Pusse klosser |
Post Reply |
Author | |
bfr130
Veteran Joined: 26 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 november 2012 at 00:55 |
Er det noen som vet om en god måte å rengjøre pusseklosser som sitter på pussevogner.
|
|
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.
MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt" |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gjør man det? Jeg kjørte to tog med pusseklosser (Roco) hver eneste natt på Gardermobaneanlegget i tre år, og kan ikke huske at de putene ble renset. Hver omgang varte en drøy time. Derimot ble de kanskje skiftet en gang eller to fordi de ble slitt ned eller fikk groper.
|
|
Svein S
|
|
bfr130
Post Options
Thanks(0)
|
Rart. Mine blir helt svarte og jeg har 5 stk. som kjører på en 170 m lang loop.
|
|
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har en vogn med mørkegrå fiberpads.
De skal puttes i en sokk som knytes igjen og hives i vaskemaskina. Tipper det ikke fungerer veldig bra om du har typen med filt som er limt til no plastikk.... Men det er forskjellige pads... Noen kan rengjøres, andre ikke, og noen er engangs. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mulig det er forskjellig beskaffenhet på disse pusseklossene som avgjør om de bør/kan renses eller ikke. Jeg mener at de Roco-vognene jeg brukte for 15 år siden hadde pusseklosser av en litt hard type, noe lignende Pecos løse pusseklosser. De harde klossene har jeg aldri tenkt at det var nødvendig å rense, for de virker jo uansett hvor mye de er brukt tidligere. Derimot kan de få groper ved mye ensidig bruk, noe som påvirker klosser påmontert vogner i større grad enn de håndholdte der man jo kan variere pusseretningen. Ellers vil jeg nevne John Allens hjemmegjorte pusse"klosser" som fungerer bra og som er lite hårde mot sporet. Han brukte et ca 3x4 cm stor fiberplatebit (huntonitt) og lot den ru siden subbe ned på sporet fra en vogn som gikk i vanlige tog. Plata ble holdt på plass ved to pålimte skruer som gikk løst inn i to tilsvarende hull boret inn i vognas underside (lukket vogn, helst). Ved å ha noen slike gående hele tiden i tog er behovet for rensing ut over det nærmest fraværende, forutsatt at anlegget brukes rimelig ofte. Dette fungerer bare for 2-skinne da plata ellers vil sette seg fast i sporvekslenes midtkontakter som stikker høyere opp der enn ellers. Jeg har selv laget meg et par slike vogner. Disse platene kunne trenge en enkelt rens nå og da. Det ble gjort ved å ta en fil å raspe litt i overflaten. Hvor nødvendig det var vet jeg ikke, for effekten er først og fremst at noe mekanisk roter litt på overflaten av skinnestrengen. |
|
Svein S
|
|
bfr130
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har de grå fra roco. Har brukt håndrens og det funker ikke så aller verst. Skal prøve med sokk.
|
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har sett støvsuger, skinnepusser og hjulpusser fra Lux Modellbau presentert på MJ-messe.
Husker ikke hvem som fører dette i Norge
|
|
Terje
|
|
bfr130
Post Options
Thanks(0)
|
Har de alle. Støvsugeren funker topp, men skinne pusseren stopper lett hvis det kommer en liten stein i systemet.
|
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
En kjapp konsklusjon (for meg selv i alle fall ):
Et skinnerensetog bør ha slepende pussekloss(er) og støvsuger |
|
Bjørn Egil
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fikk en N-skala-type demonstrert på vårt H0e-modul-anlegg under messa i Horten tidligere i høst. Den virket meget bra - ante ikke at det kunne være så mye støv og skit på anlegget. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
bfr130
Post Options
Thanks(0)
|
Du får lux også her.
Har kjøpt en del faller car system der fra.
|
|
|
olaimset
Viderekommen Joined: 18 februar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg har kjøpt støvsugervognen og slipevognen direkte fra Lux, og det var morsomt å se hvor mye dritt det var i støvsugeren etter noen runder på banen min. bruker også Roco rensevogn med kloss. Har også kjøpt en hjulrenser fra Lux, men har ikke brukt den enda. Da er det kun god kontakt i alle lasker og strømopptaket som gjenstår. Hvis loket har godt strømopptak så er resultatet godt. Lykke til.
|
|
OlaImset
Tog er topp! |
|
olaimset
Viderekommen Joined: 18 februar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har ikke renset Roco klossen enda, men tror den funker fortsatt!
|
|
OlaImset
Tog er topp! |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |