Spørsmål til Messingmodeller |
Post Reply |
Author | |
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 november 2013 at 11:16 |
Flott at dere produserer byggesettene av NSB kjølevogn Hv2 Type 1 (1-011) og NSB Ø2 Type 1 bunntømmingsvogn 1950 (1-006). Men for mange av oss hjelper det ikke kun med litra. Dere må også legge ut bilder av vognene på nettsiden deres. Det er jo greit å få se hva vi eventuelt kjøper.
Er alle detaljer med i byggesettene? Også for eksempel de tidsriktige akselboksene?
|
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Før du tenker på å bygge Ø2 vognen bør du ha bygget flere messingbyggesett. Har bygget 2 stk. av de.
|
|
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjenner til at Ø2-vognen ikke er noe nybegynnerprosjekt. Jeg har ikke bygget mere enn rundt ti messingbyggesett og har respekt for faget. Men om du kunne legge ut noen bilder av din ferdigbygde, så får jeg i alle fall se hvilket forbilde SM har benyttet. Hva slags akselbokser som er benyttet og om man har benyttet litraskilt og med hvilke dekaler. Synes egentlig det er svakt at de ikke legger ut fotos selv.
|
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bildet er tatt på Setesdalsbanen, morsom vogn under denne vognen.
Rune |
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er de modellene, tok bildet nå, så derfor ikke det beste.
Rune |
|
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for bildene! Ser i alle fall ut til at du koser deg med messinglodding. På Krøderbanen har de 11 stk. av denne typen bunntømmingsvogner. Noen av dem benyttes til grusing den dag i dag. NSB bygget Ø2-vognkassene på gamle understell. De 11 ulike bunntømmingsvognene på Krøderen har understell helt tilbake til 1876, mens det nyeste understellet har produksjonsår 1915. Når de bygget Ø2-kasser på disse understellene vet jeg ikke sikkert, men i produktbeskrivelsen fra SM heter det seg at flere ble bygget på 1950-tallet.
I materielldatabasen til NJK ser vi at noen av vognene har platehjul, mens atter andre har eikehjul.
Edited by Tog - 04 november 2013 at 23:35 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hjulsatsene på NSBs vogner har vært av mange typer, og det fantes hjulsatser av samme type utført både som eikehjul (eldre) og platehjul (nyere). Man kunne derfor se at samme vogn hadde en hjulsats med platehjul og en med eikehjul. Det gjaldt personvogner også. Dette kunne også variere over tid, for ble det hjulslag på en hjulsats, byttet man bare den ene aktuelle hjulsatsen.
|
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |