MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trappenedgangen mkII
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trappenedgangen mkII

 Post Reply Post Reply
Author
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trappenedgangen mkII
    Posted: 22 april 2012 at 18:35
Her er mitt andre forsøk på å lage en blogg om mitt lille "hylleanlegg", pga forumets server wipeout forleden, som så klart kan ramme oss all når som helst.

Utgangspunktet for dette anlegget er trappenedgangen til min kjeller leilighet. Yttermålene på rommet anlegget skal lages i er 2,64m X 1,31m. Da kjelleren er under opp pussing er det ingen trapp der foreløpig med det kommer også etterhvert. Inntil videre er en alu stige passe anvendelig. 



Slik ser det ut.



Tegnet i sketchup ser ting sånn ut. Jeg leter stadig etter bra eksempler på hvordan man kan få så spennende spor som mulig på så liten plass som mulig da dette best beskriver planene.


Da rundbane var målet, ble det nødvendig å lagge sporet over flere rom, den rette strekka utgjør ca 2 meter +- alt ettersom hvor krapp svingen blir.


Jeg valgte å felle sporet ned i gulvet, da jeg ønsker å unngå at man til stadighet sparker til skinnene på den delen av anlegget som ligger i husets inngang. Nedfellinga oppnås ved å bruke plater av forskjellig tykkelse som sages slik at de passer sammen som et puslespill.



Med gulvbelegg på plass ble det slik.



Skinner må man også ha. Silikonet er dessverre en magnet for støv og rusk..


For å minimere tilgrising av sporet og at ivrige føtter skal ramponere det hele, har jeg laget et teppe (rød løper faktisk!) som dekker herligheten når den ikke er i bruk.



Edited by icefighter35 - 04 juni 2012 at 23:51
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2012 at 08:16
Utrolig artig løsning :-)
 
Gleder meg til å se det ferdig!
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2012 at 00:26
Originally posted by Pål Brovold Pål Brovold wrote:

Utrolig artig løsning :-)
 
Gleder meg til å se det ferdig!


Takk, det gjør jeg og,selv om mest av gleden er å byggeSmile
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2012 at 00:33
Liten oppdatering, har laget "overbygget" som i mitt hode skal gjøre sitt for å holde støv borte fra anlegget når det blir ferdig. Ingen ting er skrudd fast enda da jeg skal male den nedre delen av veggen blå.


Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2012 at 02:08
Fint å se at tråden kom på plass igjen etter kræsjen..
Det er et artig anlegg du bygger :)
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2012 at 16:05
Må være ærlig å si at det har gått voldsomt tregt i det siste pga 2 problemstillinger.

1: hvor blå skal egentlig himmelen se ut? (etter bilde nr 2 fra denne tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1538 å dømme,veldig) tiltross for at de fleste som regel bruker en mye lysere farge.

2: hvordan få nok lys over anlegget?

Veggen i seg selv malte jeg først men en blåfarge, så en annen også enda en annen. Den siste så bra ut helt til jeg gikk til anskaffelse av noen lys armaturer og skrudde på lyset. Så var det bare å gå tilbake til tegnebordet med den dyrt anskaffede kunnskapen om at farger skifter farge hvis man lyser på det med mer lys enn det som fra før av var et temmelig godt opplyst rom.



Den første blåfargen, prøvde meg litt på skyer også, men det kan fort bli en fall gruve


Etter en stund gikk det opp for meg at himmel farge egentlig ikke finnes på et farge kart, så jeg endte opp med å skaffe en random blåfarge for så å blande i pigment selv også test male en plankebit til jeg syntes at det tørkede resultat så himmelsk ut(en veldig subjektiv sak kanskje) har ikke tenkt til å la så mye av bakgrunnen syntes uansett så får se om jeg traff riktig eller helt skivebom..



en kjapp test av lysrørene med den endelige fargen på plass. Kommer så klart lys skjermer forran med tiden.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2013 at 16:26
Noen oppdateringer.



Tipper selve konstruksjonen er solid nok.











Uten lys.



Med lys.
Neste skritt er rett og slett skinnelegging(eller henge opp taklista..)Smile


Edited by icefighter35 - 12 mai 2013 at 16:56
Back to Top
Morten J. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten J. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2013 at 19:49
Blir spennende å følge med på dette. Helt klart en uvanlig løsning! Blir vel en times stopp hver gang man skal bruke trappa kan jeg tenke meg ;)
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2013 at 22:51
Originally posted by Morten J. Morten J. wrote:

Blir spennende å følge med på dette. Helt klart en uvanlig løsning! Blir vel en times stopp hver gang man skal bruke trappa kan jeg tenke meg ;)


Det gir i alle fall rommet en spesiel sjel med noe sånt, gleder meg til jeg får opp skinner og greier også trafo da, så klartWink
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2013 at 14:36
Har nå begynt pønske ut hvordan jeg skal ha sporene, og siden dette er første gang jeg faktisk har mer enn en pens på et anlegg, skjønner jeg såklart ikke noe som helst av hvordan jeg skal isolere og tilføre strøm til forskjellige spor uten at mer enn et tog går om gangen..

Pensene jeg har hamstret inn er av typen peco stremline electrofrog, og de har alle en metaltråd loddet fast hver fra esken. Aner ikke hvordan den skal loddes  vidre, og eller om det kun er av interesse for dcc brukere.




Har tegnet i ms paint for å vise hvordan pensene blir liggende, er det noen der ute som er i stand til å forklare hvordan dette skal kobles med tanke på at jeg kun skal ha èn trafo og den er så klart dc.

Tom


Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2013 at 15:21
ja, det har jeg lært the hard way! I loggen om togskapet har det kommet noen forklaringer. Metalltråden er for å gi strøm til hjertestykket i pensen. Youtube gir deg mye svar. Søk på wiring peco electrofrog etc.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2013 at 18:04
Som Marius sier er metalltråden for å kunne ha separat strømtilførsel til skinnekrysset, dette fordi Electrofrog veksler har strømførende kryss som skifter polaritet etter hvordan vekselen er satt. Det er også fullt mulig å bruke vekslene slik de er rett ut av esken, uten å bruke den tråden, men de fleste velger nok å gjøre den lille ekstra jobben det er å koble den til. Dette fordi du da sikrer bedre strømtilførsel til skinneprysset, slik at lokene (spesielt små lok) ikke stopper opp der.

I tillegg er det et par andre ting man bør (men ikke -må-) gjøre med Electrofrog veksler, uavhengig av om du kjører DC eller DCC:

- Kutte de to små forbindelsene på undersiden av vekselen (på skinnene inn mot krysset), og lodde en forbindelse mellom disse skinnene og de ytre skinnene i stedet. Dette for å redusere muligheten for kortslutning når aksler med litt feil sporvidde passerer gjennom vekselen.
- Ha en eller annen form for kortslutningssikring på tråden til skinnekrysset, i tilfelle du er så uheldig og "kjører opp" vekselen feil vei. En vanlig metode her er å bruke en vanlig 12V bilpære, som da vil lyse opp ved en kortslutning og redusere faren for skader på loket.

Uansett hva du velger å gjøre eller ikke gjøre med vekslene (av det som er nevnt over) er det 1 ting du -må- gjøre, og det er å bruke isolerlasker på de to skinnene som går videre ut fra krysset. Skinnen på den andre siden av isolerlasken må da få egen strømforsyning, hvis den ikke allerede blir forsynt via en annen skinne. Uansett er det greit med flere tilførsler fordelt rundt omkring på anlegget, i stedet for kun den ene du har tegnet inn nede i hjørnet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 00:02
Ok, takk for svar, får forske litt på det utifra det dere har forklart. Sikkert best å teste det litt før jeg spikrer og limer tenker jeg.

Tom
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 08:24
Her er en skisse jeg puslet sammen på morran i dag, har tatt utgangspunkt i tegningen din og markert hvor du må ha isolerlasker. Har også markert det jeg mener du bør ha av tilførselsledninger rundt omkring på anlegget



Nå kan det sikkert diskuteres hvorvidt det er best å gi en sulten mann en fisk, eller lære ham å fiske selv Wink, så en kort forklaring følger:

Prinsippet er egentlig ganske enkelt, og kan fint overføres til andre sporplaner. Først markerer jeg plasseringen av alle isolerlaskene, deretter følger jeg alle skinnestrengene rundt hele anlegget og forsikrer meg om at alle isolerte avsnitt har minimum 1 tilførsel (lange skinnestrenger får flere tilkoblinger for bedre mating). Jeg passer også på at jeg ikke bytter om på fargene underveis, på rundbanen din har jeg konsekvent brukt blå (pluss) på den ytre skinnestrengen.

Eksempelvis kan vi følge den ytterste skinnen på rundbanesporet. Du ser at den går nesten helt rundt, og er kun brutt av isolerlasken på den ene vekselen midt på øvre langside (den går forøvrig også ut på det øvre sidesporet, men det kan vi se bort fra). Da har jeg plassert flere blå tilkoblinger noenlunde jevnt fordelt rundt hele. Tilsvarende har jeg plassert røde (minus) tilkoblinger på den indre skinnen på samme spor. Når du følger den ser du at den er brutt med isolerlasker flere steder, så her må du passe på at hvert isolerte avsnitt av skinnestrengen får en tilkobling.

Du skriver at du vil kjøre flere analoge tog med samme trafo, og må da kunne bryte strømmen for de togene som skal stå parkert. Nå vet ikke jeg hvor mange tog du tenker å kjøre, eller hvor du har tenkt å parkere de, men skissen min gir flere muligheter for parkering av tog uten bruk av flere isolerte avsnitt enn de jeg allerede har tegnet inn:

  • Ytre spor i venstre kurve (rød tilførsel kobles via Av/På bryter)
  • Indre spor i venstre kurve (blå tilførsel kobles via Av/På bryter)
  • Ytre buttspor på øvre langside (rød tilførsel kobles via Av/På bryter)
  • Indre buttspor på øvre langside (blå tilførsel kobles via Av/På bryter)

De to kurvesporene er vel de to mest opplagte mulighetene, her kan du parkere et tog på et av sporene og fortsatt ha rundbanekjøring gjennom det andre sporet.

Merk at det kan by på problemer å bruke omkjøringssporet langs øvre vegg til å kjøre rundt vogner med loket hvis du har et tog parkert på det indre kurvesporet til venstre. Her bør du vurdere å sette inn et par ekstra isolerlasker på det indre kurvesporet, oppe i venstre hjørne, slik at du kan bruke litt av kurven der oppe for å komme forbi enden av vekselen med loket.

Vet ikke om dette ga noe mening for deg..?

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 15:58

Jeg tegnet også en rask en nå, og la også til noen matepunkter men kun for å vise.
Avhengig av hva som er de reelle målene på anlegget så skal det gjerne mates inn strøm annenhver meter.

Endringene jeg har gjort i forhold til Svein sitt gode forslag er:
Flyttet isolerlaskene til samme skinnestreng, så er det kun pluss du trenger mate ut fra bryterpanelet.
Flyttet isolerlask til "innsiden" ved sporvekslene, så har de fortsatt strøm for trafikk til andre spor.
Brukt rød som pluss, og svart som minus.
Minus (svart) mates direkte fra trafo til alle punkt, pluss (rød) går via bryterpanelet til de stedene du skal stenge strøm og direkte fra trafo til andre punkter.
Skal du stoppe tog mer enn ett tog i en av kurvesporene, eller stoppe mer enn ett lok på hver av stikksporene, så legger du til en isolerlask, et matepunkt, og en ekstra bryter for hver seksjon.


Edited by EirikS - 29 september 2013 at 16:01
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 16:27
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Endringene jeg har gjort i forhold til Svein sitt gode forslag er:
Flyttet isolerlaskene til samme skinnestreng, så er det kun pluss du trenger mate ut fra bryterpanelet.
 
En liten kommentar Eirik: Siden det er Electrofrog veksler her (så vidt jeg forstår tidligere innlegg) så må man alltid isolere begge de "innerste" skinnestrengene ut fra hver veksel for å unngå kortslutning. Unntaket er stikkspor hvor det ikke mates inn strøm separat.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 16:56
Så vekslene bytter altså polaritet på skinnestrengen og ikke bare hjertestykket? Håpløst da... :)
Da må man altså inn med enda fler isoleringer og tilførseler for å kunne holde vekslene fri.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 17:28
Electrofrog bytter polaritet både på skinnekrysset og tilhørende skinner ut fra krysset ja. I tillegg bytter også både ledeskinner og tungeskinner polaritet slik vekslene kommer levert, det var derfor jeg anbefalte litt modifisering som nevnt tidligere. De ytre skinnene derimot beholder sin polaritet hele tiden, derfor er det nok med isolerlasker kun på de to som kommer ut fra krysset.

Jeg er i og for seg enig med deg angående det med at en og samme leder går til bryterpanelet, i stedet for litt begge deler som jeg skrev, men da trenger man noen flere isolerlasker. Jeg tok kun utgangspunkt i de som allerede var tegnet inn, derfor ble det noen ganger ytre skinne og andre ganger indre.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 18:36
Flott, da har jeg bidratt med litt koselig forvirring :p
Skal man stoppe tog inne på stasjonen og ikke gjøre sporvekslene strømløse for kjøring til andre spor, så må det til litt mer isolering og et par tilførsler da så blir alt perfekt? :)
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 20:07
hmm..dette hørtes komplisert ut. Det må vel være mulig å koble dette uten å ha en bryter for hvert spor?

Tom
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 20:27
Så lenge du kjører analogt og med kun 1 trafo må du kutte strømmen til de togene som skal stå parkert, enkelt og greit. Du trenger ikke bryter til hvert eneste spor, kun der du vil parkere et tog mens du kjører et annet. Så da er spørsmålet: Hvor mange tog snakker vi om..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 20:34
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Så lenge du kjører analogt og med kun 1 trafo må du kutte strømmen til de togene som skal stå parkert, enkelt og greit. Du trenger ikke bryter til hvert eneste spor, kun der du vil parkere et tog mens du kjører et annet. Så da er spørsmålet: Hvor mange tog snakker vi om..?


Alle spor skal kunne ha et lok stående uten at det stikker av når rundbanen kjører.

Tom
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 20:48
OK, da snakker vi om maks 4 tog, evt 5 hvis du deler opp det ytre kurvesporet og plasserer to tog der. Du må bruke det indre kurvesporet til rundbane, siden det er det eneste av de to som har direkte tilgang til begge stasjonssporene. Videre må også ett av stasjonssporene alltid være ledig for rundbanekjøringen, anbefaler da at du bruker det øverste, siden det er for kort til å holde et tog mellom vekslene der.

Det skal ikke være noe problem å få til, da har du ingen steder å sette fra deg vogner men kan bare kjøre rundt og rundt med de ulike togene, men jeg regner med at det er det du vil?

Da kan du ta utgangspunkt i skissen min som viser hvor du -må- ha isolerlasker ved vekslene, og i tillegg må du isolere en av skinnestrengene for hvert spor som skal holde tog. Denne isolerte strengen trenger da egen tilførsel via en bryter som kan kutte strømmen. Rekker ikke se på det nå i kveld, men kan evt pusle litt med det i morgen om du ikke har kommet opp med en fungerende løsning selv.

Har du forresten vurdert å kjøre digitalt? Da slipper du alt det styret med brytere og ekstraisolering av spor, siden du da styrer hvert lok individuelt. Trafoen du har nå er heller ikke bortkastet, den kan f.eks brukes til belysning og annet tilbehør. Bare en tanke...Wink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 21:22
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

OK, da snakker vi om maks 4 tog, evt 5 hvis du deler opp det ytre kurvesporet og plasserer to tog der. Du må bruke det indre kurvesporet til rundbane, siden det er det eneste av de to som har direkte tilgang til begge stasjonssporene. Videre må også ett av stasjonssporene alltid være ledig for rundbanekjøringen, anbefaler da at du bruker det øverste, siden det er for kort til å holde et tog mellom vekslene der.

Det skal ikke være noe problem å få til, da har du ingen steder å sette fra deg vogner men kan bare kjøre rundt og rundt med de ulike togene, men jeg regner med at det er det du vil?

Da kan du ta utgangspunkt i skissen min som viser hvor du -må- ha isolerlasker ved vekslene, og i tillegg må du isolere en av skinnestrengene for hvert spor som skal holde tog. Denne isolerte strengen trenger da egen tilførsel via en bryter som kan kutte strømmen. Rekker ikke se på det nå i kveld, men kan evt pusle litt med det i morgen om du ikke har kommet opp med en fungerende løsning selv.

Har du forresten vurdert å kjøre digitalt? Da slipper du alt det styret med brytere og ekstraisolering av spor, siden du da styrer hvert lok individuelt. Trafoen du har nå er heller ikke bortkastet, den kan f.eks brukes til belysning og annet tilbehør. Bare en tanke...Wink


Skal nok klare det, men jeg får ikke starta kobling osv nå, tenkte bare å lufte det litt sånn at jeg hadde litt forståelse når jeg får tid. Tar å finner løsninger selv etterhvert, takk for hjelpen så langt.
Digitalt...nja, syntes det virker som alt blir mye dyrere og mer dikk. Må nok se på koblingene over langen, men jeg skjønner prinsippet, var bare ikke helt forbredt på alle tilkoblingspuntene og bryterene, da den ultra gamle banen jeg hadde som liten ikke hadde noen bryter for strømstyring til sidespor i seg selv, derimot hadde den en vekselmotor som hadde en bryter..tenkte ikke at den bryteren både skifta pensen òg ga strøm til valgt spor, men men.

Tom
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2013 at 19:11
Da er det straks klart for innesessongen, og i den anledningen lurer jeg på hva slags tverrsnitt ledningene fra trafoen til skinnene skal ha? Mulig jeg bestiller på ebay fra denne karen: ebay.com/itm/Stranded-Equipment-Wire-18AWG-20AWG-22AWG-24AWG-26AWG-28AWG-Cable-Cord-Hook-up-/221290053954?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&var=&hash=item3385ea4142#shpCntId.

Her går det da i AWG og ikke mm2, så jeg har søkt opp denne infosiden om awg.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

Hos nmj går det kun i 0,14 og 0,005mm2, (som virker noe spinkelt på lengre strekk utifra det jeg har fått med meg på youtube..), er dette fordi Moe ikke gidder ha forbruks ledninger på lager pga folk flest bestiller fra utlandet istede, eller er 0,14 helt greit uansett?

Mitt anlegg blir ganske kortfattet hva avstander gjelder (ca 6 meter i omkrets Embarrassed) ,er det da nødvendig å ha annen kabeltykkelse på "mater" og hovedbus?

Tom
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,156 seconds.