"Årets julepresang" |
Post Reply |
Author | |
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 juni 2013 at 21:35 |
Ja den har nok endret seg, både i innhold og forventning.
Ved søk på web etter eldre norsk industrivirksomhet i Oslo kom jeg over denne artikkelen fra Norsk Teknisk Museum. Året Julepresang Dette var ukjent for meg, men det forundrer meg ikke etter å ha lest om alt det som små gründere forsøkte seg på. Terje |
|
Terje V.
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Togsett fra R.W Bakke var det nok mange gutter som ble glad over å få til jul i etterkrigstiden.
Har selv slikt arvegods stående; Opptrekksdamplok med nøkkel, tre passasjervogner, to flatvogner, stor skinneoval, og et stasjonshus i blikk. Jentene fikk også; feks opptrekksapekatt som spiller trommer, og batteribamse som svarer på telefon. Telefonbamsen ble levert med ekstra telefon så man kunne ringe til han. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg og mange av mine lekekamerater var innehaver av slike trekkopptog på slutten av 1950-tallet. Artig å få vite litt mer om bakgrunnen for dette, men jeg tror beskrivelsen til NTM bommer endel når den skriver: "Lekene hadde sterke farger og var svært rike på detaljer. Så like de ekte togene, bilene og traktorene!" Det var akkurat rike på detaljer og like de ekte togene de IKKE var! Se på bildet utenpå esken, og på det togsettet som var inni. Kontrasten var enorm, og det skjønte vi meget godt.
Det å leke med trekkopptog var noe vi gjorde i ren mangel av det som virkelig var i skuddet: elektrisk tog. Det hadde en helt annen grad av detaljerthet og forbildelikehet enn disse blikktogene. Noen få av gutta i gata hadde vært i utlandet (eller en onkel hadde vært der) og fått Märklin-tog eller Fleischmann-tog. Blikktogene fallt fullstendig igjennom i sammenligning. Slik sett er nok forklaringen artikkelen gir korrekt om at Bakke og andre måtte legge ned tidlig på 1960-tallet fordi importrestriksjonene på luksusvarer som leketøy ble fjernet. Da kom det elektrisk tog i butikkene, og ikke bare hos Gnisten og ModellHobby og HobbyShop og slike dedikerte MJ-butikker, men også i sportsbuttikker og farvehandlere en rekke steder. Jeg husker jeg kjøpte min første kryssveksel til Märklinanlegget hos Sønsterud Sport på Oppsal. Det var den gangen "alle" gutter skulle ha elektrisk tog. |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
En ting til som slo meg når vi ser bildet av esken som blikktoget kom i, og i annonsen i bildet over. Man markedsfører dette som "Mekanisk tog". Der tenker jeg vi har bakgrunnen for at vi kalte Märklintog o.l. for "elektrisk tog", altså som en motsetning til den mekaniske urverksmotoren. Modelljernbane var et begrep som jeg husker først fra langt senere. Det var framdriften med elektrisitet, som gjorde at vi slapp å trekke opp loket stadig vekk, som var en del fascinasjonen og framskrittet.
|
|
Svein S
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da du nevnte at "elektriske tog" ble solgt i alle typer butikker, Svein, så kom minnene om min lokale "pusher" her i Arendal på 60-tallet, Askildsen Parfymeri og Leker. Her hang jeg rundt Fleischmann-hyllene stadig vekk, og kjøpte skinner og utstyr når pengene strakk til. Den dag i dag kommer tanker om elektriske tog opp i mitt hode når jeg kjenner enkelte parfymelukter. Men det virker ikke motsatt vei .
Hilsen Halvor |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Elektrisk tog eller modelljernbane som jeg allerede den gangen kalte det kunne man finne hos Gunerus og Steen & Strøm som begge hadde leketøy allerede på 50-tallet. Husker vi lå med nesa inne i vindusglasset på Steen & Strøm og siklet etter vinterlandskapet som var satt opp som juleutstilling der inne. Jeg forbinder mj fra den gangen med julegater, snøslaps i bygatene og masse mennesker foran utstillingsvinduene.
Til jul fikk jeg Piko batterisett, lokomotiv, personvogner og skinneoval som raskt ble oppghradert med trafo og utvidet med skinner og vogner. Først senere ble vi kjent med spesialforretningene ModellHobby og Gnisten. Terje Edited by TeVe - 04 juni 2013 at 18:50 |
|
Terje V.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg husker best julanlegget hos Glassmagasinet ut mot Stortorget. Det var et Märklinanlegg med midtskinne og kontaktledning, dvs. ledning og ledning, den første KL til Märklin var mer å betrakte som en strømskinne over sporet. Det anlegget gikk igjen jul etter jul på 50-tallet.
|
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |