3D printer |
Post Reply |
Author | ||
erakt
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 juli 2013 at 18:27 |
|
Nå kommer 3D printerene for det private markedet, ikke så ille pris på den heller. Regner med att utviklingen nå skytter fart og stadig bedre og rimmeligere modeller kommer etterhvert.
|
||
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute" |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette tror jeg er en printer som har svært få anvendelsområder for skalamodellbyggere. Minste lagtykkelse er 0,2 mm. Dette vil gi modeller med en "Lego"-effekt som vil være uakseptabel. Etter min mening finnes det to 3D printere som kan være av interesse for småprodusenter og avanserte selvbyggere: Form1 B9Creator Form1 leveres ferdig til bruk og koster $3299,- B9Creator koster som byggesett $ 2990,- og ferdig bygget og kalibrert $ 4995,- Så må man regne med ganske heftige portokostnader +moms. Og resin til delene er heller ikke gratis. De fleste av oss vil nok være mye mer tjent med å sjekke ut printetjenester som iMaterialise og Shapeways. Edited by Håvard H - 10 juli 2013 at 08:38 |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hitsetter et innlegg fra et ME-forum. Den beste oppsummeringen jeg har sett om temaet. Kan underskrive på alt han sier av egen erfaring.
Forumet finner du her MEW forum |
||
Terje V.
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan du vise noen eksempler på deler du har fått lagd på 3D printere? |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har prøvd en del 3D printere, men alle har sine svakheter og er ikke brukenes "rett ut av esken" for vårt bruk.
Men er man klar over svakhetene, så kan man få til brukbare resultater.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
TeVe
Post Options
Thanks(0)
|
|
Delene fra 3D-printere ble brukt som master for å lage avstøp i pur fra silikonformer. Originalene er oppdragsgivers eiendom og ble som regel oversendt denne. Vi gjorde imidlertid også egne deler i SLA og SLS. Skal se hva som ligger tilbake fra dette. |
||
Terje V.
|
||
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
|
3D printing er egentlig ekstremt frustrerende greier.
Det finnes maskiner og prosesser som er mer enn bra nok til vår bruk. Problemet er at det ennå ikke finnes maskiner og tjenester som er enkelt tilgjengelig for modellbyggere. Print-A-Part var helt å grensen til å bli et supert valg for modellbyggere. Men istedenfor å skjerpe tjenesten valgte morselskapet Fine-Line Prototyping å kverke Print-A-Part. FLP leverer fantastiske prints fra sine Viper maskiner, men prisene starter på over 120 dollar for en bitteliten del. Shapeways er populær blant modellbyggere, og holder hyggelig priser. Men kvaliteten er rett og slett ikke god nok for kritiske selvbyggere. Det finnes en rekke andre tjenester som havner i denne kategorien, feks. iMaterialise. Solidscape leverer maskiner som er perfekte for printing av voksmastere for messingstøp. Men maskinene er for dyre for småfirma og hobbybrukere. Pålitelige tjenesteleverandører har vist seg vanskelig å finne. B9Creator lager billige printere innen rekkevidde for hobbyfolk, men dette er "the new frontier" og det er fortsatt mye arbeid med kalibrering, nye resinmaterialer, egnethet som mastere osv. med disse mskinene. Formlabs leverer sin Form1 som "Plug and play", men de har store problemer med å fylle alle ordrer. Dessuten henger et søksmål fra 3DSystems som en svart sky over firmaet, og det kan godt være at Formlabs dager som uavhengig firma er talte. Som sagt, frustrasjonen min bunner i at vi er så nære det store gjennombruddet for 3D til modellbygging. Så nære som dette kom jeg med Print-A-Part: Dette er en ubearbeidet del printet hos Print-A-Part. Den er kun grunnet med Tamia primer etter en lett vask i tekisk sprit. Dette er en kvalitet som absolutt er god nok til resinstøpmastere. Men hvor lenge var Adam i paradis? Ihvertfall lenge nok til å få smaken på epler... Edited by Håvard H - 13 juli 2013 at 01:48 |
||
TeVe
Post Options
Thanks(0)
|
|
Enig der Håvard. Den beste prosessen overflatemessig er SLA etter min erfaring, helt slett overflate, lite stepping dvs tynne laghøyder, tynne deler mulig osv. Bolter og nagler kan fortsatt være et problem å få til i mindre skalaer. men prisen er ikke forsvarlig for modellbygging og styrken er for lav med tynne detaljer. I tillegg er det få, om noen. som tilbyr tjenesten for vanlig forbrukere. Den beste som vi brukte i UK er nå borte fra markedet. Vi brukte disse som mastere for støping i pur så sluttresultatet ble bra styrkemessig, men det krever jo en ekstra prosess som kan forsvares for prototyping og pre- småserieproduksjon, men ikke for direkte modellbygging. I 0-skala er man innenfor dirkete bruk for enkelte prosesser og for større skalaer kan nesten alle prosesser beønyttes. For grove deler brukte vi delene direkte etter kun fyllende spraygrunning fra boks og pussing. For de som kunne tenke seg å benytte 3D-printing så tenk over at det er en prosess i forkant, design av modellen i et modelleringprogram og læring av et slikt kan være ganske bratt lærekurve i seg selv. Har startet opp i nyeste utgave av IronCad etter flere år borte fra det. Mange muligheter og nye måter å gjøre ting på så selv om jeg kjente tidligere programversjon godt så er det fortsatt frustrasjoner i å få frem en modell. En nybegynner om ikke man lærer programmet i annen sammenheng kan fort gi opp. Om du ønsker å snuse på et program så kan jeg anbefale å laste ned ViaCad 2D/3D versjon 8 eller pro-utgaven som gratis testversjon. Om du liker/mestrer det kan du kjøpe programmetø til lav pris USD 99/269 for hhv standard og pro versjon. Finnes for Windows og Mac. Lenke viacad Klikk på consumercad for pro versjonen. |
||
Terje V.
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |