Di.R3 - Roco 72800 |
Post Reply ![]() |
Author | |
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 10 september 2013 at 10:27 |
Nå er den kommet i all stillhet!
Forleden hentet jeg min utgave - og da kan det kanskje være interessant for noen med en liten omtale her på forum? Dette er en "teknologisk godbit" for alle som er fasinert av slikt - på linje med Trix sin førsteutgave av Lm1.01 eller revisjonsvognen som sikkert mange husker? Modellen er ganske lik de 3 roterene som NSB fikk levert i perioden 1975-77 fra Beilhack. Denne har forbilde av type Xrotm levert til SBB. - Tror fargevalg og detaljutførelse derfor passer best med en norsk versjon på slutten av 70-tallet? Bildet av 513 i Trondheim på NJK Materielldatabase er ganske likt! SBB-fargen ser lik ut, så man slipper kanskje også å omlakkere! Det ser for meg ut som det bare er å fjerne SBB-merker og sette på NSB-dekaler for å få en temmelig akseptabel NSB-utgave? Teknisk sett er dette en liten sensasjon! Den har bevegelse for:
Det kan godt være at den kan frese lett materiale som modell? Lyssetting er typisk sveitsisk. Dette ser ut til å være lett å modifisere på printplatene som lysdiodene sitter på - om man vil fornorske dette? Det er omfattende lyssetting med bl.a. lys i stigtrinnene til hytta! Likeså kobler motoren om rettning om fresen blir dreiet på understellet, slik at rettning alltid er entydig og etter lyssetting! Lyden er bra og omfattende. Det er lyd for dreiing og løft av aggregat, samt at motoren øker turtall under disse bevegelser. Freseaggregatet har tydelig "egen motor" som "lever" uavhengig av fremdrift. Det står en avansert Zimo-dekoder i denne modellen. Jeg betalte (i utlandet) ca. NOK 2700 for denne modellen - og det synes jeg er absolutt overkommelig! - Tror ikke at det vil komme en norsk utgave av denne? Til det er nok markedet for lite!
Edited by Kjell H. - 10 september 2013 at 10:38 |
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan jo legge til at ved å trykke F8, så endrer man fra sveitsiske sluttlys til "norske" :)
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, Tore - ikke helt norsk vel? :-)
Med F8 får man 3 røde sluttlys som i Sveits er "ekstra" varsellys i trekantform. - I Norge er det vel 2 røde lys nede som er vanlig. - Her har denne modellen bare ett rødt lys på høyre side bak som standard. - Som sagt, er det omfattende lyssetting og mange muligheter! Man trenger 12 F-knapper for å få med alle lyd/lys/bevegelsesfunksjoner
|
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da lærte jeg noe nytt i dag også :)
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå har jeg sett nærmere på muligheten til "å mappe om" sluttlysene på roteren.
Man må fysisk inn på printkortene for å gjøre dette. - Helt enkelt er det dog ikke mht. loddeferdigheter men det går an å få 2 røde lys nede, både forover og bakover. Da vil kun den 3. som står i midten oppe, styres av F8. Bak må man kutte ledningsbanen på det lille printet som lysdiodene står på oppstrøms seriemotstanden til venstre røde diode (sett i kjøreretning) og forbinde den med tilsvarende punkt på høyre diode. Da må denne strapping legges mellom hovedprint og det lille printet for lysdiodene. Det er gunstig å bruke en gjennomplettering som feste for laskene. Jeg bruker tynn, isolert wire-wrap-tråd til slik lasking. Foran er det litt værre! Her må seriemotstanden til tilsvarende diode finne ny plass. Jeg fjernet den og monterte den på et nytt sted på hovedprintet. Det er sikkert flere muligheter da det er mange rette partier på ledningsbanen på hovedprintet som kan kuttes og gi plass for omplassert seriemotstand? Deretter må det laskes som på den bakeste dioden. Et tips når man demonterer. Man må lodde av alle 6 ledninger som går inn på printet og ta dette løs. Vær obs på bryteren under remontering som er loddet på printet. Den er endebryter for dreiebevegelsen . Bryteren kan lett komme i knip mot kammen som aktiverer den, om den ikke blir aktivert når man skrur printet på plass. Det er en utsparing i printet der man kan se og komme til dette. Er det noen interesse, kan jeg prøve å ta et foto av hvordan jeg har utført dette? Glemte å nevne: Når Roco har utført elektronikken på en slik måte, er dette neppe tilfeldig? Dersom de også hadde en norsk utgave i tankene, så hadde de kunnet endre lay-out på hovedprint så det hadde "bare" vært å lage de enkle småprintene om for å kunne få flere lyssettinger etter versjon - eller de kunne ha arranger et strappefelt på hovedprintet der de enkelt kunne tilpasse dette. Derfor tror jeg at det ikke kommer noen norsk versjon. - NMJ har sikkert gitt input om det? - Ellers er denne modellen nå vanskelig å få tak i i Tyskland. - Kun de som hadde forhåndsbestillt fikk kjøpe. Min forhandler bestillte det han fikk i forhåndsbestilling pluss et par ekstra. Det forsvant første dagen - og han fikk info av Roco at de ikke hadde flere på lager og at de heller ikke hadde planer om en ny serie.
Edited by Kjell H. - 12 september 2013 at 12:02 |
|
![]() |
|
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det hadde jo vært gøy å lage en norsk versjon av denne.
Noen som har oversikt over hva som har skjedd av ombygging på de norske utgavene?
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det spørs hvilken epoke/årstall du mener, Svein?
Den sveitsiske som Roco har laget, er jo temmelig nær 1978-versjonen på linken over, bortsett fra noen små detaljer. Vanskeligst å korrigere, er nok lykteplassering? Roco har 2 lykter på hver side horisontalt plassert mens de på den norske står vertikalt. Ellers er noen deksel, stiger og rekkverk endret på. Etter som Deutz-motorne stadig hadde problemer, ble vel utlufting av motorrommet endret - og til slutt ble vel de originale motorene skiftet ut med MTU/Mercedes? Dissse endringer er vel heller ikke likt utført på alle freserene og særlig maskinhuset har blitt endret ettersom årene har gått. Derfor er vel JBV-versjon mer krevende å lage enn NSB-leveranseutførelse? Freseaggregatet ble også endret/forenklet med en "kloss" mellom de 2 freserrotorene i stedet for den skruen som modellen har.
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tja, Rocos Beilhack har 6 ventilasjonsgitter på hver langside av motorrommet. De har full høyde. På bildene av Di.R3 fra 1978-81 i MDB, er det kun 4 gitter i lengderetningen, riktignok med et smalere "blankt" felt nærmere førerhuset. På bildet av 513 fra 1978 er det to gitre i høyderetningen, med et blankt felt mellom, mens på andre bilder er det bare gitre nederst. På nyere bilder ser det være 6 ventilasjonsgitre eller deksler på hver side av motorrommet, altså mer som Rocos modell. Men da er det gitre bare øverst, bortsett fra på 511, som har 5 lukkede deksler og ett med gitter nederst. Desseverre mangler MDB bilder av Di.R3 fra perioden mellom 1981 og 2003. Her er det kanskje marked for et ombyggingssett? Med mindre Roco kommer på markedet med en norsk utgave innen rimelig tid, da. |
|
![]() |
|
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bilder av modellen?
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er en link til produsentens bilde. - Klarer ikke å ta noe bedre bilde selv.
- Ellers synes jeg ikke forskjellen mellom 5 eller 6 luftegittere på siden og del av disse som er tettet, er en særlig stor detalj for meg. Her er teknikken og inntrykket av "en typisk norsk roter" viktigere. Det er en rekke slike avvik mellom modell og norsk forbilde. All den tid disse roterene ble ombygget flere ganger, så er det vel heller ikke 2 som i dag er helt like heller? Holder man seg til leveranseversjon, så er det etter min mening mindre avvik til Roco-modellen enn fra leveranseversjon til dagens ombyggede versjon.
|
|
![]() |
|
GETEL57 ![]() Veteran ![]() Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Terje
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
:-)
- Der har jeg heller ikke vært velkommen tidligere (som ivrig forkjemper av NEM-hjul, fungerende kulisser og kortkoblinger). Jeg aksepterer at små tog er kompromiss av de store og har aller størst glede av å kjøre "fantasimodeller" uten eksakt norsk forbilde i Livesteam! Det hadde vært greit om Roco hadde utstyrt roteren med 6 ventilasjonsluker - men hvor mange personer i Norge vil umiddelbart se at dette er feil med bare 5 i denne utførelse/versjon? - Det klarer jeg fint å leve med!
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For ordens skyld (til nagletellere som måtte lese dette), så har Roco 6 ventilasjonsluker på hver side. NSBs Di.R3 hadde tidligere 4. Jeg kan ikke se at noen har hatt 5. |
|
![]() |
|
GETEL57 ![]() Veteran ![]() Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fant dette bildet, litt bedre detaljer enn tidligere bilder. Har ikke funnet årstallet
|
|
Terje
|
|
![]() |
|
GETEL57 ![]() Veteran ![]() Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Problem med å rotere overbygget
Har ikke hatt anledning til å teste Roco sin fres på digital før nå, og rotasjonen av overbygget går ikke uten litt starthjelp. Da jeg skulle ta den løs fra transportplaten den var skrudd fast på så var den så hardt skrudd fast at jeg hadde problem med å få den løs. Noen andre som har hatt problem med denne funksjonen av rotasjon av overbygg? |
|
Terje
|
|
![]() |
|
tso ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 juni 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hadde samme problemet på min.
Fikk den byttet umiddelbart. Var problem med den første leveransen. Trond S. |
|
![]() |
|
ecr ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 24 oktober 2015 Location: norge Status: Offline Points: 1 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gledelig informasjon til alle:
Roco kommer med en norsk versjon denne, i sitt nyhets program for 2016. Løp og bestill :-) |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |