MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Styring av Octopus 3 for vekselservo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Styring av Octopus 3 for vekselservo

Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Styring av Octopus 3 for vekselservo
    Posted: 17 april 2013 at 22:53
Kan noen tolke vedlagte koblingsskjema for meg.
3-2-1 til venstre er en 3-pins tilkobling for å legge om om vekselen.
Øverste (og nest øverste) skjema er greit. Når bryteren lukker legger vekselen seg i en stilling, når den åpnes legger vekselen seg motsatt vei.
Men det er nederste som jeg strever litt med å tolke. Det virker som 1 skal gå til en felles jordleder for logikkstrømforskyningen, og at ved flere veksler, kan alle 1-ere kobles sammen til denne felles 0 volt.
Fra hver 3-er kobles en 1k motstand. Så langt greit. Men symbolet med +5V, skal det forstås slik at det etter motstanden tillates en spenning som enten er på +5V (i forhold til felles jord), eller at den ligger på 0 V = Felles jord?
Mitt behov er at dette skal kobles til en open collector transistor som jorder (0V) eller er åpen, dvs. ikke jorder. HVordan får jeg til det? For her virker det som om den treger +5V (eller ikke), og ikke 0V (eller ikke).

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 10:22
Jeg tror den siste av de 3 skisser viser tilkobling mot 5 V logikksignal (TTL)?
Motstanden er for å begrense strøm/belastning på logikkretsen som driver denne utgangen, slik at man ikke trenger egen (høyeffekt) driverkrets.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 10:44

Takk for svar.

Men hva tror du skjer hvis man kobler en open collector utgang rett til motstanden? Ved uaktivert transistor vil vel ingen ting skje, dvs. samme som om den ikke var koblet til noe. Vi det ha samme effekt som om det lå 5 volt der, mon tro? Dvs. logisk 1? For hvis transistoren er aktiv, dvs. trekker lasten ned til 0V, da vil 3 også trekkes mot 0 volt, men strømbegrensende pga motstanden. Det vil vel være det samme som logisk 0? Det tilsvarer øverste skjema, men med 1k-motstand innskutt.

Det beste er vel om produsenten kan gi noe informasjon om hva som skjer på "innsiden" av 3.

Svein S
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 10:49
Interessant at du prøver ut servoer for styring av veksler. Jeg har ingen erfaring med dette, men saktens interesse. Jeg kan ikke hjelpe deg med alternativ 3, men lurer egentlig på hvorfor du bryr deg med den når du skal bruke en open collector til styring av octupusen. Er det ikke egentlig koplingsskjemaet som er vist nederst på denne web-siden som er den aktuell informasjonen du trenger: http://www.tamvalleydepot.com/howto/octopusschematicscode.html

mvh Leif Kåre
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 10:55

Den nettsiden du henviser til gjelder dessverre ikke Octopus III, men en eldre versjon. De har helt forskjellige tilkoblinger når det gjelder styring. Dessverre finner jeg ikke noe koblingsskjema for det indre i Octopus III. 

Det jeg har scannet er fra medfølgende dokumatasjon om styring for Octopus III.

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 12:23
Slik jeg oppfatter skjemaet (som jeg er enig i at er mangelfullt) vil det virke med open collector. Årsaken er at det i øvrige eksempler blir lagt til "0" med en bryter/relé, så da må utgangen gi ut spenning.
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 12:42
Ja, som Kjell H sier, så kan ikke jeg heller skjønne annet enn at det burde virke. Det tilsvarer jo det midterse alternativet du har vist på tegningen i meldingen over, eller?

mvh Leif Kåre
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 12:56

Det tilsvarer det midterste, så fremt man kan koble sammen alle 1-inngangene i en felles common ground. Det krever den open collector-utgangen det er aktuelt å bruke.

På den eldre Octopusen vi har i TMJK (versjon II), var styreinngangene organisert på kortet slik at det som tilsvarte 1-inngangen gikk mot en fellesleder, så da var det klart at dette fungerte som ønsket. Med den nye versjonen er jeg usikker fordi dokumentasjonen er mangelfull og kortet ikke er så lett å gjennomskue ved inspeksjon utenfra, slik det eldre og grovere versjonen er.

Men jeg har sendt en mail til Tam Valley Deopt, så får jeg høre hva de sier. Jeg kan også teste kortet litt, men er redd for å gjøre noe som kunne skade det.

Fordelen med den nye Octopus III-versjonen at den muliggjør en mye greiere, og individuell, justering av hvordan servoene skal "oppføre" seg, med hensyn til midtstilling, utslag og hastighet.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2013 at 08:07

For å avslutte denne diskusjonen, legger jeg ut svaret jeg fikk fra Tam Valley Depot, dersom noen andre skulle være interessert:

"Yes, Octo III is designed to interface to open-collector. For best results you should have a common
power supply for the CMRI and the Octo. Next best is to have a common ground for both. You can then directly connect the CMRI output to the Octo III input. A 1K resistor in series between the boards will add safety  in case of one of the board grounds becoming disconnected and the ground floating, or if you are not sure of the wiring."

Svaret er at det er bare å koble open collector-utgangen rett på motstanden ut fra terminal 3. Motstanden virker å være der av sikkerhetsgrunner først og fremst i tilfelle jord-forbindelsene skulle svikte eller skille lag (mellom power for Octopus-kortet og for logikken som driver open collector-transistorene).

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.