Usa anlegg |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
Goggen
Nykommer Joined: 03 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(1)
Posted: 03 januar 2013 at 17:01 |
Hei
Jeg skal starte opp igjen med mj. Har ikke drevet med dette siden gutte dagene så jeg er helt grønn. Planene var å bygge et amerikanst HO anlegg. Noen som kan anbefale merker og ellers har noen gode tips? På forhånd takk
|
|
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor ikke norsk?
Skal du ha hjelp til amerikansk, så er du på feil forum. De fleste her bygger norsk (med unntak). Edited by Småen - 03 januar 2013 at 22:13 |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Velkommen tilbake til en trivelig interessant hobby og til et forum med mange kunnskapsrike deltakere!
Det er ikke korrekt som første svar hevder at du er på feil forum, det går riktignok mye på norsk forbilde, men det er flere av oss her ute som klarer å holde to tanker i hodet samtidig. Selv har jeg en kombinert interesse av både norsk og amerikasnk jernbane og det går helt greit å kombinere på feks et anlegg med feks to nivåer. I de senere årene har det kommet veldig mange fine norske modeller på markedet og det er blitt lettere å få til gode illusjoner av norsk jernbane. det samme er også tilfellet av amerikanske modeller, forskjellen er at utvalget er så mye større og prisene helt andre enn det du må leve med her. Internett har åpnet helt nye muligheter her. hvordan du vil drive din modelljernbaneinteresse er det like mange variasjoner av som medlemmer på forumet. Noen av oss samler og bygger sent opp et anlegg, andre er kunstnere på anlegg og modellbygging. Signaturen ses (Svein sando) har skrevet mye om dette. Et tips er å begrense seg til en periode i tid (era in time); damp eller diesel eller begge, kanskje en bestemt jernbane. Søk på nett og ikke la deg skremme bort fra en fin hobby og et bra forum av sleivete svar. Kan sende deg mer tips og lenker om ønskelig |
|
Terje
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt inspirasjon kan du hente på bla her:
http://www.walthers.com/ Walthers H0 katalogen viser mye av det som kan skaffes for US modeller Og så kan du gå ti nærmeste Narvesen og kjøpe det du finner av modeljernbaneblad, bla Model Railroader og la deg inspirere og få litt tanker og ideer.
|
|
Terje
|
|
Goggen
Nykommer Joined: 03 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for god hjelp.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Helt enig med Terje Skram. Det finnes flere amerikanske modelljernbaneblader i salg i de større Narvesenkisokene. Mange av oss som er ihuga byggere etter norske forbilder, har funnet masse inspirasjon fra amerikansk MJ. På en del områder er norsk og amerikanske (modell)jernbanepraksis nærmere hverandre enn norsk og kontinental. Det er også mange i Norge som bygger amerikansk MJ, kanskje særlig i andre skalaer enn H0, og flere av disse er på dette forumet.
|
|
Svein S
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg synes amerikansk smalspor er facinerende! - spesielt i store skalaer og gjerne live steam!
Går man 5/4 århundre tilbake, var vel amerikanske lok og vogner mer toneangivende i Norge enn tilsvarende Kontinentale og Britiske?
Norske mogul-lok var blant de første av denne type i Europa og boggivogner med endeinngang var nesten direkte kopi av tilsvarende konstruksjoner i USA. - Til og med noe så "typisk norsk" som roterende snøplog er hentet derfra.
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må bare si meg enig. I min ungdom svermet jeg vilt for amerikansk smalspor i H0n3. Hadde Blackstone sine ferdigmodeller vært tilgjengelige den gangen hadde jeg kanskje holdt meg i Colorado på 30-40 tallet. |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt amerikansk inspirasjon :)
|
|
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var kanskje feil av meg å si at dette var feil forum. Det jeg mente er du kan få mye mer svar på ett amerikansk forum.
|
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes nok også en del nordmenn som først og fremst kjører amerikansk i HO, ikke bare som tillegg til norsk.
Her i Østfold er vi flere selv om vi kanskje ikke er så aktivet på forumene. Jeg byttet selv ut mitt norske for snart 15 år siden (så lenge) etter å ha vært fristet av amerikansk lesestoff - og her her MRH gratis og nyttig og har også et bra forum. Men prisen gjorde også et utslag den gangen, et stykk Märklin Nohab ble lok og noen vogner :) I dag som det har kommet så mye flott norsk materiell, må jeg vel si at jeg noen ganger er fristet til å bytte tilbake.... |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Helt korrekt. Boggipersonvogner kom tidlig, og den første var vel amerikansk (Rørosbanen kongevogn). Den første europeiske ten-wheeleren var norsk, men bygget hos Baldwin i USA, NSB type 14 på Smaalensbanen og Merakerbanen. Fabrikken i Philadelphia kom til å levere mange lokomotiver til norske baner i årene mellom 1880 og 1920, dog under en viss motstand fra Styrelsen i Kristiania som helst foretrak lokomotiver fra "de europeiske kulturlande", som maskindirektøren sa det. Måten å bygge billig og krokete i ulendt terreng med bruk av naturproduktene man hadde for hånden (trær til trebroer) var i mangt hentet fra USA. |
|
Svein S
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok relativt mange i Norge som kjører amerikansk på en eller annen måte - et besøk på ei messe eller kontakt med "kollegaer" i bransjen bekrefter dette. Imidlertid så tror jeg det bare er brøkdelen av mj-ere som gir seg tilkjenne i form av f.eks. innlegg i dette forumet så noen 100% oversikt er nok umulig å få. I min fartstid i bransjen så har jeg kommet over mange som kjører amerikansk - i alle skalaer. I bytte mot noe andre saker fikk jeg f.eks masse amerikanske Fleischmannmodeller her forleden- fine som bare det .At det ligger mye slikt rundt omrkring er det ingen tvil om. Amerikanske blader har blitt nevnt, og Rod Stewart ønsket seg penser til jul til sitt flotte USA - anlegg- stod det i norske media før jul. Når så vi sist en slik størrelse ønske seg noe sånt? I alle fall så tror jeg det er hyggelig å drive med amerikansk - ser sånn ut. Også innenfor smalspor ser mulighetene ut til å være ubegrenset. Valget er ditt, men bruk god tid. Hvis du har ork til å vente kan en tur på Kråkstadmessa i april være lurt - tidlig og sent i åpningstidene er det mange "mj-størrelser" som har god tid til å prate, peke og veilede.
|
|
krsven
|
|
smholt
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Amerikansk MJ er tingen I hvert fall for meg. Jeg har alltid vært fascinert av Stoooore amerikanske tog og utvalget, spesielt i H0 og N, er helt enormt, til svært hyggelige priser. Selv kjører jeg Z-skala og der har utvalget innen amerikansk bedret seg betraktelig de seneste årene og prisene har falt der også. De nyeste lokene fra AZL får en nå til under 100 US$. Skulle jeg ha begynt på nytt nå, ville jeg nok vurdert N-skala, da jeg ikke har så stor plass. Men jeg fortsetter med Z-skala, mye pga den lille plassen det tar i forhold tl H0og at jeg får tak i akkurat det materiellet jeg ønsker meg om jeg bare blar opp kredittkortene.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
I Trondheimsområdet har amerikansk MJ vist seg tungsolgt på de messene TMJK har hatt med slik materiell for bruktsalg. Jeg har tolket det som at det er få som driver med det, men det kan også hende at de som gjør det ikke er de som frekventerer slik steder der brukt tilfeldig materiell er for salg.
|
|
Svein S
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er det vel sannsynlig at han ønsket seg et skiftelok framfor en sporskifter, kan jeg tenke meg Men for å holde meg til trådens tema, har jeg også det klare inntrykk at amerikansk mj er ganske så utbredt, ja. |
|
Bjørn Egil
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som en oppfølger til amerikansk smalspor, legger jeg ut noen bilder fra en bobiltur der tidligere i høst.
Disse damplokene som nå er i drift mellom Silverton og Durango, kunne like gjerne vært normalspor-lok med hjulene plassert innvendig og skinker utvendig i stedet!
Goosene holdt til i Ridgway på nordsiden av et 3400m. høyt pass fra Silverton og gikk intil i 50-årene til et sted nærmere passet som het Ouray.
Legg merke til kjettingen på ene hjulet på en av Goosene! - Sikkert tyverisikring?
Edited by Kjell H. - 19 januar 2013 at 18:51 |
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flotte bilder av herlige kjøretøy, Kjell!
|
|
smholt
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Cool, kom nesten dit i fjor,men det var litt for langt utenfor ruten.
Men vi fikk med oss Georgetown Loop. Edited by smholt - 19 januar 2013 at 16:59 |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt mer inspirasjon:
Og enda flere bilder:
https://plus.google.com/u/0/photos/109791210901251830834/albums/5674288079585291057 Finnes det en modelljernbane med denne stubben? Jeg håper det: |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
N-oldus
Nykommer Joined: 18 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal du bygge amerikansk vil jeg helt klart anbefale deg dette forumet:
http://www.trainboard.com/grapevine/forum.php Lykke til med en fantastisk hobby :-) |
|
Med Vennlig Hilsen
Geir Ødegård "Common sense isn't so common..." |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden det tydeligvis er interessant, legger jeg ut flere bilder: - Ellers kan denne smalsporbanen godt anbefales! T/R tar hele dagen fra Durango. - Hadde ikke tid denne gangen til en tur- dessverre.
Banen er åpen så lenge snøen ikke er til hinder. De kjører ikke roterende der lenger.
Byen Silverton er vel den mest "originale" westernbyen jeg var innom. Her står tiden stille - bortsett fra 2-3 timer midt på dagen. Da kommer 2 turisttog i løpet av 45 minutter med hver ca. 10 boggivogner med turister. - Hektisk aktivitet til togene returnerer etter 2 timer - før byen igjen "sovner" til neste dag!
Selv om dette stedet ligger ganske høyt og har stabile vinterforhold, er det ikke (foreløpig) blitt noen vinterby som andre steder i Rocky Mountains. Fikk inntrykk at de ville satse på det - men de hadde ikke lykkes hittil.
Veien over fjellpasset nord for Silverton til Ouray kalles for "Million Dollar Highway". Det var ikke byggekostnadene som ga navnet, men metallverdien i fyllmassen! - Trollstigen i Norge er noe puslete i forhold til denne! Masse forlatte gruver (der noen nå er gjenåpnet) i området.
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et par lenker til Union Pacific informasjon og forum:
På Utha Rails under "Photos" finner du en masse nye og eldre album av både UP og andre. Fin referanse hvis du skal sette sammen vognstammer fra en bestemt periode, feks et godstog med ferskvarer (Fruit Growers Express). Her er også en link til Pelle Søeborg hans flotte anlegg du også kan lese om i div bøker/hefter han har gitt ut. Han er også en megt god fotograf
|
|
Terje
|
|
smholt
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er vel noe av det beste som er laget i modell de seneste år. |
|
fgjerde
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor kjøper man amerikansk materiell av god kvalitet når man bor i Norge?
|
|
N-oldus
Nykommer Joined: 18 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
|
NMJ på Strømmen importerer en del direkte fra USA
http://shop.nmj.no/ Ellers så kommer man ikke utenom Walthers i USA: http://www.walthers.com/ Andre amerikanske butikker å se på kan være: http://www.caboosehobbies.com http://www.discounttrainsonline.com/ Skal du gå US bør du også med fordel skaffe deg et abonnement på Model Railroader Magazine som er et amerikansk tidsskrift for modelljernbane - både H0 og N-skala. |
|
Med Vennlig Hilsen
Geir Ødegård "Common sense isn't so common..." |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
MRH kan absolutt anbefales. Der vil du finne linker til mange forhandlere.
Og de har også et meget bra forum hvor du kan finne inspirasjon, svar på spørsmål og endog få nye venner Jeg får fortsatt MR i posten hver måned. De gir også ut ModelRailroadPlanning (kom denne uka) og Great Model Railroads hvert år og har en haug med bøker. I våre dager kan du selvfølgelig finne mye inspirasjon på nettet. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
To interessante tema for små jernbaner "over there" er enten gruvedrift eller tømmerjernbane.
Disse kan bygges i smalspor i alle skalaer med relativt rimelig materiell.
Jeg synes slike er inspirerende fordi de ikke krever så mye plass og stort materiell som normalsporede baner.
Hvert år de siste årene, har det vært slike anlegg på Intermodellbau i Tyskland som kanskje også har imponert mest?
På gruvebaner kan selve gruvesporet være rundt 2´ og transportbanen 3´?
- Om man ser på første bildet over fra Silverton, ser man gamle tipper fra gruver som ligger i fjellet bakom. Det var faktisk 2-3 baner som gikk videre fra Silverton og til forskjellige gruver i fjellene rundt. Da kunne man ha 2-3 om lastinger innen kort avstand før malmen ble borttransportert.
Jeg synes dette er mest inspirerende i G-skala som hagejernbane og livesteam. - Har måttet importere materiellet selv. - Mye kommer fra Accucraft.
Lokene er oftest av metall og vognene en blanding av metall og plast.
Accucraft driver på mange måter som NMJ. De får laget en serie i Kina som de videreselger og utvikler nye modeller i samarbeid med produsenten der. - Ikke alt de lager er like vellykket, spesielt ferdigstillingskvalitet kan være noe mangelfull! Prisene de tar er ofte meget rimelige - og da kan man jo akseptere noe "plunder"?
Kjøpte i høst en 2-akslet F-vogn (caboose uten oppbygg som ser ganske norsk ut) for noe over USD 100 i messing - "fully sprung"! En tilsvarende NMJ-vogn i H0 koster nok det dobbelte? Nå var riktignok dette "Sale" - men det har jo for tiden NMJ også på El 13!
Edited by Kjell H. - 02 oktober 2016 at 17:25 |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange muligheter og mange valg og alle prisklasser!
En fordel med gruve/tømmerbane er at modellene går på ganske små kurve radier og det ser bra ut. Skal du over på større og mer moderne diesler med feks containervogner så blir det ganske kleint med 60cm radius. Og om du skulle flotte deg litt og kjøpe messingmodeller av større lokomotiver så er det mange av disse som ikke klarer mindre enn 75cm kurve, og drivverket på bla Overland modeller er ikke lydløst... De nye plastmodellene er blitt veldig bra med fin gange og klarer ned mot 60cm kurver. Min fasinasjon er Union Pacific fra 50-tallet og til ca 2000 med de store turbinlok'ene og store diesler. Kjøper alt via nettet fra USA og betaler stort sett med PayPal. Har ikke hatt noen problemer med det, unntatt tollen som krever sitt... Men vil/må du innom messing så får du mye for pengene. Sjekker som regel ut modeller og tidsepoker hos produsent og så via nettbutikk eller ebay. http://www.intermountain-railway.com/ inkludert Red Caboose modeller http://brasstrains.com/Classic Sweet dreams!
|
|
Terje
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |