MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Etterlysning av bilder av gammel bane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Etterlysning av bilder av gammel bane

Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Etterlysning av bilder av gammel bane
    Posted: 25 februar 2013 at 00:57
Hei i min barndom var jeg besøkte Horten bilmuseum i 2 etasje sto det en flott modelljernbane mener jeg å huske kunne putte på penger så gikk togene rundt mener også at var trikk på anlegget kan dette stemme ?
Er det noen som vet hvor dette anlegget har blitt av om finnes lengere slik at er mulighet for å se eller om noen sitter med noe bilder av det ville være koselig se få noen barndomminner tilbake.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 01:15

Om det er det samme anlegget som i din barndom, vet jeg ikke, men det var et MJ-anlegg da jeg var der for rundt to år siden. Jeg tror det var like etter inngangen, i første etasje (sokkeletasjen?).

Det er en egen fane med en kort beskrivelse og noen få bilder av banen på museets hjemmeside:

http://www.automobilmuseum.no/

(Fanene virker for øvrig ikke med Opera som nettleser, i hver fall ikke hos meg.)

Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 01:20
Hei er nok snakk om enn annen bane ja siden har sett den står der nå selve museumet lå også på annet sted inne på bedriftsområde.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 21:14
Originally posted by marklintog marklintog wrote:

Hei er nok snakk om enn annen bane ja siden har sett den står der nå selve museumet lå også på annet sted inne på bedriftsområde.
Bilder viser vell Marklin bane med c-skinner?. Ble vell bygget av Horten mj-klubb hvis jeg husker rett.
A matter of life and death
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 21:28
Er hvertfall 100% sikker på at ikke er Marklin C spor anlegget som står på bil museumet nå siden det har jeg sett så anlegget jeg etterspør er et annet mener som sakt var en trikk osv på anlegget at var myntinnkast på anlegget og at det sto i 2 etasje på bil museumet når det var i sine forrige lokaer.
Ville være veldig koselig se bilder fra anlegget eller om det står et sted hvor kan se det live ville bringe noen koselig minner tilbake.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 16:00
Hei!

Jeg husker den gamle banen i 2. etg. på Bilmuseet i Horten. Det er ikke identisk med det anlegget som er plassert på museet i dag. De er begge bygget av Horten Modelljernbaneklubb, og det gamle anlegget det forespørres om ble demontert når de gjorde om museet. Jeg tror elementer fra dette anlegget havnet på klubbanlegget til Horten modelljernbaneklubb.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 16:08

Hmm det er jo litt trist å høre da om anlegget er borte ville være koselig om noen kunne grave fram noen bilder om noen har liggende av det gamle anlegget.

Back to Top
PB57 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PB57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2013 at 01:59
Hei!

Det vil i nærmeste fremtid komme bilder og video om modelljernbanen som tidligere stod i annen etasje på Horten bilmuseum, på hjemmesiden til Horten Modelljernbane Klubb.
Bilder og video er under redigering til digitalt format.

Dette anlegget ble påbegynt i 1981 og ferdigstilt til åpningen av Horten Bilmuseum i 1984.
Det hadde som nevnt en trikk som gikk rundt på en bymodul som var bygget inn  i anlegget.
Modulen fikk vi fra daværende Standard Modelljernbane i Oslo.
Selve anlegget med myntinnkast ble styrt ved hjelp av blokkstyring med reedkontakter/magneter og reeler.

I 1998 ble hele anlegget demontert og det som kunne brukes av deler ble tatt vare på, men selve anlegget er borte. Dette på grunn av at annenetasje skulle bygges om til kontorlokaler. 

I 2002 ble vi kontaktet av Horten Bilmuseum som forespurte om vi ville bygge et nytt anlegg for dem, da det hadde vært mange forespørsler om dette.
Så etter 3.650 arbeidstimer med hjelp av 15 medlemmer, bygget vi et 24 kvadratmeter stort Märklin anlegg som stod ferdig i 2004. Til en verdi av 220.000 kroner.
Med syv automatiske togsett og kjørende Faller biler.

Dette anlegget stod først plasert ved inngangspartiet til Horten Bilmuseum, men på grunn av nok en ombygging til kontorlokaler i 2006. Ble anlegget flyttet ned i kjellerlokalene i 2007. Der det i dag er i full drift.

http://www.horten-mjklubb.no

Hilsen Petter

Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2013 at 10:52
Hei tusen takk for svar gleder meg å få svar vite hva som hendte med anlegget men trist å høre at selve anlegget er borte da
Men stemmer det du sier har jeg hvertfall noe se fram til om kommer bilder skal bli koselig  se igjen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.