PC-styring for liten modelljernbane |
Post Reply |
Author | |||
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 desember 2012 at 22:14 |
||
Hei.
Bygger er liten modelljernbane (rommet er 220x200) og ønsker PC-styring. Er uskikker på hva jeg burde velge. Rocomotion? Freiwald TrainController? Noe annet? Takk for tips. Mvh. Marius
|
|||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei
Rocomotion kan kun brukes til Roco og følger med i prisen til Rocomotion interfacet til Roco. Sannsynligvis den enkleste og billigste måten å komme i gang med PC styring. Siden RM er lillebroren til TrainController kan det du lager i RM oppgraderes til TC. |
|||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|||
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei
Er enig med Jarle, bruker selv
TrainController Silver, og er meget fornøyd. Kunne selv tenk meg kontakt med personer
som bruker TrainController og ting å tang vi kobler opp mot dette. |
|||
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Stig
Som du ser av signaturen bruker jeg TC Gold.. |
|||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|||
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vis jeg kjøper TrainController, hva annet trenger jeg?
Mvh. Marius
|
|||
jhh61no
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Marius
Kommer jo alltid an på hva du allerede har ! Er det MultiMouse så må du kjøpe Rocomotion likevel for det er her forbindelsen mellom Digitalstyringen og PC ligger. Anbefaler deg på det sterkeste å legge inn dette som faste opplysninger i din signatur så går du nok oftere og bedre svar :) |
|||
Jarle H Hansen
|||
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Av det digitale, så er dette det jeg har. (Har jo selvsagt mer lok og skinner)
Hva følger med TrainController? Er det kun software?
|
|||
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Marius
Du trenger denne: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=302_311&products_id=6406&osCsid=493c7727a1b84cc6b143fc3a842c31be det som er greit med roco er at rocomotion kan oppgraderes til trainkontroller. |
|||
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|||
jhh61no
Post Options
Thanks(0)
|
||
Riktig som Stig skriver.
I den pakken følger PROGRAMMET Rocomotion med. Denne pakken MÅ du ha uansett om du skal bruke PC TrainController er KUN software |
|||
Jarle H Hansen
|||
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ok.
Takk. Trenger jeg noe ekstra for å sette tog til å kjøre automatisk med RocoMotion? Støtter RocoMotion eller TrainController norske signaler? Og har RocoMotion noe som TrainController ikke har eller omvendt? Mvh. Marius
Edited by Småen - 05 desember 2012 at 09:13 |
|||
stigne
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Marius
Driver selv å spekulerer på hva jeg skal kjøre av signaler Norsk eller tysk,men det går med begge deler men norsk blir en del dyrere. Norsk signal med to lys koster ca 300.- tysk -----------"-------------- 100.-
|
|||
Stig R Nekstad
|||
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tysk er ikke ett alternativ for meg engang! Altfor urealistisk og feil!
Gå for norsk. Dyrere, men verdt det. (med mindre du kjører etter tysk forbilde)
|
|||
jhh61no
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei
Rocomotion er lillebroren til TrainController ! TC kan mye som ikke RM kan. Sjekk sidene til www.freiwald.com Programmene gjør automatisk det du ellers må gjøre manuelt. Det et opp til stasjonære dekodere å støtte ulike lands signalsystemer Tysk er IKKE feil når man kjører tysk.!!!! |
|||
Jarle H Hansen
|||
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
||
OK. Takk for infoen.
Det var jo det jeg sa. Edit:
Hvilke dekodere er anbefalt for dette bruket? Mvh. Marius
Edited by Småen - 05 desember 2012 at 17:50 |
|||
jhh61no
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kan ingenting om norske signaler/dekodere
|
|||
Jarle H Hansen
|||
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei.
Trenger jeg noe ekstra for automatisk styring? |
|||
jhh61no
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei
PC og program styrer alt. Sjekk programleverandørens websider |
|||
Jarle H Hansen
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vil anbefale siste nummer av "Digitale Modellbahn" (1-2013) når det gjelder styring fra computer.
Denne utgaven har dette emnet som hovedtema.
Det dukket opp i postkassen min forleden og er som vanlig meget bra!
|
|||
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Og den er på tysk?
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja Det er kanskje et stort drawback for mange. Men slikt kan også brukes som en begrunnelse og pådriv til å lære seg et fremmedspråk. Den gang jeg møtte tysk på (real)skolen på 1960-tallet forelå Märklinmagazinet kun på tysk, og jeg hadde noen eldre Fallermagasiner liggende. Ved å ta tysken på skolen alvorlig ble jeg også i stand til å lese disse bladene. Den gangen hadde vi ingen oversettelseshjelp slik man finner på Google m.fl. i dag. Edited by ses - 12 desember 2012 at 14:49 |
|||
Svein S
|
|||
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kan kun Norsk og Engelsk (Fatter jo også Svensk og Dansk) - Men trengs det ikke noe sensorer for at dataen vet hvor togene er?
Edited by Småen - 12 desember 2012 at 20:34 |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Alt dette - og mere til, står i bladet - på tysk.
Nå er det vel for seint å angre på at du ikke tok dette språket på ungdomsskolen?!
Før var det jo obligatorisk - og 3 fremmedspråk var nødvendig om du skulle ha studiekompetanse, selv for realfag.
Jeg har hatt stor nytte i alle år i jobben og ellers, å kunne litt av de 3 språkene.
|
|||
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hadde nå ingen språkvalg på undomsskolen. Hadde litt spansk, men ikke nok til å skrive, lese eller forstå.
Men har du svar på spørsmsålet mitt?
|
|||
stigne
Post Options
Thanks(1)
|
||
Hei
Du trenger en tilbakemeldingsmodul fra roco 10787 og så kan du bruke en gbm-8 fra littfinski da er det brudd på skinna slik at modulen ser når blokka er opptatt. PC'en også selvfølgelig. |
|||
Stig R Nekstad
|||
jhh61no
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei
Og siden Stig referer til finner du på http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:ldt-infocenter Og den er også på engelsk:) Edited by jhh61no - 12 desember 2012 at 23:29 |
|||
Jarle H Hansen
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |