MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner igjen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner igjen

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner igjen
    Posted: 24 august 2013 at 21:32
Hei hei hallo alle MJ fans!   Wink
Tenkte å live opp den gamle hobbyen igjen og det er over 15år siden sist jeg har drevet med modell jernbane så etter det jeg kan se så blir det som å begynne på nytt og har i den forbindelse en del spørsmål. Mange av de har sikkert blitt besvart flere ganger før så jeg setter pris på om dere tar dere tid til å svare nok engang   Tongue
 
Kan da starte med å presentere meg selv, er vel bare vanlig folkeskikk det vel? 
Jobber i Jernbaneverket på signal der jeg jobber med vakt, vedlikehold og sluttkontroller.
Interessen for modell jernbane ble vel "arvet" fra min far som er lok fører så har det vel litt i blodet?!?!  Tongue
 
Så til saken kjerne, jeg vil bygge 2L digitalt HO og da har jeg forstått at det er greit å starte med ett Roco starter sett?
Liker tanken på å bruke flexi skinner og har noen meter liggende er det greit å bruke de? blir vel ikke for gamle de, eller har det skjedd noe på den fronten også? Eller er det bedre å bruke geo skinner?
Også standard spørsmålene:
Hva bør jeg tenke på? Hva må jeg ha?
 
Har sittet å kludret litt på Anyrail og lekt meg litt med noen tanker på hvordan det kan bli. Om det er noen som har noen nyttige innspill på ting som kan forandres/ forbedres siden jeg nesten begynner på scratch igjen    Wink
 
Gult og hvit skal forstille gulv
Svart er hindringer
Grønt er selve bygge platen
 
Kommer sikkert på masse spørsmål etter hvert
 
På forhånd takk   LOL
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2013 at 22:02
Du vil få en følelse av et mye større anlegg hvis du legger banen langs veggene og ikke midt i rommet. Større kjørelengder vil du normalt også oppnå med dette.
Svein S
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2013 at 22:16
Ja, det har du nok et poeng. Blir vel kanskje noe mer i denne retningen da?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 09:09
Kan du lage en målsatt tegning av hele rommet inkludert alle vegger, dører vinduer osv, samt alle andre hindringer du ikke kan flytte på? Uten å tegne inn anlegget slik du har gjort, kun det tomme rommet. Har litt problemer med å se for meg plassen slik du har tegnet det inn nå...


Edited by Svein_A - 25 august 2013 at 09:10
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 09:27
Forøvrig ser det ut som du har et veldig stort rom til rådighet. Det kan kanskje bli litt mye å gape over på en gang, har du vurdert muligheten for å bygge det i flere etapper med gradvis utvidelse? Lurer også på hva slags type anlegg du vil ha:

- Kontinuerlig kjøring med mange tog?
- Konkret forbilde eller fri fantasi, evt en kombinasjon?
- Epoke?
- Travel hovedlinje eller roligere sidebane?
- Variert godstrafikk og industrier som skal betjenes, eller passasjertrafikk, evt begge deler?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 14:24
Takker for svar   Clap
 
Her kommer en ny tegning over rommet/rommene, håper det er forståelig.
Dørene er bare åpninger uten dørblad, og det er ingen vinduer i rommet.
En annen ting å merke seg er at jeg må ha gjennomgangsmulighet mellom dør A og B.
Ble feil med målene på pipa ser jeg, dette skal være: 53,5cm dyp og 51cm bred.
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 14:47
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Forøvrig ser det ut som du har et veldig stort rom til rådighet. Det kan kanskje bli litt mye å gape over på en gang, har du vurdert muligheten for å bygge det i flere etapper med gradvis utvidelse? Lurer også på hva slags type anlegg du vil ha:

- Kontinuerlig kjøring med mange tog?
- Konkret forbilde eller fri fantasi, evt en kombinasjon?
- Epoke?
- Travel hovedlinje eller roligere sidebane?
- Variert godstrafikk og industrier som skal betjenes, eller passasjertrafikk, evt begge deler?
 
Tanken var å bygge ut i flere etapper for å ikke gape over alt for mye til å begynne med og at dette blir et prosjekt som jeg og min samboer kan kose oss med nå som huset snart er ferdig oppusset. Hun er veldig kreativ med erfaring fra formgiving og er veldig positiv til prosjektet.
 
Også til type anlegg jeg hadde tenkt meg:
1: Vil ha mulighet til å kjøre flere tog samtidig om det er mulighet for det.
 
2: Vil ha norsk forbilde med en god rot i virkeligheten bortsett fra lengde på blokk strekninger vil vel ikke bli i samsvar med størrelse på stasjonene.
 
3: Når det gjelder epoke så tenkte jeg fra El.11 og nyere med hovedsakelig godstrafikk, men vil ha med noen persontog i tillegg.
 
4: Litt roligere sidebane i Kongsvingerbanen stil kanskje til og med Grensebanen mellom Kongsvinger og Charlottenberg.
 
5: Når vi tenke Grensebanen så er det jo i all hovedsak gods og industri som gjelder med ett og annet persontog
 
 
Setter virkelig pris på svar altså, kribler i fingrene etter å begynne   Smile  
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 15:30
Det er en romstørreøse som mange nok misunner deg. 30-40 kvadrat er mye. Du sier ikke noe om hvordan dørene slår elelr er hengslet. Det er greit å vite med tanke på hvilken plass som er nyttpar akkurat i dørpartiet.
Hvordan stiller du deg til duck unders? Dvs. at det er nødvendig å bøye seg under anlegget et eller annet sted for å komme til på innsiden o.l.? Duckunders kan gjøres ganske smale, men man må altså ha kropp til å kunne bøye seg ned. Høyden på sporet ved duck unders er også avgjørende for omd etet er uakseptabelt eller ikke. Fremo legger for eksempel sporet 130 cm over gulvet, fordi det oppleves som en god høyde dersom man er stående/gående langs anlegget. Når takhøyden er under 190 cm, så er vel ikke to-etasjesanlegg så veldig aktuelt i alle fall, så da kan anleggets 0-mivå godt legges på den mest komfortable høyden.
Svein S
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 16:40
Originally posted by ses ses wrote:

Det er en romstørreøse som mange nok misunner deg. 30-40 kvadrat er mye. Du sier ikke noe om hvordan dørene slår elelr er hengslet. Det er greit å vite med tanke på hvilken plass som er nyttpar akkurat i dørpartiet.
Hvordan stiller du deg til duck unders? Dvs. at det er nødvendig å bøye seg under anlegget et eller annet sted for å komme til på innsiden o.l.? Duckunders kan gjøres ganske smale, men man må altså ha kropp til å kunne bøye seg ned. Høyden på sporet ved duck unders er også avgjørende for omd etet er uakseptabelt eller ikke. Fremo legger for eksempel sporet 130 cm over gulvet, fordi det oppleves som en god høyde dersom man er stående/gående langs anlegget. Når takhøyden er under 190 cm, så er vel ikke to-etasjesanlegg så veldig aktuelt i alle fall, så da kan anleggets 0-mivå godt legges på den mest komfortable høyden.


Dørene er bare hull i veggen, sitter ikke dør der.
Når det gjelder duckunders så kan det godt være det, eneste jeg vurderer er om jeg må ha fri passasje mellom dør A og B kan vel egentlig være duck under i mellom rommene bare jeg tar meg dit da det er ett par rom på innsiden av dør B. Men de rommene er bare i bruk til varmtvanns breder O.L . kanskje mulige fremtidige anlegg innover der.... Men det må tiden vise
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 18:32
Det er for øvrig dør A som jeg bruker for å komme inn i rommet   Smile 
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 19:16
Var å rotet litt på loftet til mor og far.
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 23:26
Her er en skisse til en mulig måte å utnytte rommet på. Nå ser jeg at du sier at du må ha gjennomgang mellom de to dørene. Det kan gjøres ved å trekke anleggsbitene nederst litt opp slik at det blir plass til passasje der.


Svein S
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 17:56
Heisan!
 
Ble inspirert av forslaget ditt Svein, så nå har jeg prøvd meg igjen med duck unders for å få utnyttet rommet maks!   Big smile
Er på veldig tynn is når det gjelder dette så setter pris på innspill.
 
Her er tankene mine:
 
1. Begynne å bygge fra høyre på tegningen deler derfor byggingen opp i 4-5 deler for å ikke gape over for mye med engang. 
 
2. Mulighet for å kjøre "igjennom" magasinet for å få en full runde.
 
3. Dette må nesten ekspertene svare på, men lurte på om det var mulighet for å heise duckunder som er 68 cm lang (kanskje den på 50cm også?!?) noen cm så det er lettere å ta seg under eller om det er greit å ha den som den er. (tenkte å legge meg på FREMO høyde som 0-plan)
 
4. Hvor mange Stasjoner/Godsterminaler synes dere at det er forsvarlig å ha?
 
5. Det er minimum 50cm bredde overalt man kan gå.
 
6. Er det noen "standard" på hvor lange krysningssporene bør være?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 18:20
Ser at du allerede er godt i gang, det er bra!Smile Legger likevel ved et utkast jeg har puslet med i ettermiddag:



Jeg har lagt vekt på ganske generøse gangveier (90cm), og har en litt mer lineær tilnærming. Anlegget er tegnet som punkt til punkt (fra togmagasin til endestasjon) med mulighet for rundbanekjøring, og jeg har indikert fire ulike stasjoner rundt omkring. Hvis du reduserer til tre stasjoner vil du få lengre strekke mellom de.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 19:23
Den der var ikke dum Svein, ser ikke ut som første anlegget du tegner gitt  Tongue fikk litt å tenke på nå   Wink
 
Virker veldig ryddig og fint, den blå streken er en skillevegg det da sikkert?
Likte løsningen med de "løft bare broene" er vel mulig å implantere det på min versjon også.
 
Liker også tanken på rundbane kjøring.
 
Mulig min versjon blir litt rotete? noen tanker rundt det? kunne tenke meg å implementere noen tømmer/container terminaler da det er godt jeg primært er interessert i med noe person tog   Smile
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 19:34
Du lurer på mulighet for å heise opp en duckunder-bit?
Ta en titt på side 58 i oktobernummeret av ModelRailroader. (MR)
Der beskriver dansken Flemming Ørneholm hvordan han har bygget en lokterminal for store amerikankse lok - og den heiser han opp under taket for å komme til en dør.

MR er nå tilgjengelig for de som har digitalt abonnement, men vil vel være i en Narvesen-kiosk utover høsten.

Forøvrig tenker jeg om dukk-under at om de ikke kan heises, bør de være så smale som mulig, og ha så stor fri høyde under som mulig.
Selv om du er en ung mann, så er det jo slik at vi alle blir eldre med årene - og kroppen ikke så fleksibel lenger Cry

Lykke til
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 19:42
Hvis man har plass - og det har jo du - bør man velge en minimumsradius på minst 75 cm, gjerne 1 meter.  Det ser langt mer naturtro ut, enn de trikkesporene man tilbys med de fleste seksjonsskinner. Med slake kurver kan man uten problem kjøre lange tog og lange vogner uten at det ser pussig ut. Enda slakere kurver (radier på godt over meteren) kan godt legges inn framfor helt rette strekninger også. Dette kalles kosmetiske kurver. Svein_A har en slik på den nederste stasjonen i sin skisse.

Duck unders bør også gjøre så smale som mulig, slik at det er lett å komme under. De kan også være utløftbare for å tillatte vanlig passasje, men det krever litt mer av konstruksjonen slik at skinnene treffer korrekt når den utlføtbare ligger på plass.
Svein S
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 19:46
Originally posted by KnuT KnuT wrote:


Forøvrig tenker jeg om dukk-under at om de ikke kan heises, bør de være så smale som mulig, og ha så stor fri høyde under som mulig.
Selv om du er en ung mann, så er det jo slik at vi alle blir eldre med årene - og kroppen ikke så fleksibel lenger Cry

Lykke til
 
Stemmer nok dessverre det ja, blir nok ikke noe sprekere med åra  Tongue
 
Kanskje best med en løsning som Svein foreslo ved dørene da med en liten planke bit akting sak som man bare kan løfte bort når man går ut og inn av rommet, er vel fullt mulig å få til noe sånt med forslaget mitt også, blir jo 1 maks 2 spor som skal krysse den "broen".
 
Er da skikkelig hjerne trim dette merker jeg, nesten så jeg våknet støl i hodet i dag. Bygger modell jernbane i søvne om natta til og med   Wink
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 20:02
Originally posted by ses ses wrote:

Hvis man har plass - og det har jo du - bør man velge en minimumsradius på minst 75 cm, gjerne 1 meter.  Det ser langt mer naturtro ut, enn de trikkesporene man tilbys med de fleste seksjonsskinner. Med slake kurver kan man uten problem kjøre lange tog og lange vogner uten at det ser pussig ut.
 
Kan for tenke meg det ja, så et eksempel på Youtube når det gjelder den problemstillingen der ja.
Så da blir det tilbake til tegnebordet, prøve å få lagt inn kanskje en "sekkestasjon" og noen terminaler    Smile
 
Med radiuser på R2: ca.35    R3:  ca.45       R4:   ca.50 så ser jeg det at det blir litt snaut    Cry
 
Men problemer er til for å løses, jeg går på med friskt mot    Big smile
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 20:43

Originally posted by Totto Totto wrote:

Med radiuser på R2: ca.35    R3:  ca.45       R4:   ca.50 så ser jeg det at det blir litt snaut

Når du har så god plass, vil jeg fraråde så krappe radier som 36 cm, selv i tunneler. Enkelte lok og vogner kan ikke kjøres der, og det er større fare for avsporing selv med kortere vogner. Lange boggivogner, motorvognsett og damplok krever av og til større radier. Men en del toakslede vogner med lang akselavstand, f.eks. containervogner og NMJs norske stakevogner, sporer også av. Det er synd å bygge et stort H0-anlegg der slike modeller ikke er kjørbare - det gjør det f.eks. tilnærmet umulig å kjøre et "representativt" norsk godstog fra rundt 1970-tallet og senere.

Om du ønsker å kunne kjøre dyre småseriemodeller, f.eks. fra NMJs Superline-serie, tror jeg du må opp i ca. 60 cm for å være noenlunde sikker.

Når man omtaler sporradier som R2, R3 o.s.v., bør man alltid angi hvilke radier (cm/mm) man mener, da det er avhengig av produsent og skinnesystem (og for den saks skyld skala, men det er gitt i H0-forumene). F.eks. bruker Roco "R2" om en radius på ca. 36 cm, mens Märklin og enkelte andre kaller den R1. (R1 hos Roco er/var en industrispor-radius på ca. 25 cm.) R3, R4 etc. er heller ikke det samme for Roco Geoline som for Rocos eldre skinnesystemer.

Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 21:05
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Totto Totto wrote:

Med radiuser på R2: ca.35    R3:  ca.45       R4:   ca.50 så ser jeg det at det blir litt snaut

 

Når man omtaler sporradier som R2, R3 o.s.v., bør man alltid angi hvilke radier (cm/mm) man mener, da det er avhengig av produsent og skinnesystem (og for den saks skyld skala, men det er gitt i H0-forumene). F.eks. bruker Roco "R2" om en radius på ca. 36 cm, mens Märklin og enkelte andre kaller den R1. (R1 hos Roco er/var en industrispor-radius på ca. 25 cm.) R3, R4 etc. er heller ikke det samme for Roco Geoline som for Rocos eldre skinnesystemer.

 
Okay, som du sikkert har forstått så jeg jeg ganske ny på dette og det kan kanskje forklare at jeg utrykker meg litt klønete i blant  Embarrassed    men det jeg mente med R2 - R3  osv var henvisninger til den tegningen jeg hadde lagt inn før i forumet   Wink
 
Lærer sakte men sikkert    Big smile
 
Driver å "modder" litt på tegningen nå, håper å få et utkast snart   ;)
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 22:24
Her kommer et forslag til    Tongue
 
De grønne sirklene har en radius på 75cm de er bare for å vise radius mulighetene   Wink
 
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 22:40
Mulig dette alternativet her er bedre, gir mulighet til enda større kurve radiuser.   Smile
 
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 09:51
Hus at du også skal ha arbeidsrom og muligheter for at operatører passerer hverandre i midtgangene mellom anleggsseksjonene
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 11:21

Jeg synes dette ser veldig lovende ut. Det er mange spennende sporplaner som kan legges inn på den konfigurasjonen. Men hør på det Morten Jacobsen sier om å gi plass i hvert fall til at folk kan passere hverandre noen steder med brukbar margin. En arbeidsbenk er også nyttig. Dersom deler av anlegget legges enda høyere enn 130 cm over gulv, er det imidlertid mulig å få til arbeidsplasser under anlegget i sittehøyde. Hjemmeanlegget mitt ligger på ca 150 cm, og jeg har arbeidsbenker og hyller under hele anlegget, slik bildet nedenfor viser:

 


Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 14:38
Det er også viktig å kunne "rekke over" anlegget, dvs. at anlegget bør ikke være dypere enn 60 - 80cm avhengig av høyden over gulvet. Eventuelt må det planlegges inn luker i anlegget hvor det er mulig å komme opp for å rekke videre innover landskapet. Men alle steder som du må komme til "under drift" bør være innen armlengdes avstand. Wink
 
Selv har jeg valgt å ha mulighet for å fjerne deler av anlegget (i form av moduler) under byggingen slik at jeg kan komme til innved veggene der hvor anlegget er "dypt".
 
Dette kan bli et spennende anlegg, og som Morten sier så bør du regne med at det skal være flere enn deg i rommet. Anlegget blir såpass stort at det med fordel kan betjenes av flere operatører. Delt glede er større glede LOL
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 16:50
Hei igjen alle sammen!
 
Må virkelig si at jeg setter pris på tipsene deres altså, bra respons  Clap
 
Prøver å implantere alle forslag i evt tips og triks ettersom de kommer, tegningen ser pr nå ut som dette   Wink
 
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 18:45
Jeg har litt lyst til å gå tilbake til den opprinnelige "ønskelisten" din, og se på denne opp mot de skissene du tegner. Som du sikkert har oppdaget nå har du et rimelig stort areal til disposisjon (kanskje -for- stort?), og det er mange forskjellige måter å fylle det arealet på.

Som eksempel kan jeg ta den siste skissen din; et relativt komplisert rammeverk med to plasskrevende 180-graders kurver, tildels trange passasjer og generelt veldig mye svingete partier. Jeg har ingen problemer med å se for meg et kjempeflott anlegg hvor togene snirkler seg rundt og gjennom høye fjell og dype daler, men jeg sliter litt med å se for meg en sidebane på østlandet...

Nå må du ikke ta dette som kritikk av planleggingen din, det er det absolutt ikke ment som. Det jeg vil frem til er at ofte tenker man alt for komplisert, og innbiller seg at et interessant og spennende anlegg bare -må- ha masse komplisert sporføring og en avansert fasong.

Jeg tør komme med påstanden om at det beste anlegget ikke nødvendigvis er det som tar opp mest plass og har flest mulig spor. Det beste anlegget for deg er det som på best mulig måte ivaretar nettopp dine ønsker og behov og drømmer. For et lite begynneranlegg er det ikke så farlig om du bommer litt på dette i begynnelsen, du kan alltids rive det ned og starte på nytt igjen. På et såpass stort anlegg som du her skisserer vil derimot slike feil fort bli ganske kostbare, og kanskje også føre til at du mister lysten. Derfor tror jeg det er ganske viktig at du lytter til din indre stemme og finner ut hva du er ute etter, og bygger anlegget med dette som utgangspunkt.

I virkeligheten bygges jernbanen for å være mest mulig effektiv, og jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan etterstrebe dette litt i modell også. Jernbanen går heller ikke i ring eller frem og tilbake over seg selv (OK, med noen unntak, bl.a. Flåmsbana og i SveitsWink), den er en lang tynn tarm som går fra ett sted til et annet.

Det var også dette jeg hadde i bakhodet da jeg laget skissen som er på første side i denne tråden; en relativt enkel og lineær plan, kanskje også litt kjedelig ved første øyekast, men hvor togene faktisk går fra ett sted til et annet og operatøren følger toget hele veien rundt anlegget og betjener stasjonene underveis. Ved flere operatører kan det også fint planlegges togmøter på stasjonene, i tillegg til vognene som skiftes rundt på ulike sidespor og industrier. Samtidig kan du, når du er alene og føler for det, sette igang et tog som kjører kontinuerlig på rundbanen mens du konsentrerer deg om å skifte vogner på en av stasjonene, eller bare slappe av og nyte en kald pils mens du ser togene kjøreBeer

Jeg sier ikke at en slik plan er den beste løsningen for deg, det må som sagt kun du avgjøreSmile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 18:57

En forferdelig skisse, men du skjønner kanskje hva jeg foreslår med disse barnestrekene. Jeg har fjernet den ene duckudneren, for det er vel en fordel med så få som mulig med slike. Jeg har lagt inn en sløyfe inn ved arbeidsbenkrommet, og en gjennomgang gjennom Leca-veggen for å komme til området på den andre siden, der det kan legges en stor endestasjon. Alternativt kan du beholde duck under ved dør B i stedet.

Røde felt antyder hvor stasjoner kan ligge. Den blå linjen kan være en hovedlinje med mulighet for rundbanedrift, men altså med avstikker til endestasjonen også. Fra forgreningsstasjonen nede kan man via lilla linje komme til en sidebane som også fører en i en sløyfe. Man kan vurdere om sudebanen i stedet kunne ende i en mindre endestasjon. Da trenger du ikke plass til vendesløyfe på den midterste halvøya, og kan kanskje i stedet flytte plassen til sløyfe over til der endestasjonen er tegnet inn. Da kan sløyfa i arbeidsbenkrommet også sløyfes. Altså et eller annet slik:


Svein S
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 19:11
[QUOTE=ses]

 Alternativt kan du beholde duck under ved dør B i stedet.

[QUOTE]

 
Det er en fordel pga det er dør A jeg bruker for å komme inn og ut av rommet, dør B går bare videre inn i kjelleren til rom som nesten ikke er i bruk   Wink
 
Og liker tanken på å kunne bygge ut i puljer, bygge en bit som blir delvis fungerende eller bortimot ferdig før jeg begynner på neste bit.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.