MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Hjelmkamera på MJ-vogn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelmkamera på MJ-vogn

Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelmkamera på MJ-vogn
    Posted: 25 august 2013 at 21:25
Jeg kjøpte meg et actionkamera her før somemren. Jeg hadde en baktanke med det, og det var å velge en utgave som ikke var større enn at det kunne monteres i en vogn, slik at man kan ta videoopptak fra MJ-anlegg som om det er slik lokfører ser det.

Jeg valgte derfor et kamera av typen Contour som jeg antok var innenfor konstruksjonsprofilen i H0. I dag fikk jeg endelig tid til å teste ut prosjektet, og det viste seg at det både var enkelt å få til, og at selve konstruksjonen var gjort på en kvarter. Slik gikk jeg fram:

Jeg så om jeg hadde en gammel vogn som jeg kunne ofre for prosjektet, og en Lima B3 fra ca 1980 ble funnet passende. Taket blle vippet av, og seteinnmaten fjernet. Så fant jeg fram Dremel'n og satte på en separasjonsskive. Det viste seg at kameraet gikk pent innenfor veggene på vogna. Det var derfor bare behov for å skjære ut hull i gulvet nok til at kameraet kunne plasseres dypt nok til at foten av kameraet så vidt lå høyere enn skinnetopp. Dermed stakk ikke toppen av kameraet stort mer opp en toppen av taket på en Di 3.

Bonus var at vognsidene måtte presses litt ut der kameraet var tykkest, og det medførte at kameraet satt passe hardt fast. Det var dermed ikke behov for å lage noen egen festeanordning for kameraet. Det er enkelt å ta ut og inn.

Disse kameraene er svært vidvinklete. Det er gunstig med tanke på dybdeskarpohet som er helt avgjørende for naturlige opptak på en nedksalert modellbane. Etter et forsøkspptak så jeg at framre del av vogna vistes på opptaket. Denne delen av vogna ble derfor trimmet nok ned til at vogna ikke kom med på opptaket. Vogna skal skyves likevel, så det er ikke behov for kobling i den enden.

Her er et par av opptakene som ble gjort med i dag: http://youtu.be/YZisMESuWQY

Opsettet for videopptaket, gjort på et langt fra ferdig hjemmeanlegg:

Svein S
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2013 at 22:01
Moro påfunn gitt!  Big smile
Gleder meg til å se fler snutter   Wink
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 12:14
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg kjøpte meg et actionkamera her før somemren. Jeg hadde en baktanke med det, og det var å velge en utgave som ikke var større enn at det kunne monteres i en vogn, slik at man kan ta videoopptak fra MJ-anlegg som om det er slik lokfører ser det.

Stilig!
Regner med at du tar med denne på klubben på tirsdag?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 13:34

Det gjør jeg nok.

For øvrig ser jeg at Contour visstnok er gått konkurs. Denne beskrivelsen er derfor bare nyttig for de som allerede har et slikt kamera. På den annen side blir vel ikke slike kameraer akkurat større i framtiden, så det er sikkert mange andre muligheter for lignende konstruksjoner.

Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 14:08

Det gjør jeg nok.

For øvrig ser jeg at Contour visstnok er gått konkurs. Denne beskrivelsen er derfor bare nyttig for de som allerede har et slikt kamera. På den annen side blir vel ikke slike kameraer akkurat større i framtiden, så det er sikkert mange andre muligheter for lignende konstruksjoner.

Ryktene om at Contour er konkurs stemmer visstnok ikke. Omstruktering og økonomiske problemer, men fortsatt drift.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 17:27

Jeg så om jeg hadde en gammel vogn som jeg kunne ofre for prosjektet, og en Lima B3 fra ca 1980 ble funnet passende. [...]

Fiffig! Men det skjærer meg i hjertet å se en modell av en norsk vogn slaktet slik, selv en gammel B3 fra Lima. Slike kan man jo bygge om til andre vogntyper som ikke finnes fra NMJ, f.eks. ved hjelp av messing- eller nysølvsider fra Scandinavian Miniatures.

Hadde man byttet ut selve tanken på en tankvogn med kameraet, kunne man fått til noe som ligner litt på en ordentlig vogn, og som ser litt mindre iøynefallende ut. Om man også vil bruke det som hjelmkamera, slik at man enkelt må kunne ta det av vogna, får man klare seg uten detaljer som stige.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2013 at 19:53
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Fiffig! Men det skjærer meg i hjertet å se en modell av en norsk vogn slaktet slik, selv en gammel B3 fra Lima. Slike kan man jo bygge om til andre vogntyper som ikke finnes fra NMJ, f.eks. ved hjelp av messing- eller nysølvsider fra Scandinavian Miniatures.

Da er nok jeg atskillig mer hårdhjertet overfor vogner fra den epoken. Disse Lima-vognene er jo dessuten erstattet av atskillig bedre modeller fra NMJ.

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Hadde man byttet ut selve tanken på en tankvogn med kameraet, kunne man fått til noe som ligner litt på en ordentlig vogn, og som ser litt mindre iøynefallende ut. Om man også vil bruke det som hjelmkamera, slik at man enkelt må kunne ta det av vogna, får man klare seg uten detaljer som stige.

Men denne vognene skal jo ikke være iøyenfallende, men brukes til å få øyne for andre ting på anlegget. Jeg vil da ikke finne på å la denne vogne stå på et anlegg uten at den er i bruk for opptak. Å kamuflere den i en tankvogn er jo helt uprotoyp. Kameraet er dessuten for stort til en slik kvasiløsning.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.