Finnes denne i modell? |
Post Reply |
Author | |
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 januar 2013 at 23:52 |
Finnes vogna rett bak loket i modell? I min naive språkbruk er dette en konduktørvogn, men den har kanskje et mer fancy navn?
Andre innspill om hvordan gjenskape dette trivelige klipp-toget i modell mottas med takk! |
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
SITAT Håvard H.: "Andre innspill om hvordan gjenskape dette trivelige kipp-toget i modell mottas med takk!" Vel, det ligger et byggesett av Di2 til salgs på Finn.no under "Modelljernbane".(Selger er en Neegård) Med dine byggeferdigheter er jo resultatet garantert. Plusser du på et par His-vogner og en G4 med modifiseringssett fra Steinar & Steinar, samt henger på en tankvogn med "Norsk Brændselsolje" som det finnes nok av også på norske QXL eller en vogn fra Felleskjøpet som du smusser - ja så har du hele slerka klar unntatt konduktørvognen. Tror at Messingmodeller hadde en slik i byggesett. Og muligens Steinar & Steinar. Du får sjekke litt rundt. Har selv en annen toaksling i oljet teak med kupeavdelinger laget av Styrkar Braathen som skal forestille CF2a 686 som idag står på Krøderbanen. Den hadde en voksen levealder idet den med sine 13,9 tonn rullet ut fra Skabo i 1905, og ikke ble tatt endelig ut av trafikk før i 1969: Edited by MJ - 26 januar 2013 at 00:37 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Såvidt jeg kan se av bildet, har konduktørvogna antagelig litra FV av en eller annen type, jfr. bildene her: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=1703 FV-vognene var uten passasjeravdeling, i motsetning til BFV21, som det øverste bildet til MJ viser. Men også BFV-vogner ble brukt i godstog. Den BFV-vogna som antagelig er lettest å lage som modell, er BFV1, som var en ombygd 2-akslet tysk stålvogn. Modell av den tyske vogna finnes fra flere, bl.a. Roco. Mer om det her: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2594 Scandinavian Miniatures (messingmodeller.no) har planer om et byggesett av en FV-vogn, jfr. deres sortimentsliste. Muligens er dette et nyopplag av FV-vogna her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3463&KW=FV&PID=17021972#17021972 Edited by TorsteinS - 26 januar 2013 at 01:51 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Konduktørvogna etter loket er en av Hovedbanens F-vogner, etter 1970 betegnes den FV type 1. At det er en Hovedbanevogn ser man på taket som er krumt også i endene og har takopbygging (laternine). Det kan godt være en av vognene 1024 eller 1025. 1025 eksisterer fortsatt og det arbeides hos NMT å sette den i stand.
|
|
Svein S
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har denne under bygging. Det er et byggesett fra Scandinavian Miniatures. Hvilken FV type det er husker jeg ikke nå på strak arm. Dessuten så skal den vel være rød og ikke teakfarget?
Edited by Claes Lislerud - 26 januar 2013 at 09:52 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja denne burde være greiere å produsere hjemme for den fingerferdige. Utgangspunktet er som nevnt en tysk "Donnerbuchse" - ("tordenkasse/skramlekasse") - som i Norge etter det jeg vet først ble kalt C3 - en vogn fra Roco som ofte finnes for salg på QXL til en fornuftig pris - senest for noen dager siden. |
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Scandinavian Miniatures hadde reisegodsvogn litra F type 6, etter hovedtegning nr. 478.
Det ser ut til at det er Steinar Jeppestøl som står bak modellen. Derfor har trolig SM ikke laget nye byggesett av denne modellen. Rune Edited by Basic71 - 26 januar 2013 at 10:59 |
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har jeg også lurt på. Men det kan kanskje ses svare på? Innbiller meg at de kanskje malte dem røde når vognene begynte å bli slitne i teakfinishen, men det kan jo være helt feil resonnement...
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har ikke noe tilgjengelig dokumentasjon som kan svare ja eller nei på det spørsmålet. Men siden mange av disse ble brukt i persontog også, er det ikke utenkelig at de ble bygget med teakkledning. Det kan man jo finne ut på eksisterende ved å sjekke tresorten. De som har furukledning har vært malte hele tiden. Men se på Krøderbanens beskrivelse av F 2019 som er restaurert med brunmalt furukledning: http://njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/personvogner-trafikkvogner/4526-f-2019 Se også på beskrivelsen av F(d) 14011. Der sies det at vognkassen ble malt brun på et tidspunkt, underforstått at den var i lakkert teak opprinnelig. Men dette var opprinnelig en finkevogn (Fd) og altså ment for å gå i persontog. http://njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/personvogner-ikke-i-bruk/6393-f-14011 Antagelig er det slik at har vognen smal panel som persontrevognene, så er det teak og dermed opprinnelig lakkert. Furupanelen er litt bredere enn teak. Men var de malt, så var det først brun maling, og først senere rød. Det er vel G4-vognene som er de første rødmalte godsvognene, og de kom på 1930-tallet. Det er da også de første personvognene i stål kommer - også de røde. |
|
Svein S
|
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men grunnen til at de valgte det eksotiske materialet teak og ikke det hjemlige og mye billigere og mere tilgjengelige furu-materialet må vel være at teaken er vesentlig mere bestandig mot vind, vær, nedbrytning, forråtnelse (entropi)? Olje og maling var kanskje heller ikke så effektive produkter dengang da vognene hadde sin storhetstid?
|
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Konduktørvognen til Claes er SM sin årsmodell for 2005. Den har sitt forbilde fra Njk gamle Vossebanen og er idag i lakkert teak. Denne vognen var tidligere finkevogn (dampoppvarming) og ble bygget om til konduktørvogn. Hvis man tar en titt på SM sine sider står det annonsert en fv type 6. Så det kommer nok en konduktørvogn fra de kanter igjen. |
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig bra PR! Håper salget av BM 92 går greit slik at nye modeller kan komme fra dere etter hvert. Sammen med Steinar & Steinar har dere levert mange forbildetro modeller til stor glede for oss vanlige MJ'ere som kjører norsk. Har bygget både teakvogner og bygget om Lima B3 til gamle B2 ved hjelp av vognsidene fra SM. Disse har hatt bra tilpasning, er ikke alt for vanskelige å bygge og prisene er helt OK. Stå på!
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |