selvbygger |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 januar 2013 at 20:01 |
Jeg bygger en modell av Flåmsbana før elektrifiseringen i 1947. Andre som er like crazy? Finnes det modeller av NSB 25, samt teakvognene fra den tid?
Beste hilsen, Lars Petter |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vis oss noen bilder, så får vi se hvor crazy du egentlig er! |
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå samler jeg mest info, samtidig med at jeg bygger (NSB Rom Eiendom sendte meg bl.a. beskrivelse av toalettene på Myrdal i 1942!). Har dere innspill? Bilder kommer når ferdig.
Beste hilsen, Lars Petter
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Modell av type 25 finnes ikke, men Liliputs Tigerli er nær beslektet med den. Det var forøvrig noen lok av type 25d (de med rundsleider) som ble brukt på Flåmsbanen, og de fikk en liten oppjekking av kjelen i den ene enden pga banens nesten konstante 55 promille stigning. Lokene ble derfor ikke snudd på endestasjonene.
|
|
Svein S
|
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker så mye, Svein!
Beste hilsen, Lars Petter
|
|
hilljens
Veteran Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er 5 Tigerli lokomotiver til salgs på tysk Ebay:
|
|
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
En Type 25 har stått høyt på ønskelisten min i flere år! - Har tidligere snakket med NMJ om dette for å få en i SuperLine. NMJ er nølende til å gå igang med et slikt prosjekt av 2-3 hovedårsaker:
Nå er det noen år siden jeg tok opp dette. Utvikling har gått videre - men det første punkt er nok gyldig selv i dag? Punkt 2 kan sikkert løses. NMJ har siden laget velfungerende modeller av små norske damplok, så rent teknisk lar det seg nok gjøre. Det er også mulig å "løse" utfordringen med kort akselavstand og strømopptak med moderne digitaldekodere og batteriback-up. - Det vil muligens gå noe på bekostning av trekkraft?
Man kan bare se på Micro-Metacraft for å se hva som er mulig - men det koster!
Moderne fremstillingsteknikker vil kunne bidra i å redusere arbeidsbehovet for å lage flere varianter.
Her kan man trekke parallell til Type 12 som er 3 forskjellige modeller.
At det kommer et så typisk norsk lok fra en storprodusent, er heller tvilsomt - med unntak av TopLine-serien. Edited by Kjell H. - 17 januar 2013 at 11:33 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det med kort hjulavstand skjønner jeg ikke helt, all den stund man lager modeller av 2-akslede skiftetraktorer. 3 aksler må jo være bedre enn 2.
|
|
Svein S
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel en ekstra utfordring med 3 aksler og kort samlet hjulavstand, dersom man ikke har noen form for fjæring i opphenget? - Som sagt, er dette mulig å løse.
Den gang var NMJ litt bekymret for akkurat det, etter det jeg forstod?
Om man ser på andre fabrikkfremstillte modeller, så kjenner jeg ingen som har kort nok akselavstand til å kunne brukes som basis for en Type 25. - Tilfeldig?
Det må da være flere lok rundt om i verden som har like kort hjulavstand?
|
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et av kravene til en eventuell ny modell av 25, er at kjelen skal tilte 55 promille for å kompensere for gjennomsnittlig stigning på Flåmsbana. Følgelig snudde de ikke loket på endestasjonene. Fatter ikke at strømopptag skulle være noe problem - det er jo drøssevis med 2-aksel lok!
Beste hilsen, Lars Petter
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prøv å måle akselavstanden på 2-akslede lok og sammenlikn hva det i så fall måtte være for Type 25?
- Hadde håpet på at det knøttlille 2-akslede, nye Fleischmann-damploket kunne konverteres til NSB Type 37. - Det er alt for laaaangt!
- Noe særlig kortere akselavstand gir problem i de fleste "kjøpeveksler".
Type 25 vil ha strømopptak over ca. 35 mm. Dette lille 2-akslede loket har noen mm. større akselavstand enn det!
- Uansett, tror jeg dette går greit!
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
En modell av type 25 som skal være salgbar bør absolutt ikke leveres med tiltet kjel. Dette var en NSB mest tallrike typer, brukt over hele landet, og antagelig for 99% av bruken med vanlig vannrett kjel. Ombyggingen til tiltet kjel gjaldt et par lok som ble justert slik for den korte periode de skulle går før Flåmsbana fikk elektrisk drift hvilket den jo var bygget for fra starten. Jeg vil tro at krigen gjorde at man ble noe forsinket med levering av det elektriske utstyret. Når bruken på Flåmsbana var over, ble lokene ganske sikkert tilbakestilt til vanlig kjelleie. Så skal du ha korrekt lok med tiltet kjel på den modellbanen, tror jeg ikke du har noe annet alternativ enn å bygge en slik modell selv, eller få den bygget. |
|
Svein S
|
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein,
Flåmsbana Museum har en ikke kjørbar modell av 25, men de beklager at den ikke har tiltet kjele. En litt annerledes versjon, 25 D, som ble brukt på banen har heller ikke det. Beste hilsen, Lars Petter
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Var denne tiltet kjelen særlig synlig ?
Tenker at man må vel tilte kjelen temmelig mye før det blir synlig i 1:87.
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein,
5.5 % tilting vil nok vise, men bare for spesielt interesserte antar jeg. Forøvrig skal Fleischman ha et lok lignende 25, i tillegg til Liliputs versjon. Skal undersøke. Sporlig hilsen, Lars Petter
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(1)
|
Fleischmann har dessverre ikke noe 3-skslet lok som likner på Type 25 i katalogen sin nå.
De hadde tidligere en Br.89?? som var 3-akslet. Den har for det første alt for laaaang akselavstand. Dessuten krever den nytt gangtøy da veivstang er på bakerste aksel. - Det siste hadde det nok vært mulig å fikse?
|
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Man venter ikke med bilder til man er ferdig! Det er jo prosessen som er interessant, og diskusjonen rundt prosjektene. "Works in progress" og "hva står på byggebordet" er de absolutt mest interessante trådene etter min mening. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ikke gitt at de fikk så stor skråstilling, for lokene skulle fungere også på stasjonene som ligger horisontalt. Jeg vil heller tro at man valgte en vinkling sånn midt i mellom 0 og 55 promille omtrent. Det var forøvrig lokene 25d 422, 424 og 425 som fikk denne ombyggingen. De ble samtidig utstyrt med mottrykksbrems og trykkluftstyrt skinnebrrems. Kilde: Damplokomotiver i Norge s. 164. Disse tre lokene fikk allerede i 1941 trykkluftbremser, uten at jeg vet om det var forårsaket av av de skulle brukes på Flåmsbana. Alle damplokene fikk etterhvert trykkluftbremser på omtrent den tiden, men skiftelokene hadde ikke hatt luftbremser i det hele tatt tidligere, da godsvognene heller ikke fikk automatiske bremser før fra 1936 og utover. Lokene som gikk i persontog hadde vakuumbremser før 1936, og i overgangsperiode fra litt før krigen til litt etter var det mange damplok som gikk med både vakuumbremse og trykkluftbremse for å kunne betjene togene, enten de var satt opp med vogner med vakuum eller trykkluft. |
|
Svein S
|
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Håvard,
Enig i det du sier. På den annen side er det kanskje ikke allverden å se på bilder av en som skjærer teakplank for å kle vognene, eller bygger opp Flåm og Myrdal stasjonene i balsa? Derimot er en diskusjon rundt det å bygge en modelljernbane mer interessant. Jeg fant jo etterhvert ut at å bygge en full modell av Flåmsbana ville ta hele huset. Samtidig ville jeg ikke ha et anlegg i kjelleren, eller på loftet, som får lite eksponering. Jeg bestemte meg heller for å lage et anlegg på veggen i stua! Det krevde en annen vinkling og masse utfordringer. Stilistisk skulle det passe inn og være en naturlig, og spennende del av veggdekorasjonen, samtidig skulle det reflektere realisme og tidsriktig historisk utforming. Så hvordan løser jeg dette dilemma? For det første måtte jeg kutte ut mange sidespor og bygninger, men beholde tro kopi av stasjonene. For det andre måtte jeg selvsagt kondensere geografien, men likevel beholde de 55 promillene med stigning fra fjord til fjell. Overgangen skjer delvis ved bro og tunnel, samt skiftende natur i bakgrunnen. Hele anlegget, ca 6 meter langt, skal kunne hektes av veggen på under 5 minutter. Kommentar? Med sporlig hilsen, Lars Petter |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ojsann!!
.., og det siste kriteriet må vel være det som blir vanskeligst å oppfylle ....(?) |
|
Bjørn Egil
|
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Edited by KjellAn - 19 januar 2013 at 23:25 |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har mer info enn de har.
Sporlig hilsen, Lars Petter
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dessuten er Flåmsbana in real life brukbart tilgjengelig når man først bor i Norge. Det er ingenting som å oppsøke forbildet selv, ta masse bilder og bli inspirert. |
|
Svein S
|
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein,
Ja, jeg har vært der og tatt mange bilder, men ikke i 40 årene! Forøvrig har du en nydelig hjemmeside, selom jeg ikke får komme inn! Med sporlig hilsen, Lars Petter
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva mener du med det? Den er i hvert fal ikke tenkt lukket på noen måte, annen enn å redigere artiklene som jeg gjerne vil gjøre selv. |
|
Svein S
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jovisst kan det være interessant å se modeller under bygging! Uansett om materialet er teak, balsa, palisander eller bakelitt. Hvordan funker det å bygge hus i balsa, forresten? Selv synes jeg balsa blir litt grov i veden for finsnekring i H0. |
|
forengjeng
Viderekommen Joined: 22 februar 2011 Status: Offline Points: 12 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig med Håvard, det hadde hvert utrolig interessant å se helle bygge prossesen fra du kutter i bakelitt platene til anlegget henger ferdig på veggen.
Hadde også hvert artig å se plaseringen du ser for deg på veggen i stuen din og hvilke planer du har der med bilder selfølgelig |
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Balsa er lettere å jobbe med en andre tresorter, som dere sikkert vet. Når ferdig vegg, sprayer jeg den med lakk - deretter pussing før 2 lag maling. Fibrene forsvinner da.
Bilder på vegg tar jeg bort - modellen er dekorasjon nok. Noen vil nok si at jeg banner i kjerka, med å kutte ut mange spor og bygninger, men min tanke er at det er bedre at 100 gleder seg over tog i stua, enn 10 i kjelleren. Dessuten setter barn mer pris på å ha en Pappa som jobber i stua enn nede i kjelleren. Med sporlig hilsen, Lars Petter
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |