Fiberoptikk |
Post Reply |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 mai 2013 at 22:09 |
Noen som har tips til hvor man får tak i fiberoptikk til frontlys? Trenger noe som er 1, 1,5 og 2mm i diameter. Ser det er flere firmaer som tilbyr slikt her til lands, men er usikker på hva jeg skal se etter. Er det noen krav til lysleder når det er så korte avstander, er de ulike mht bøying ved oppvarming etc..?
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Morten J.
Medlem i MJF Joined: 15 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
|
De gangene jeg har hatt behov for fiber så har jeg finni det på eBay. Har i hvertfall funket veldig bra for meg
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da det kun er snakk om korte biter med lysleder på lok, kan man godt bruke tykk fiskeséne. Du får sikkert en liten bit i en butikk for fiskeutstyr? Er den for stiv til å formes, kan den lett gjøres myk med en føner. Jeg har fått tak i slik séne med Ø på 1,5 mm og nedover.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et tips kan være å kjøpe optisk kabel for hi-fi bruk. Den inneholder normalt 1 mm lysleder. Sikkert en dyrere løsning, men om du ikke skal ha store lengder kan det være en løsning.
Hilsen Halvor
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her finner du flere dimensjoner:
http://www.ebay.co.uk/sch/fibreopticlightingsolutions/m.html?UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET Nesten gratis tilleggsfrakt for flere artikler. Jeg synes 2mm blir for grovt, husk at enden uansett kan varmes og fåes større enn resten av strengen. Jeg kjøper fra han her, rimeligere frakt men bare 0.75 og 1.5mm: http://www.ebay.com/itm/171028192953 Forskjellene på fiberoptikk for lys over korte avstander er minimale, plast er plast for vårt bruksområde. Bøyes med litt varme, enten ved siden av (ikke over) en liten flamme eller med hårføner. |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jag skulle nog tänka om och använda Led istället.
Att använda ljusfiber är ett alternativ som är mycket bra, men jag tror inte i detta syfte. Lägger in en bild på min lokomotor där det inte finns mycket plats. Jag använder små Led för att minimera den plats det annars tar. Vänligen Bo
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott modell!
Enig at led-Dioder er best i de fleste tilfeller, men i mine tilfeller er det motorvogner med støpte detaljer eller rør til lyktene slik at det må en lysleder ut til lysene uansett. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |