lillehammer), 351-354 (Åndalsnes), Gt 525x (Dombås/Otta), 535x (Åndalsnes), 5701/02 (Hjerkin "Kisen") 5703-19 (Trondheim), Dombås-Trondheim: Et 41-46 (Trondheim), Ht 405-406 (nattog), Lt 1700-1748 (Støren), Gt 5703-21 Raumabanen: Ht 351-356 (355/56 kobles til/fra 405/06 i Dombås), Gt 5252-58 Rørosbanen: Ht 301/02, 305/06 (nattog), Pt 371/72 + 375/76 (Hamar-Røros), 377-80 (HAmar-Koppang), 383-389 (Hamar-Elverum), 411-416 (Røros-Trondheim) Meråkerbanen: Pt 423/24 (Storlien), Gt 5731-34 (Kopperå), 5741-44 (Storlien) Trondheim-Stjørdal (bare lokalt): Lt 2404-2443 Trondheim-Grong: Ht 451-456 (Mo/Bodø), Pt 430-38 (Steinkjer, Grong), Gt 575x (Steinkjer), 576x (Grong), 5770-5799 Nordlandsbanen. Grong-Bodø: Ht 451-456 (Mo/Bodø), Pt 472/73 (Grong-Majavatn), 475/76 (Majavatn-Mo i Rana), Gt 5771/72 (Namsskogan), 5781/82 (Mo i Rana), 579x (Bodø), 5961-68 (Mo-Ørtfjell) Ofotbanen: Et? 93/94 (Kiruna), Pt 971-986 (Kiruna), Lt 81-88 (Bjørnfjell), Gt 7301-7326 (maltog), 735x (vanlige godstog) Drammen-Kongsberg (lokale): Lt 521-545 Sørlandsbanen: Et 71-76 (krs, stv (71+74)), Ht 701-708, Pt 500-505 (Bratsbergbanen), 711-730 (Jærbanen), 741-743 (Krs-Stv), Lt 2150/51 (Lunde-Neslandsvatn), 2671/72 (Lunde-Krs), 2677-88 (Krs-Marnardal), Gt 5600-09, 5801-18 Kragerøbanen: Lt 2550-59, Gt 5650/51 (etter behov) Flekkefjordbanen: Pt 751-768, Gt 5826-29 Arendalsbanen: Lt 2500-2513 Randsfjordbanen: Ht 601-02, 605-605 (Bergensbanens), Pt 522-546 Numedalsbanen: Pt 590-595, Gt 5391-94 (etter behov) Vestfoldbanen: Pt 800-820, Gt 5330-33 Bratsbergbanen: Pt 500-505, 571-582, Gt 5371-74, 5410-17 |
||
Svein S
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fenomenalt, er imponert over all kunnskapen som florerer her på forumet!
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du verden Svein!
Legger du over den i MJ-wikien?
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for det, men akkurat dette har nok ingen ting med kunnskap å gjøre, men rent slavearbeid i går kveld (og det tok nesten 3 timer) med å bla seg gjennom en grafisk rutebok side for side og lete fram og noterer seg største og laveste tognummer i hver gruppe. Kildegranskning er vel det rette ord. |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
GJort nå, men noen utvidelser. http://mjwiki.no/wiki/Tognummer Edited by ses - 13 november 2013 at 00:36 |
||
Svein S
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda, men likevel. Det er jo utrolig kjekt at folk tar vare på slik informasjon, og ikke minst tar seg tid til å dele med oss andre, og for det sier jeg tusen takk! |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Veldig nyttig for planlegging av FREMO-treff, Svein.
Hilsen Halvor
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |