Bm 74 og 75 i modell |
Post Reply |
Author | ||
Lars-Erik K
FREMO-forummedlem Joined: 19 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 111 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 mai 2013 at 23:33 |
|
Vet noen om det kommer Norsk Flirt (Bm 74 og 75) i modell? For det finnes Flirt i modell men ikke i norsk utgave?
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Frontene er såpass ulike at jeg tror interessen er for liten til at f.eks Liliput vil lage den norske varianten. Kanskje du kan lakkere om en Flirt fra Liliput og late som at den er identisk som denne?
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ville ikke være en stor overraskelse om neste motorvognprosjekt fra NMJ er nettopp norsk Flirt!?
Modeller som er i drift, selger bedre enn "historiske" modeller - og "Flirt" har et langt liv foran seg på norske skinner, så jeg er trygg på at den kommer som storseriemodell!
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Må innrømme at det frister å lage en ny front siden det virker som at resten er temmelig likt.. Problemet er vel at Flirt-settet med 2 inngangsparti på hver vogn og 3 mellomvogner ikke lenger er for salg.. Dette er imidlertid et alternativ hvis en kan få tak i en ekstra mellomvogn.
http://liliput.de/en/products/liliput/n/railcars/item/1501-l163994-4tlg-elektr-triebwagen-flirt-sbb-regio-basel-ep-vi.html |
||
|
||
Tech
Nykommer Joined: 04 mai 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Håper dette kommer, da det er et motorvognsett sønnen min ofte ser og kjører og dermed noe han kjenne igjen. Spurte forsiktig i slutten av en mail til NMJ for en uke siden, uten at det ble besvart.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nåvel... Avstanden mellom dørene, og antall vinduer mellom disse, er betydelig større på den norske utgaven, som også har variabel høyde på vinduene mellom dørene. Vinduene i endene blir også feil. På type 74 er det dessuten et dørpar mindre i den ene vogna (NSB Komfort). Såvidt jeg kan se har Liliputs 5-vogns FLIRT Jacobsboggi mellom alle vognene, mens det på de norske er hele boggier ved en av overgangene, formodentlig for å få drift på flere boggier. At de norske settene er bredere, blir i denne sammenheng en ubetydelig bagatell. Jeg håper derfor Liliput har anstendighet nok til ikke å selge en omlakkert utgave av deres FLIRT som "norsk" modell. Det er vel snarere slikt Märklin driver med...
Ikke hvis en har tenkt å la dem gå på samme skinner som eksisterende norske modeller fra NMJ, Roco, Lima etc., da disse stort sett er i skala H0, mens modellen i linken er i skala N. Edited by TorsteinS - 04 mai 2013 at 22:28 |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kan aldri tenke meg at det er et marked for det. Det blir jo bare en fantasimodell. Greit nok at noen syns det ikke gjør noe med for mange dører på en Di. 3 men dette blir å tøye strikken vel langt.
|
||
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter å ha kikket litt på bilder av type 74 og 75 ser jeg det samme som Torstein, at ulikhetene er større enn likhetene..
|
||
|
||
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et vanlig Flirt-sett har en motor/styrevogn i hver ende, men vår norske utgave er utenfor alle andre verden over: vi har en ekstra motorvogn inne i settet uten førerplass. Det betyr at på en skjøt i settet er det en løpeboggi, og en motorboggi, så en norsk utgave må lages fra bunnen av med nytt understell, nye fronter og nye sider. Vi får vente og se om noen vil lage den.
|
||
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |