MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lima El 14 digitalisering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lima El 14 digitalisering

 Post Reply Post Reply
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lima El 14 digitalisering
    Posted: 29 august 2011 at 23:14
Jeg bygger om en gammel Lima El14 med ny Faulhaber og digitaldrift.
Jeg ønsker å få til lysene slik at jeg kan kjøre (tilnærmet) forbilledlig: dimme topplyskaster, inge lys bak i togmodus, hvite lys nede i begge ender i skiftemodus og hvite foran og oppe framme og røde bak nede i løskomodus.
 
Jeg har en dekoder med hovedlys fora, lys bak pluss 2 aux-utganger (ESU). De to AUX'ene kan jeg trekke max 250 mA ut samlet. Planen er å bruke aux'ene til å styre transistorer med (ja/nei dioder) for å slå av/på lys og lyskobinasjoner.
Utfordringen er retningslysene; kan jeg hente polaritet fra motorforsyningen og bruke den inn på transistorer (ja/nei diode) for å styre hvilken siden av loket lysene brukes på? Det går noe strøm gjennom en transistor, men svært lite. Vil dette evt påvirke motor i særlig grad? Motoforsyningen er såvidt jeg forstår pulsing, men vil dette bli synlig i såfall?
 
Terje
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2011 at 08:09
Bruker du en Esu har du 6 utganger.
Aux 3+4 er de du må forsterke. De andre utgangen tåler lyspærer veldig godt. Men det gjør ikke plasten i modellen.

Enkleste er å bruke 21 pin Esu + 21 pin adapterkortet.
Da trengs ingen ting å bygges/forsterkes, såfremt du skal mate en vognstamme med lys.

Du har fjernlys, hvitt lys og rødt som skal lyse litt forskjellig.
Alle utganger kan mappes til forskjelige F knapper, også fler F for å få riktig kombinasjon.
Du må bare ha en sentral som klarer nok funktioner.


Normalt programere jeg noe sånn:
f0 fjernlys -retningstyrt
f1 hvitt lys - retningstyrt
f2 rødt lys - retningstyrt
f3 Rangeringshastighet
f4 deaktivere akslerasjon/brems
f5 hvitt lys begge ender - rangering
f6 rødt lys begge ender - hensatt lok

Er det en lyddekoder setter jeg motor og horn på f1+f2

Ønsker du fortsatt å bygge om dekoderen.
For å vite retning på loket bruker du en utgang som du definere til det. Den tar ingen f. knapp
Se manual

Hilsen Nils
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2011 at 09:25
Sånn for å gjøre forvirringen komplett Smile
På el14 finnes ikke automatisk lysskift, alle lys betjenes av fører med egne brytere.
Vanligvis, det finnes bestandig individuelle unntak, kjøres lokene rundt med to hvite lys tent i begge ender samtidig. Det er de to nedre lampene. Hvorfor man ikke slukker de bakre lampene kan man jo spørre seg. Mest sannsynlig er det praktiske hensyn som tilsier det. Man slipper å tenke på å tenne dem ved endebytte. Hovedlyskasteren oppe er dimbar og skal kun brukes i lokets kjøreretning.
De to røde lampene er sluttsignaler og brukes kun ved løslokkjøring.

MVH
Dag Cato
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2011 at 11:06
Slik?
 
 
Petter
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2011 at 11:29
Jupp Tongue
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2011 at 16:05
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Sånn for å gjøre forvirringen komplett Smile
På el14 finnes ikke automatisk lysskift, alle lys betjenes av fører med egne brytere.
Vanligvis, det finnes bestandig individuelle unntak, kjøres lokene rundt med to hvite lys tent i begge ender samtidig. Det er de to nedre lampene. Hvorfor man ikke slukker de bakre lampene kan man jo spørre seg. Mest sannsynlig er det praktiske hensyn som tilsier det. Man slipper å tenke på å tenne dem ved endebytte. Hovedlyskasteren oppe er dimbar og skal kun brukes i lokets kjøreretning.
De to røde lampene er sluttsignaler og brukes kun ved løslokkjøring.

MVH
Dag Cato

For å kunne si ja takk til begge deler kan det jo det hele mappes noe sånt:
f0   Fjernlys -retningstyrt
f1   Hvitt lys - retningstyrt
f2   Rødt lys - retningstyrt
f3   Rangeringshastighet
f4   Deaktivere akslerasjon/brems
f5   Hvitt lys begge ender - rangering
f6   Rødt lys begge ender - hensatt lok
f7   Fjernlys ende 1
f8   Fjernlys ende 2
f9   Hvitt lys ende 1
f10 Hvitt lys ende2
f11 Rødt lys ende 1
f12 Rødt lys ende 2

Bare kreativiteten stopper ossSmile
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2011 at 19:02
Strålende!Smile
Da blir det individuell tilpassing og en 21-pinner dekoder. Bildet var et godt eksempel.
Har hatt en del grubling på ulike løsninger.
Terje
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2011 at 19:18
Jeg har bygget om en del slike lok selv, men har ulik erfaring med hvite dioder. På nyere reviderte lok er topplyskasteren delt inn med to pærer som lyser blåhvitt. På eldre lok er det en stor varmhvit pære. Så er det størrelsen på diodene nede som skal være små nok og gulhvite. Det eneste som er greit er vel de røde diodene. Har noen erfaringer å dele på hvilke dioder som egner seg?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2011 at 22:52
Jeg har vurdert de to versjonene i topplanternen og har valgt en litt eldre versjon med bare en stor lyskaster. Jeg har sett noen sylindriske LED (http://www.dccsupplies.com/shop/index.php?cPath=22_260_26_145) som jeg tenkte å prøve i topplanternen. I de små nedre lyktene vil jeg først prøve med fiberoptikk.
 
Jeg har ikke så mye erfaring med skarpe vinkler ("knekk") på fiberoptikk og bruker dette som et læreprosjekt. Har kikket litt på ulike byggeblogger om hvordan lys og fibre er ordnet i lok'ene.
 
Dioder og fibre skulle kanskje bli en egen tråd?
Terje
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2011 at 08:02
Her var det ikke mye info om diodeneConfused 


Denne kan passe, lyser i lyspære hvit. Og myeCool LD200-XIW-20D-LL


 Hilsen NilsSmile   
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2011 at 21:22

Her er et forslag til hvordan man ved hjelp av to transistorer (en NPN og en PNP), fire dioder og et par ekstra motstander kan få det til med kun 4 funksjonsutganger (de to vanlige retningsavhengige + 2 stk AUX.) Man trenger heller ikke funksjonsmapping. Jeg har ikke testet kretsen ennå.

Om lys er aktivert, vil det lyse hvitt eller rødt bakover avhengig av om AUX2 er på aller av.

Topplanternen i kjøreretningen er på hvis både AUX1 og tilhørende nedre hvite lys er på. (Jeg har ikke greid å finne noe bilde av et elektrisk NSB-lok der topplanternen har vært på samtidig som de nedre har vært av, selv om det ikke stred mot sikkerhetsreglementet i "gamle dager".)

Seriemotstandene til lysdiodene må sikkert justeres noe for å få passe sterkt lys.




Edited by TorsteinS - 19 oktober 2011 at 01:06
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2011 at 23:06
Basert på figuren din, får jeg da (?):
 
Tog mod. FW                                 Tog mod.REV
Headl.     ON                                  Headl.      OFF
Rearl.     OFF                                 Rearl.       ON
AUX2     OFF                                 AUX2       OFF
 
AUX1 slår i begge tilfeller topplanterne av/på.
 
Litt elektronikkbasisspørsmål:  Må du trekke ned styrestrømmen for Nog P diode med motstand eller er ikke det nødvendig? Ser du har lagt inn 10k motstand
Terje
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 01:55
Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:

Basert på figuren din, får jeg da (?):
 
Tog mod. FW                                 Tog mod.REV
Headl.     ON                                  Headl.      OFF
Rearl.     OFF                                 Rearl.       ON
AUX2     OFF                                 AUX2       OFF
AUX2 skal kun være av når du vil ha rødt lys bakover (løslok).
Ellers skal AUX2 være på (lav), og gir da hvitt lys også bakover, ved å trekke strøm gjennom diodene D2 og D4. 
 
Quote  AUX1 slår i begge tilfeller topplanterne av/på.
Stemmer, men bare dersom også den tilhørende retningsavhengige utgangen (HEADLIGHT / REAR_LIGHT) er på.

Kanskje denne oversikten kan være oppklarende:
HEADLIGHT på, resten av: Hvitt nedre lys i ende 1, rødt i ende 2.
REAR_LIGHT på, resten av: Hvitt nedre lys i ende 2, rødt i ende 1.
HEADLIGHT og AUX1 på, resten av: Hvitt øvre og nedre lys i ende 1, rødt i ende 2.
REAR_LIGHT og AUX1 på, resten av: Hvitt øvre og nedre lys i ende 2, rødt i ende 1.
AUX2 på,  AUX1 av, resten likegyldig: Hvitt nedre lys i begge ender.
AUX2, AUX1 og HEADLIGHT på: Hvitt nedre lys i begge ender og øvre lys i ende 1.
AUX2, AUX1 og REAR_LIGHT på: Hvitt nedre lys i begge ender og øvre lys i ende 2.
HEADLIGHT, REAR_LIGHT og AUX2 av: Intet lys.

"På" betyr at dekoderen trekker utgangen til en lav spenning. "Av" betyr at dekoderen ikke driver utgangen, og derfor ikke trekker strøm.
 
Quote  Litt elektronikkbasisspørsmål:  Må du trekke ned styrestrømmen for Nog P diode med motstand eller er ikke det nødvendig? Ser du har lagt inn 10k motstand

Det er ikke noe som heter "N og P diode". Antar at du sikter til transistorene. Q1 er en PNP-transistor, mens Q2 er en NPN-transistor.

R8 er helt nødvendig, den begrenser strømmen i basis på Q1.

R7 tror jeg man kan klare seg uten. Når AUX2 er av, vil Q2 da få basis-strøm enten via R1+LED1+LED2+D2 eller R2+LED3+LED4+D4. Det vil da gå en svak strøm i to hvite lysdioder som egentlig skal være av, men neppe nok til å gi synlig lys. Det gir et ekstra spenningsfall, slik at R5 og R6 må være mindre enn om R7 var der.

AUX1 på (lav) slår Q1 på, slik at den kan drive LED5 eller LED6.

AUX2 på (lav) slår Q2 av, slik at den ikke kan gi strøm til LED7-LED10.

For ordens skyld: Man kan bruke nesten en hvilken som helst småsignal NPN- og PNP-transistor, de som er i skjemaet ble brukt fordi de allerede fantes i biblioteket til tegneverktøyet. For Q2 kan f.eks. BC557 være mer praktisk enn BC857, da sistnevnte er en liten overflatemontert type, mens BC557 har "ordentlige" ben som er enklere å lodde.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 03:17

Da har jeg sjekket at kretsen virker.  Big smile

Det stemte at R7 kan sløyfes. Da jeg nappet den ut, ble det litt svakere lys i de røde lysdiodene, og det fikser man som sagt ved å redusere verdien på motstandene R5 og R6.

Ellers kan det nevnes at for å få stor nok forskjell i lysstyrken mellom topplanternen og de hvite markeringslysene, så bør R1 og R2 være enda større relativt til R3 og R4 enn angitt i skjemaet.

Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 17:26
Det var ikke verst!
Da har jeg en krets jeg kan bruke en 8-pinner.
 
Er det mulig å åpne/lukke transitor med polariteten fra motorpolen eller vil det bli rot ifht pulsingen mot motoren?
Terje
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 18:29

Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:

Er det mulig å åpne/lukke transitor med polariteten fra motorpolen eller vil det bli rot ifht pulsingen mot motoren?

Skjønner ikke helt hva du spør om. Hva er det du vil oppnå?  Confused

Hva mener du egentlig med "motorpolen"? En Lima-motor har såvidt jeg vet 3 poler. Enkelte andre (Roco?) har 5 poler, som kan gi bedre kjøreegenskaper. Begge typene har 2 elektriske tilkoblinger. Det finnes også andre motorer med andre poltall og flere tilkoblinger, men de er ikke så utbredt i MJ.

SKal du styre noe som avhenger av rotasjonen til motoren? Eller med polariteten til en eller annen elektrisk tilkobling?

Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 20:17
Beklager at jeg er litt uklar.
Motoren har en + og en - pol og når dekoderen kjører revers så må vel + og neg byttes på motoren. For å åpne eller lukke transistor så må det gå en strøm gjennom åpne/lukkeporten på transistoren til blå + common for lysene.. For å slippe å bruke en AUX strøm til å åpne/lukke transistoren så lurte jeg på å hente denne fra motortilkoblingen. Avhengig av hvilken retning motoren går og avhengig av hvilken motorpol jeg har hektet på så vil det da være en strøm eller ikke gjennom åpne/lukkeporten i transistoren til blå + common for lysene. Jeg har desverre ikke noe tegneprogram, dette er det beste jeg klarer verbalt som ukyndig elektrofuskerConfused
Terje
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 20:23
Med referanse til din tegniong: Hvis jeg erstatter AUX1 med motor - inn på D1 så vil den bli aktivert?
Tar jeg motor + istedetfor AUX1 inn D1 så vil det ikke gå strøm. Sånn er det jeg prøver å få det til.
Terje
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 20:38

Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:

[...] For å slippe å bruke en AUX strøm til å åpne/lukke transistoren så lurte jeg på å hente denne fra motortilkoblingen. [...]

Nei, det der kommer nok ikke til å funke uten en masse ekstra leamikk. Kanskje det kan funke når motoren går på full fart. Ellers vil begge utgangene til motoren veksle hurtig mellom negativ og positiv. Det er også en viss fare for at motoren genererer støyspenninger som kan skade kretsen eller dekoderen.

Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 21:16
Takk skal du ha, nå slipper jeg å rote mer i den retningen.
Og takk for at du tar deg bry med å forklare
Terje
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 18:19

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

[...] (Jeg har ikke greid å finne noe bilde av et elektrisk NSB-lok der topplanternen har vært på samtidig som de nedre har vært av, selv om det ikke stred mot sikkerhetsreglementet i "gamle dager".)

På NMJs websider er det faktisk et bilde av en El 11 som har topplanternen på og markeringslysene av:

http://shop.nmj.no/images/86_101_nsb_el_11_slide.jpg

Siden den er grønn, snakker vi om "livet i oldtiden". Det er såpass få relevante bilder fra før 1970 på nett, at det er vrient å si om dette var vanlig lysbruk den gangen, eller et unntak.

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2013 at 00:17

Nei, dette var definitivt ikke vanlig lysbruk i "gamle dager".

Regelfesting av det såkalte "trekantlyset" (1 eller flere øvre lamper og 2 nedre lamper) kom i 1989. Før dette var regelen at det skulle vises "1 stor lampe og/eller 2 mindre lamper som viser hvitt lys framover i kjøreretningen". Lenger tilbake i tid var det beskrevet som "1 stor øvre og/eller 2 mindre nedre lamper...(osv)".
Regelen med 1 stor og/eller 2 mindre lamper skriver seg fra damploktiden, da lampeutstyret på de enkelte lokene kunne være nokså varierende. De fleste damplokene hadde tre lamper, men en del lok hadde bare en lampe, det var da som oftest en lyskaster. Andre lok hadde bare signallamper.
Etterhvert som ellok, diesellok og motorvogner kom fikk de fleste av disse enhetlig belysning med to signallamper nede og en stor lyskaster oppe. Regelen som tillot flere lyskombinasjoner ("og/eller") ble beholdt, blant annet fordi man da slapp å stoppe og bytte lyspære i tilfelle en skulle brenne ut underveis.
 
Det normale på ellok og diesellok var også dengang at man kjørte med de nedre lampene tent hele tiden, og at den øvre ble tent og slukket etter behov.
Strengt tatt skal ikke signallampene i bakre ende av loket være tent når man kjører i tog med vogner tilkoblet, signaler skal (riktignok med ett bestemt unntak) ikke vises "inni toget". Av praktiske årsaker tente man vanligvis signallampene i begge ender av loket ved tjenestens begynnelse.
 
Før 1972 var dessuten forlamper bare regelfestet som nattsignal. Man tente vanligvis ikke lampene foran på loket om dagen, selv om det forekom. En rask kikk på mine egne bilder fra en tilfeldig valgt dag på Hamar i 1971 viser ingen lok eller motorvogner med tente forlamper. Bildene fra en annen tilfeldig valgt dag på Drammensbanen viser bare ett lok med bare de nedre lampene tent.
 
Jeg vet ikke når og hvor bildet av 2104 er tatt, men siden loket er grønt er det i alle fall tatt før 1970, og den gangen kjørte man normalt uten lys på lokene om dagen. Sannsynligvis har toget kjørt på en strekning med tunnel(er) hvor lokføreren har tent hovedlampen, og så har den bare blitt stående på.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2015 at 15:46
Hei! Skikkelig trådløft... Er det noen som har laget denne kretsen med SMD? Jeg sliter med at både røde og hvite lys bakover lyser dersom spenningen kryper over et visst nivå. Ved lavere spenninger fungerer det som tiltenkt. Jeg antar det skyldes at de tenner ved så små strømmer og at det kan fikses med å justere på motstandene. Om noen har motstandsverdier for SMD blir jeg veldig glad...
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2015 at 22:18
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Sånn for å gjøre forvirringen komplett Smile
På el14 finnes ikke automatisk lysskift, alle lys betjenes av fører med egne brytere.
Vanligvis, det finnes bestandig individuelle unntak, kjøres lokene rundt med to hvite lys tent i begge ender samtidig. Det er de to nedre lampene. Hvorfor man ikke slukker de bakre lampene kan man jo spørre seg. Mest sannsynlig er det praktiske hensyn som tilsier det. Man slipper å tenke på å tenne dem ved endebytte. Hovedlyskasteren oppe er dimbar og skal kun brukes i lokets kjøreretning.
De to røde lampene er sluttsignaler og brukes kun ved løslokkjøring.

MVH
Dag Cato




Man skal ha lys i begge ender, vet lokfører i Trondheim klager på førere som ikke har disse tent på Di4. Ender med at de skifter i Bodø, med lys i den ene enden.
A matter of life and death
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2015 at 07:04
Originally posted by StenR StenR wrote:

Er det noen som har laget denne kretsen med SMD? Jeg sliter med at både røde og hvite lys bakover lyser dersom spenningen kryper over et visst nivå. Ved lavere spenninger fungerer det som tiltenkt. Jeg antar det skyldes at de tenner ved så små strømmer og at det kan fikses med å justere på motstandene. Om noen har motstandsverdier for SMD blir jeg veldig glad...


Det skyldes at Q2 får basestrøm gjennom de hvite lysdiodene LED1-LED4 når AUX2 er av.  Dette løses ved å erstatte forbindelsen mellom basis på Q2 og AUX2 med en signaldiode (1N4148),  katoden til AUX2.  R7 må på plass.




Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2015 at 08:26
Takk for tipset! Det skal jeg prøve ut i løpet av helga! Skjønte såpass at R7 sannsynligvis hadde en misjon i mitt tilfelle, så den har jeg beholdt. Den dioden hadde jeg aldri kommet på. Vet ærlig talt ikke helt om jeg skjønner den heller. Er det for å "matche" D1/D3 og dermed redusere/fjerne basestrøm på Q2?.  

StenR 


Edited by StenR - 01 mai 2015 at 08:39
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2015 at 09:03
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Man skal ha lys i begge ender, vet lokfører i Trondheim klager på førere som ikke har disse tent på Di4. Ender med at de skifter i Bodø, med lys i den ene enden.


Strengt tatt skal man ikke ha lys i begge ender på lokomotiv ved kjøring i tog. Med ett bestemt unntak (kjøring av hjelpelok) skal det ikke vise signaler "inni" toget. Korrekt signalføring når det er vogner tilkoblet et lokomotiv som kjøres i tog er derfor at alle lamper bak på lokomotivet er slukket. Ved kjøring som løslokomotiv skal det vises to røde lys bak.
Av praktiske årsaker kjøres det allikevel vanligvis med signallampene (de nedre lampene) tent i begge ender, da slipper man å huske på å tenne disse når man skal skifte. Det er jo heller ikke noe stort sikkerhetsmessig problem at det vises hvitt lys mot vognene bak på lokomotiv.

Så da blir spørsmålet om man ønsker å utstyre sin modell slik at den viser korrekte signal er etter regelverket, eller slik det faktisk praktiseres.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2015 at 10:16
Originally posted by StenR StenR wrote:

Den dioden hadde jeg aldri kommet på. Vet ærlig talt ikke helt om jeg skjønner den heller. Er det for å "matche" D1/D3 og dermed redusere/fjerne basestrøm på Q2?.  

StenR 


Dioden gjør at Q2 ikke kan få basestrøm fra LED1-LED2-D2 og LED3-LED4-D4 når AUX2 er av.  Dermed forblir LED1-LED4 slukket.


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2015 at 11:25

Problemet som StenR beskriver og Per Hilton forklarer, blir mer alvorlig om på-strømmen i LED1-LED4 er en del større enn i de røde lysdiodene, og det er brukt en transistor (Q2) med relativt lav strømforsterkning. Husk at LED1-LED4 (markeringslys) skal lyse vesentlig svakere enn topplyskasterne (LED5-LED6) - derfor tror jeg R1 og R2 bør økes en del i forhold til skjemaet.

Når en installerer lysdiodene, skal en også passe på å legge noe mellom markeringslysene og de røde lysdiodene for å stoppe strølys.

Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2015 at 17:11
Kan bekrefte at dioden gjorde susen! Tror til og med jeg skjønte hvorfor det virker. Så da er det å pjukle på plass førerrom og SMD-dioder, så er evighetsprosjektet ett steg nærmere å bli ferdig. Angrer litt på at jeg ikke gikk for vanlige LED og optikk. De SMDene er små og loddingene skjøre!

Takk for hjelpa!
StenR
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,156 seconds.