Stortysker - Hva slags vogner? |
Post Reply |
Author | |
HenrikLego
Nykommer Joined: 15 februar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 februar 2013 at 08:50 |
Hei! Jeg er ny her på forumet.
Jeg tenkte dette kunne være et passende sted å spørre om følgende: Jeg bygger togmodeller i Lego og jobber om dagen med å bygge en stortysker. Selve lokomotivet har jeg god kontroll på, men jeg har lest på wikipedia at det ble brukt til godstrafikk, men jeg har ikke klart å finne noen bilder som viser dette. Jeg skulle likt å ha vist hvilke vogner det var typisk at stortyskeren trakk på. Noen som har noen tips?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stortysker, eller type 63a som er den offisielle hos NSB, ble brukt både i persontog og godstog, men nok mest i godstog. Hva slags vogner de trakk kan man enkelt samle i: alt som ruslet og gikk hos NSB i perioden 1945-1969. En typisk godsvogn for perioden som fantes i et stort antall er G4-vognene: Personvogner som gikk i tog trukket av stortyskere var nok helst trevogner. Du kan finne bilder av slike i NJKs Materielldatabase. Denne siden gir deg vogntyper som helt sikekrt fantes i perioden 1956-1970: http://forsk.njk.no/mdb/mdbp.php?aut=&aid=7&eng=&sys=56 Du kan også finne personvogntyper her, men her er det blandet med vogntyper som er for nye til at de kan ha gått bak en stortysker, så der må man sjekke nærmere når de var i bruk (klikk på bildet av typen): http://forsk.njk.no/mdb/mdbp.php?aut=&aid=7&eng=&sys=70 |
|
Svein S
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg mener å ha lest at den kunne trekke hele stålvogn stammer og. Er det korekt?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis stortysker har trukket rene stålvognstammer må det ha vært i Nordlandsbanen hovedtog (451/452 eller 455/456 (nattog)). Nå ble disse dieselisert ganske tidlig (slutten på 1950-tallet), så det må i tilfelle ha vært godt ut på 1960-tallet og da som reserveinnsats dersom en Di 3 ikke kunne brukes. Når trevognene forsvant fra disse togene er jeg også usikker på, men neppe før etter 1965. Egentlig tror jeg sjansen for type 63 foran ren stålvognslerke er temmelig liten. Et søk i diverse bildearkivet, Jernbanemuseets fortrinnsvis, vil eventuelt kunne vise hva stortyskere trakk for vogner. |
|
Svein S
|
|
HenrikLego
Nykommer Joined: 15 februar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange takk for svar. Finner mange bilder på jernbanemuseets bildearkiv.
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det riktig med en G4 som reisegodsvogn til type 63 med person-trevogner eller hvilken godsvogn passer?
|
|
Marius
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
G4 var aldri noen reisegodsvogn, uansett loktype. Men at det kunne G4-vogner etterhengt persontog trukket av styrtysker og andre damploktyper, har vi mange eksempler på. Reisegodsvogner har litra F i seg. Så fantes det noen spesielle G-vogner for bruk i persontog, litra Gp4 (de korte opr. tyske med aksler i ytterkant av ramma), men de gikk aldri i steden for en F-avdeling, men som et supplement dersom det var mye resisegods. Hvis jeg har forstått dette rett....
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |