Hjelp til pris på modell |
Post Reply |
Author | |
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 februar 2013 at 15:51 |
Hei er det noen på forumet her som kan hjelpe meg fastlå noe ca pris på hva en NSB EL17 Amundsen/Marklin modell er verdt ? på forhånd takk for hjelpen.
Edited by marklintog - 23 februar 2013 at 20:32 |
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er du sikker på at dette er en marklin modell. Nå vet jeg ikke mye men jeg tror ikke marklin har produsert en EL 17.
Edited by hamoell - 23 februar 2013 at 23:04 |
|
marklintog
Post Options
Thanks(0)
|
Mener å huske at er en Amundsen/Marklin modell noe dem produserte sammen engang i tiden en slags spesial modell.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan Amundsen ha brukt en lokkasse fra Scan Train på et understell fra Märklin? Det er listet tre varianter fra Amundsen her: http://mjwiki.no/wiki/NSB_El_17 |
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det enkleste er å bare ringe Amundsen å høre hva di satte prisen på den gang de var nye. Vis det er digitalt tror jeg sikkert at du kan sette noenlunde samme pris.
|
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har hatt noen av disse modellene og tror de kostet ca 4000 pr sstk
|
|
marklintog
Post Options
Thanks(0)
|
Oki takk for svar inntil videre. Veldig fint med flere svar også. Har hatt PR ? spesiell grunn til at kvittet deg med modellene ?
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er et bilde av en slik modell på denne siden: http://www.modelltog.com/lok_no.htm Direkte link til bildet: http://www.modelltog.com/Amundsen%20el%2017%202227.jpg Boggisidene stemmer overhodet ikke, og fulgte sikkert med det opprinnelige Märklin-understellet. Siden NMJ har en mye mer korrekt AC-utgave til kr. 2295, vil jeg si at Amundsen/Märklin sin burde være betydelig mindre verdt enn det. Men hva enkelte Märklin-samlere kan finne på å by, er ikke godt å si. |
|
marklintog
Post Options
Thanks(0)
|
Hmm godt spørsmål ja tidene forandrer seg vel. Er jo stort spend fra 4000,- som nevnes til 2295,- for NMJ sin.
|
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Grunnen til ar jeg solgte mine modeller i sin tid var at jeg erstattet dem med en NMJ superline modell. Hadde to stk av denne varianten, fikk en superline. Modellen hadde märklin understell ombygd til likestrøm. |
|
marklintog
Post Options
Thanks(0)
|
Oki takk for svar. Modellen ikke like mye verdt lengere da kanskje siden tiden går samligner med eks som ble nevnt at NMJ har en versjon til 2295,-
|
|
marklintog
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor mye er lokmotivet verdt ca ? siden noen sier jo 4000,- mens kan få nmj sin modell til 2295,-
|
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-og-vogner/lokomotiver-oevrig/scan-train-el-17/v/an694181956/ http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-og-vogner/lokomotiver-oevrig/nsb-el-17/v/an690908954/ her har vi vel en øvre og nedre skala.. Tom Edited by icefighter35 - 24 februar 2013 at 23:33 |
|
marklintog
Post Options
Thanks(0)
|
Ja dette var litt forskjell i pris.
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Åiåiåi, under tusenlappen ja. Før gikk de for tusenvis av kroner. Siden Scantrain/Amundsen var de eneste med modellen og det fantes kun få var prisen veldig høy. Men nå som det finnes noe som er mye bedre og mye billigere så blir det slik.
Men modellen er ikke dårlig, jeg er veldig fornøyd med min.
|
|
marklintog
Post Options
Thanks(0)
|
Tidene forandrer seg forstår jeg.
|
|
TorsteinS
Post Options
Thanks(0)
|
I tilfelle noen skulle snuble over denne diskusjonen om noen måneder eller senere, når linkene til QXL ikke lenger er gyldige, så var begge linkene til Scan Trains utgave av El 17, ikke Amundsens. Den ene ble solgt for kr. 850 etter 6 bud, var oppgitt til å ha understell fra Roco (gjelder antagelig den andre også), hadde stått alle år i vitrineskap, men det sto at den "lugger" litt under kjøring. Den andre ble solgt for kr. 2200, til tross for at den kun hadde ett bud, og var oppgitt til å være "som ny". Selv om disse ikke gjelder Amundsens utgave, og den ene ikke gikk så pent (noe som forhåpentligvis ville latt seg fikse med litt rensing og smøring), så sier dette litt om hvor vrient det er å anslå verdien av noe som ikke omsettes så ofte. |
|
marklintog
Post Options
Thanks(0)
|
Vurderte før denne diskusjonen å selge min EL 17 modell men forstår at verdien på modellen har falt drastisk da kan virke som gjennom årene så beholder den muligens alikevel.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mener disse lokene fra ScanTrain er opprinnelig Gereide-kåper?
Roco-understell som disse var opprinnelig tilpasset, var tilhørende en Re4/4, etter det jeg kan erindre.
Vet ikke om Amundsen-utgaven hadde tilsvarende fra Märklin?
Har et eksemplar av dette loket som har gått prikkfritt på FREMO-treff - der NMJ´s utgave "ga opp ånden".
Synes selv at det ikke står så mye tilbake for NMJ´s utgave med litt ekstra detaljering.
Boggisidene kan med enkle grep gjøres mer detaljerte etter forbilde - og øvrig finish og påskrifter er av høy standard.
Kjøreegenskaper er fullt på høyde - om ikke bedre enn NMJ´s seineste versjon av El 17.
Som småserie, mener jeg derfor verdien bør ligge rundt anskaffelsespris, ca. NOK 4k.
|
|
marklintog
Post Options
Thanks(0)
|
Hmmm vurderte å selge men usikker nå siden prisen er jo veldig varriende på hva folk skriver. Er jo usikkert på hva kan forvente å få av pris siden på en måte er det jo da laget lite opplag av modellen forstår derfor litt ++ men nå har jo trossalt nmj også en modell som er endel lavere i pris.
|
|
marklintog
Post Options
Thanks(0)
|
Kan jo være selger om kommer noen seriøse bud siden er vel kanskje noen som syntes kan være artig ha modell som ikke alle andre har f.eks. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |